Uzyskanie wysokich pozycji w niektórych branżach jest bardzo kosztowne, a pozycjonowanie na frazy konkurencyjne może okazać się nieopłacalne. Walka miesiącami, a nawet latami o pierwsze pozycje na najbardziej konkurencyjne frazy branżowe może przyprawić o zawroty głowy. A przecież ten sam ruch z wyszukiwarki można uzyskać znacznie taniej i znacznie szybciej. Najlepszą metodą na to jest Long Tail, czyli tzw. długi ogon. Wiąże się to z doborem fraz, o którym pisaliśmy wcześniej w tym miejscu.
Pierwsze 3 pozycje generują 50 % ruchu w wyszukiwarce Google
Nie jest tajemnicą, że pierwsza pozycja w wyszukiwarce Google zgarnia aż 32,5% wszystkich kliknięć. Będąc na drugim miejscu możemy liczyć na 17,6% kliknięć, a na trzecim na 11,4 %. Każda z kolejnych pozycji generuje już poniżej 10% kliknięć. Statystyki te są podstawą pozycjonowania na długi ogon, a więc fraz niszowych, do których zaliczamy słowa kluczowe trzy-, cztero-, pięcio- a nawet sześciowyrazowe. Nie posiadają one oczywiście tak dużej ilości wyszukiwań jak słowa bardziej konkurencyjne, ale szansa na osiągnięcie pierwszej pozycji jest o wiele wyższa. Tabela poniżej pokazuje, że słowo szczegółowe z pięciokrotnie mniejszą ilością zapytań w Google (80 wyszukiwań dla frazy niszowej, w porównaniu z 400 dla frazy globalnej) przyniesie nam więcej kliknięć od słowa konkurencyjnego, jeśli osiągnie 1 miejsce przy 5 miejscu frazy globalnej.
Dlatego warto zainwestować w pozycjonowanie strony www.
Pamiętajmy, że szansa na osiągnięcie 1 pozycji na słowo niszowe jest bardzo duża, a osiągnięcie choćby 5 pozycji przy dużej konkurencji wcale nie jest takie oczywiste (w wielu przypadkach oznacza wielomiesięczną walkę o wejście do top 10).
Frazy z długiego ogona, a frazy standardowe (head keyword)
Dla zobrazowania, czym różnią się frazy typu head keyword od fraz z długiego ogona podaje poniżej przykłady. Frazy te różnią się również cenami. Słowo kluczowe z długiego ogona może być nawet 10-krotnie tańsze od frazy typu Head Keyword, dzięki czemu w określonym budżecie możemy pozycjonować o wiele więcej fraz. Biorąc pod uwagę ruch zdobywany na stronę Long Tail jest nieoceniony.
Słowa kluczowe z długiego ogona są bardziej precyzyjne i sprowadzają na stronę użytkowników zdecydowanych na zakup. Jest to istotne zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych, które skupione są w głównej mierze na maksymalizacji konwersji. Słowa ogólne w ich przypadku świetnie sprawdzają się w promocji marki i osiąganiu prestiżu sklepu. Nie przynoszą jednak (lub bardzo rzadko) użytkownika, który dokonuje zakupu.
Jak znajdować słowa niszowe?
Słów kluczowych, które mogą przynieść ruch na stronę nigdy nie powinno zabraknąć. Według głównego projektanta Google Search – Jona Wileya aż 15% wyszukiwań w wyszukiwarce Google, jakie są wpisywane przez internautów każdego dnia to frazy, które nigdy wcześniej nie były szukane. Co więcej według inżyniera aż 70% wszystkich zapytań w Google to frazy typu long tail. Jest ich zatem zdecydowanie więcej aniżeli fraz globalnych. A jak je znajdować? Oto kilka sposobów:
- Podpowiedzi wyszukiwarki
Najprostsza metoda znajdowania słów kluczowych typu long tail. Wpisując słowo w pasku wyszukiwarki na żywo pojawiają się podpowiedzi od Google. Dzięki temu w łatwy sposób możemy zobaczyć czego ludzie szukają.
- Narzędzia do planowania słów kluczowych
Najbardziej popularnym jest Planer Słów Kluczowych Google, choć można skorzystać z dowolnego narzędzia pokazującego najbardziej opłacalne słowa kluczowe. W narzędziach pojawia się informacja o ilości miesięcznych wyszukiwań i niekiedy ocena stopnia trudności danej frazy.
- Google Webmaster Tools
Narzędzia dla Webmasterów są dobrym kompendium wiedzy na temat wyszukiwanych haseł i ruchu jaki przychodzi na Twoją witrynę. Warto przeanalizować te dane oraz wyciągnąć wnioski. Poza informacjami o kliknięciach z poszczególnych fraz GWT pokazuje również średnią pozycję w Google oraz CTR danego słowa kluczowego.
Podsumowując można w kilku słowach wywnioskować, że Long Tail przynosi:
- większy ruch na stronie,
- bardziej zdecydowanych klientów,
- wyższą konwersję,
- niższe koszty pozycjonowania,
- lepszy User Experience.