Reklamując swoją firmę w Internecie pragniesz dotrzeć do odbiorców z trafnym przekazem. Liczy się zachęcenie ich do zapoznania się z treścią reklamy, a w kolejnym kroku do wejścia na stronę i skorzystania z usług. Reklama internetowa kojarzy się głównie z banerami lub linkami sponsorowanymi w wyszukiwarce Google. Możliwa jest jednak bardziej osobista forma kontaktu z potencjalnym Klientem – reklama w skrzynce pocztowej. Nie chodzi jednak o tradycyjny mailing, o którym pisaliśmy m.in. w artykule „Kontakt z klientem poprzez newsletter”. Gmail Sponsored Promotion jest formą kampanii AdWords, w której jak zwykle istotne są kliknięcia, ale możemy dotrzeć do interesujących nas osób w bardziej precyzyjny sposób.

Format reklam w Gmailu

Reklamy w Gmailu (Gmail Sponsored Promotion) widoczne są u góry skrzynki odbiorczej. W przypadku zastosowania zakładek, pojawiają się w sekcji Oferty. Początkowo mają format „zajawki” (zobacz Rys. 1). Na tym etapie długością przypominają standardowe reklamy tekstowe dostępne w wyszukiwarce. Obowiązujące są limity znaków:

  • Nawa reklamodawcy – może mieć maksymalnie 15 znaków, musi to być rozpoznawalna nazwa marki lub firmy albo domena;
  • Temat wiadomości – do 25 znaków, musi informować o treści maila i zachęcić do jego otwarcia;
  • Treść – do 100 znaków, należy zawrzeć w nim informację o ofercie i wezwanie do działania, które skłoni do zapoznania się z treścią wiadomości po jej otwarciu;
  • Adres URL – do 255 znaków.

Reklama w Gmailu - Gmail Sponsored romotion

Rys. 1. Wygląd zwiniętej reklamy w Gmail (źródło: adwords-pl.blogspot.com)

Po kliknięciu reklama rozwija się przybierając postać wiadomości email (zobacz Rys. 2). Może zawierać grafikę i tekst, katalog produktów czy video. Treść reklamy może być już bardziej rozbudowana. Limit znaków wynosi 1024. Konieczny jest też przycisk z wezwaniem do działania. Format reklamy możemy samodzielnie zaprojektować korzystając z gotowych szablonów lub stworzyć szablon niestandardowy. Po rozwinięciu reklamy jej krótka tekstowa wersja widoczna jest po prawej stronie wraz z logiem. Warto zauważyć, że rozwinięte reklamy zyskują kilka funkcjonalności tradycyjnych wiadomości email. Można je zapisać, przesłać dalej lub oznaczyć gwiazdką.

Rozwinięta reklama w Gmailu

Rys. 2. Wygląd rozwiniętej reklamy w Gmail (źródło: adwords-pl.blogspot.com)

Szablony reklam

O tworzeniu reklam w systemie AdWords pisałam już w artykule „Darmowe programy do tworzenia banerów…” . W Galerii reklam AdWords dostępne są cztery zasadnicze szablony reklam w Gmailu, które wyznaczają również ich zastosowanie.

  1. Szablon obrazu ogranicza się jedynie do grafiki w formacie 650 x [300–1000] pikseli, którą musimy sami stworzyć i przesłać. Może ona zawierać obraz i tekst, nie może jednak być animowana. Reklama nie zawiera osobnego przycisku, cała jest więc traktowana jako link.
  2. Szablon pojedynczej promocji jest już nieco bardziej złożony. Poza obrazem (lub miniaturą video z YouTube) zawiera nagłówek, tekst do 1024 znaków, buton i ewentualnie nagłówek obrazu. Jest to dobre rozwiązanie, jeśli promujemy tylko jedną usługę lub produkt.
  3. Szablon różnych produktów dobrze nadaje się do reklamowania równocześnie kilku produktów lub usług. Zawiera kilka obrazów z tekstem, przy czym każdy posiada osobny przycisk wezwania do działania, który kieruje na odpowiednią stronę produktową.
  4. Szablon katalogu produktów jest bardziej rozbudowaną formą wcześniejszego szablonu. Posiada zdjęcie główne i więcej tekstu, przez co wyglądem przypomina nieco stronę z artykułami prasowymi.

Tworzone na bazie szablonów reklamy są responsywne, nie musimy się więc martwić o ich wygląd na urządzeniach o różnych ekranach. Ich przygotowanie nie jest skomplikowane, wystarczy kolejno dodawać poszczególne elementy – zdjęcia i ich opisy. Jeśli jednak wolimy przygotować bardziej zaawansowaną reklamę można skorzystać z niestandardowych formatów. Wówczas możemy przesłać do systemu uprzednio sporządzony kod HTML. Pozwala to na umieszczenie w reklamie formularza, klikalnego numeru telefonu czy video. Trzeba jednak pamiętać o zasadach zbierania i ochrony danych osobowych. W każdej reklamie zawierającej formularz musi znaleźć się link do polityki prywatności Twojego serwisu.

Rodzaje szablonów reklam w Gmailu

Rys. 3. Szablony reklam dostępne w Galerii reklam AdWords (zrzut ekranu).

Sposoby kierowania reklam w Gmailu

Reklamy w Gmailu zaliczane są do sieci reklamowej, funkcjonują więc w ich przypadku te same metody kierowania. Inny jest jednak jego mechanizm. System skanuje ostatnie kilkaset maili otrzymanych przez danego użytkownika poszukując wskazówek odnośnie jego zainteresowań. Obejmuje to zarówno treść jak i tematy wiadomości. Jeśli wybierzemy kierowanie na słowa kluczowe są one poszukiwane w treści i tematach. Przykładowo – chcesz wyświetlać reklamy butów sportowych na słowo „bieganie”. System wyświetli je osobom, które w ostatnim czasie otrzymały dużo wiadomości dotyczących biegania. Kierowanie na miejsce docelowe obejmuje oczywiście pocztę Gmail (jako domenę należy podać mail.google.com). Jest jednak inna bardzo ciekawa możliwość precyzyjnego doboru grupy docelowej – kierowanie na domeny. Możemy określić domeny, z jakich otrzymywali wiadomości interesujący nas odbiorcy. Wówczas reklamy wyświetlą się osobom, w których skrzynkach pocztowych figurują wybrane domeny, jako nadawcy maili.

Poczta Google w odróżnieniu od wielu innych popularnych serwisów, tj. Onet nie pozwala na otrzymywanie wiadomości, na które odbiorca nie wyraził zgody. Nie musimy się więc obawiać, że reklamy wyświetlą się komuś na podstawie analizy automatycznych wiadomości spamowych. W celu zwiększenia trafności reklam wszystkie wiadomości uznane przez Google lub oznaczone przez użytkownika jako spam są wykluczone z analiz.

Przykładowe reklamy w Gmailu

Rys 4. Przykładowa reklama w Gmail w formie zwiniętej zajawki oraz rozwiniętej wiadomości.

Płatności za reklamę w Gmailu

Reklama w Gmailu jest płatna za kliknięcie. Wygląda to jednak nieco inaczej niż w przypadku innych typów reklam, których celem jest skierowanie odbiorcy bezpośrednio do witryny reklamodawcy. Płatność naliczana jest za pierwsze kliknięcie w reklamę, które powoduje rozwinięcie reklamy do formatu wiadomości. Płaci się więc tylko za skłonienie odbiorcy do zapoznania się ze szczegółami oferty. Opłaty nie są naliczane za dalsze interakcje, w które odbiorca wejdzie z rozwiniętą reklamą. Interakcją taką może być kliknięcie w przycisk kierujący do witryny, ale też obejrzenie filmu video, zawiązanie połączenia telefonicznego lub wypełnienie formularza. Wartość działania wykonanego przez użytkownika (konwersji) może być bardzo różna, zapłacisz jednak zawsze tylko za rozwinięcie reklamy. Koszt otwarcia reklamy jest niski, średnio nie przekracza kilkudziesięciu groszy, zaś współczynnik klikalności jest na poziomie podobnym do sieci wyszukiwania (>5%), zatem znacznie wyższy niż w sieci reklamowej. Trzeba jednak pamiętać, że samo kliknięcie to nie wszystko. Analizować należy dalszą interakcję z reklamą. W AdWords należy dodać w tym celu kolumny: Kliknięcia w Gmailu prowadzące do witryny, Przekazane z Gmailu, Zapisane z Gmailu. W ten sposób zbierzemy o wiele bardziej wartościowe informacje na temat skuteczności reklamy. Oczywiście dodatkowo jak zawsze śledzimy konwersje.

Reklamy w Gmailu są ciekawą formą promocji w Internecie. Warto wykorzystać je jako alternatywę tradycyjnych kampanii mailingowych, szczególnie jeśli nie jesteśmy w posiadaniu dobranej do naszych potrzeb bazy adresów email. Ich koszt nie jest wysoki, warto więc wypróbować, jak sprawdzą się w przypadku Twojej branży.