Prowadzisz samodzielne mały biznes? Nie masz żadnego doświadczenia w tworzeniu materiałów graficznych, ale wiesz, że musisz je stworzyć? Wykonywanie prostych grafik nie jest tak trudne, jak mogłoby się wydawać. Nie potrzebujesz angażować do tego profesjonalnych grafików. Twój fanpage może prezentować się naprawdę ciekawie i estetycznie. Dowiedz się, jak samodzielnie projektować grafiki.

Zasada nr 1 – skorzystaj z darmowych narzędzi

Wiele osób, które nie ma doświadczenia i umiejętności w wykonywaniu grafik, myśli, że konieczny jest do tego profesjonalny sprzęt oraz niezwykle zaawansowane programy. Rzeczywiście narzędzia, jakie mogą znaleźć fachowcy w branży graficznej, dają szerokie pole do manewru, jednak my jako amatorzy wcale nie musimy z nich korzystać. 

Za to dedykowane są dla nas darmowe programy, które bez problemu wystarczą na nasze potrzeby i są dostępne w wersji online. Jednym z najchętniej wybieranych narzędzi w Polsce jest Canva. Nie tylko oferuje wiele ciekawych szablonów, ale także podpowiada dobór odpowiedniego rozmiaru grafiki do naszych potrzeb. Oprócz tego możemy skorzystać także z PicMonkey, Pixlr, Crello, Vectr – oferują darmowe oraz płatne pakiety, umożliwiają także wykonywanie animacji czy kolaży. Czego chcieć więcej? Grafiki przygotowane w takich narzędziach bez problemu można wykorzystać potem do prowadzenia social mediów czy kampanii płatnych Facebook Ads.

Zasada nr 2 – pobieraj zdjęcia z legalnych źródeł

O tym, z jakich banków zdjęć korzystać, aby wykorzystywanie fotografii przebiegało zgodnie z prawem, już pisaliśmy, polecając popularne darmowe bazy ze zdjęciami oraz płatne strony. To jednak kwestia, o której warto wspominać często. Pamiętajmy, że wykonując najprostszą grafikę na potrzeby naszego biznesu – niezależnie od tego, czy wykorzystamy ją jako zdjęcie w tle czy post angażujący, zawsze musimy korzystać z legalnych źródeł.

Jeśli już wiemy, skąd pobrać zdjęcia, przemyślmy też, jakie powinny one być, aby jak najlepiej pasowały do wykonywanej przez nas grafiki. Powinny odzwierciedlać jej przekaz oraz Twoją branżę. Oprócz tego zwracajmy także uwagę na ich jakość, aby była jak najwyższa.

aktualne wymiary grafik na media społecznościowe

Zasada nr 3 – dobierz rozmiar do miejsca publikacji

Wiesz już, skąd pobierać fotografie do grafik oraz jak je w ogóle wykonać przy pomocy bezpłatnych narzędzi. Tworząc grafiki na Facebooka, musisz pamiętać dopasowaniu ich wielkości pod kątem tego, gdzie chcemy je zamieścić. Pomoże Ci w tym przygotowana powyżej ściąga. Jeśli wykonasz grafikę, która nie będzie dostosowana do miejsca publikacji, portal ją utnie czy rozciągnie, przez co straci jakość, będzie prezentowała się nieestetyczne i zdecydowanie będzie dla nas słabą wizytówką. Zawsze przed publikacją sprawdzaj, jakie parametry mają Twoje materiały i jakich pożąda Facebook, ponieważ wytyczne zmieniają się w czasie.

Zasada nr 4 – przemyśl treść grafiki

Czy wiesz, co chcesz wyrazić swoją grafiką? Pamiętaj o tym, aby publikowane przez Ciebie materiały były przemyślane pod każdym względem. Zastanów się, co ma przekazać projektowana grafika i zamień to na prosty, krótki tekst. Komunikat powinien przyciągać uwagę, jednocześnie nie odstraszając nadmiarem treści. Nie próbuj umieszczać na niej zbyt wielu informacji. Niewiele osób będzie chciało je przeczytać w całości, a Facebook może także uznać to za mało atrakcyjne, ograniczając zasięg posta. Spróbuj zamieścić krótkie hasło czy słowo klucz. Resztę możesz dopowiedzieć także w samej treści posta.

Zasada nr 5 – przykuj wzrok kolorystyką

Nie kieruj się zasadą „im więcej, tym lepiej”. Dąż w stronę minimalizmu i spójności, jednak pamiętaj o tym, jak wielką rolę ogrywają kolory w tworzonych przez Ciebie grafikach. Nie warto z nich rezygnować. Dobieraj je do siebie w taki sposób, aby nie tworzyły zbyt krzykliwej kompozycji.

Zwróć uwagę na paletę barw, która dominuje w identyfikacji wizualnej marki. Grafiki także powinny się na niej opierać. Możesz także postawić na taki odcień, który ma ścisły związek z reprezentowaną przez Twoją firmę branżą. Warto także być świadomym roli kolorów w psychologii – każdy z nich pomaga w wywołaniu innych emocji. Nie rezygnuj z kolorowych grafik, jednak zawsze pamiętaj o umiarze i niezbyt jaskrawych, kontrastujących połączeniach.

czym kierować się, projektując grafiki. estetyka i spójność. marketing online

Zasada nr 6 – pamiętaj o estetyce

Ostatnia, niezwykle ważna zasada – estetyka. To pojęcie bardzo ogólne i wiele mieści, ale trzeba zdawać sobie sprawę z tego, jaki wpływ ma na to, jak inni postrzegają naszą firmę. Tworząc grafiki, zawsze dbaj o to, aby ich jakość była jak najwyższa. Każdy post musi być dopracowany w każdym szczególe, wyraźny, pozbawiony błędów. Upewnij się co do trzech elementów:

  • spójność

Wszystkie materiały, które publikujesz na Facebooku powinny być ze sobą spójne i nawiązywać do identyfikacji wizualnej marki. Jeśli będziesz o to dbać, użytkownicy będą rozpoznawać Twoje grafiki, kojarząc je z konkretnym wyglądem, fontem, kolorystyką.

  • przejrzystość

Niezależnie od tego, z ilu warstw i elementów składa się Twoja grafika, zawsze upewnij się, że efekt końcowy jest czytelny. Niektóre fonty, kolory czy obrazki w połączeniu ze sobą powodują chaos i zmniejszają przejrzystość.

  • czytelność tekstu

Pamiętaj, aby nie łączyć ze sobą więcej niż dwóch różnych krojów pisma. Nadmiar sprawi, że grafika nie będzie czytelna, a odbiorca przestanie orientować się w tym, która informacja jest kluczowa. Staraj wybierać te same fonty, nie zmieniając ich bez przerwy. Wykażesz się profesjonalizmem, zachowując ciągłość i dbając o estetykę.

Z tak przygotowanymi grafikami bez problemu możesz samodzielnie prowadzić fanpage na FacebookuPrzekonaj się, że jest to niezwykle proste i spróbuj swoich sił w projektowaniu grafik w bezpłatnych programach online.


Wróć do bloga