Coraz więcej ludzi decyduje się na prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Małe i średnie przedsiębiorstwa potrzebują jednak skutecznej promocji, by zaistnieć na rynku i pozyskiwać nowych klientów. Najpopularniejszą metodą na zaprezentowanie swoich usług szerokiej rzeszy odbiorców jest posiadanie strony internetowej. Wiąże się to z koniecznością jej pozycjonowania, by była widoczna dla klientów poszukujących informacji w wyszukiwarce Google. Lektura artykułu „Pierwsza pozycja…” powinna już rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące znaczenia inwestycji w SEO. Pierwszym krokiem do rozpoczęcia procesu pozycjonowania jest ustalenie celów, jakie chcemy osiągnąć, a tym samym rodzaju fraz, po których wpisaniu w wyszukiwarkę ma się pojawić strona naszej firmy.

1. Dostosuj frazy do celów marketingowych

Dobór odpowiednich do oferty przedstawionej na stronie fraz ma zasadniczy wpływ na opłacalność pozycjonowania. Decyzja ta musi być dokładnie przemyślana, ponieważ nietrafne słowa kluczowe mogą nie przynieść oczekiwanych efektów, nadwyrężając przy tym budżet. Należy zacząć od zadania sobie pytania: co chcemy osiągnąć? Zdobycie wysokiej pozycji jest przecież tylko środkiem do celu, jakim zasadniczo jest pozyskanie Klientów. Trzeba zatem przemyśleć, do jakiej grupy potencjalnych klientów chcemy dotrzeć. Pod tym kątem wybiera się najodpowiedniejsze frazy dla danej strony internetowej.

2. Precyzyjnie dopasuj frazy do oferty

Wielu właścicieli firm uważa, że najbardziej korzystne jest osiągnięcie najwyższej pozycji na pierwszej stronie wyników wyszukiwania na frazy najbardziej ogólne, jak „restauracja Warszawa” czy „ubezpieczenia”. Strategia taka nie zawsze okazuje się jednak skuteczna. Zbyt ogólna fraza może nie być właściwie dopasowana do oferty firmy, co spowoduje, że osoby odwiedzające stronę szybko ją opuszczą, spodziewając się znaleźć tam co innego. Bardziej korzystne mogą być szczegółowe słowa kluczowe, wyrażające konkretne cechy usługi czy produktu, które powinny być opisane na stronie WWW, np. „tajska restauracja Warszawa”, „ubezpieczenia emerytalne”.

3. Wybieraj frazy lokalne

Trzeba też pamiętać o uwzględnieniu miejsca prowadzenia działalności. W przypadku firm działających lokalnie nie warto wybierać słów ogólnych, ponieważ sugeruje to ogólnopolski zasięg usług, wprowadzając użytkowników w błąd. Uzyskuje się w ten sposób dużą liczbą nietrafnych wejść na stronę. O wiele lepiej określić miasto, a nawet dzielnicę, dzięki czemu stronę odwiedzą tylko zainteresowani dokładnie taką usługą klienci. Precyzyjne sformułowanie frazy daje gwarancję dotarcia do właściwej grupy docelowej, znacznie zwiększając szanse na konwersję, czyli dokonanie zakupu czy wypełnienie formularza przez użytkowników.

4. Realnie oceń swoje możliwości

Dobierając frazy trzeba też przeanalizować możliwości przerobu swojej firmy. Decydując się na ogólne frazy o bardzo dużej popularności trzeba liczyć się ze znacznym wzrostem liczby klientów w momencie osiągnięcia pozycji na pierwszej stronie. Jeśli dysponujemy niewielką liczbą pracowników czy lokalem o małej powierzchni, nie będziemy w stanie zrealizować wszystkich zamówień lub przyjąć wszystkich zgłaszających się klientów. Dobierając frazy trzeba zatem kierować się przede wszystkim realnym podejściem, nie tylko liczyć na prestiż wynikający z osiągnięcia pierwszego miejsca.

5. Wybierz wymierne korzyści nie prestiż

Dla przedsiębiorców często jednak liczy się właśnie prestiż, wynikający z pokonania konkurencji, poprzez uzyskanie widoczności na samej górze wyników wyszukiwania. Nieraz właściciele firm spodziewają się największych korzyści z osiągnięcia tzw. TOP 1 na najbardziej konkurencyjne i popularne frazy, ponieważ są wyszukiwane przez tysiące osób miesięcznie. Wyobrażają sobie, że znajdą się wśród nich setki przyszłych klientów, jednak nie analizują innych czynników, jak trafność fraz, dopasowanie do grupy docelowej i czas oczekiwania na efekty. W porównaniu z ogólnymi, szczegółowe słowa kluczowe mogą budzić wątpliwości, wydają się mniej atrakcyjne, ponieważ są rzadziej wyszukiwane, co zmniejsza zasięg pozycjonowania. Trzeba jednak wziąć pod uwagę fakt, że frazy takie mają znacznie niższą konkurencyjność, co pozwala osiągnąć znacznie szybsze efekty.

6. Szczegółowe frazy dadzą szybszy efekt mniejszym kosztem

Wybierając bardziej niszowy obszar promocji, łatwiej wyprzedzić konkurencyjne firmy, ponieważ jest ich znacznie mniej. W konsekwencji można osiągnąć wymarzoną pozycję na pierwszej stronie nawet w pierwszym miesiącu od rozpoczęcia działań promocyjnych, podczas gdy pozycjonowanie fraz ogólnych może trwać nawet rok. Korzystne jest więc dobranie do prezentowanej na stronie oferty większej liczby szczegółowych fraz. Dzięki temu dotrze się w krótkim czasie do klientów, mając pewność, że szukają dokładnie tego, co możemy im zaoferować. Nie należy się zrażać mniejszą liczbą wyszukiwań na szczegółowe hasła, ponieważ ogólne frazy nie gwarantują tak precyzyjnego kierowania. Podczas gdy wiele miesięcy czekalibyśmy na osiągnięcie miejsca na pierwszej stronie na ogólne frazy, można szybko czerpać zyski pochodzące ze szczegółowych wyszukiwań. Równocześnie, rozwiązanie to jest znacznie tańsze, frazy wyceniane są bowiem według trudności i wkładu pracy niezbędnego do osiągnięcia efektów.

7. Dobierz ilość fraz do zakresu swojej oferty

W przypadku firm usługowych opłacalne jest dobranie kilku fraz, odpowiadających poszczególnym elementom oferty. Inaczej mają się sprawy, jeśli chodzi  o sklepy internetowe. Wówczas warto zastosować tak zwany długi ogon (ang. long tail). Metoda ta oznacza dobór bardzo dużej liczby fraz, będących dokładnymi nazwami sprzedawanych produktów. Może być ich nawet kilkadziesiąt czy kilkaset, zależnie od złożoności oferty. Usługa ta nie musi jednak okazać się droga, gdyż frazy o mniejszej konkurencyjności są tańsze, a im ich więcej, tym większych rabatów można się spodziewać ze strony agencji marketingowej. Frazy produktowe wyszukiwane są przez mniejszą ilość osób, jednak  z reguły są to użytkownicy już zdecydowani na zakup, co zwiększa prawdopodobieństwo konwersji. Dodatkowo liczba wejść na stronę skumulowana ze wszystkich słów może przekraczać liczbę potencjalnych klientów pozyskanych dzięki pozycjonowaniu jednej frazy ogólnej. Koszty natomiast mogą być nawet niższe, zaś rezultaty znacznie szybsze.

8. Wypróbuj frazy w formie pytań

Słowa kluczowe nie muszą zawsze być nazwą produktu czy usługi. Sposób wyszukiwania informacji przez użytkowników bywa znacznie bardziej zróżnicowany, niekiedy nawet nieprzewidywalny. Często w okno wyszukiwarki Google wpisywane są bezpośrednie pytania, np. Gdzie dobrze zjeść? Gdzie kupić samochód? Jakie opony zimowe? Jak rozreklamować firmę? Ludzie zadając takie pytania oczekują nie tylko suchej oferty, ale i porady. Warto zatem udzielić im zadowalającej odpowiedzi zamieszczając na stronie artykuł wyjaśniający ich wątpliwości, a przy tym delikatnie sugerujący skorzystanie z usług naszej firmy. Nie trzeba wówczas obejmować pozycjonowaniem całej domeny, ale jej podstronę czy blog. Jeśli użytkownik będzie zadowolony z uzyskanej pomocy z pewnością zainteresuje się ofertą firmy, która udzielając przydatnej informacji wzbudziła jego zaufanie. Warto zauważyć, że frazy w formie pytań, podobnie jak tradycyjne frazy szczegółowe, są znacznie mniej konkurencyjne, dzięki czemu mogą być tańsze i przynosić szybsze efekty w postaci pozyskanych klientów. Wiele firm nadal nie docenia tej formy słów kluczowych, jednak mogą one przynieść wiele korzyści, bywają bowiem często wyszukiwane przez internautów.

9. Pamiętaj o rzeczowej treści

Zamieszczanie przydatnych artykułów czy całego działu porad na stronie wkracza w zakres kolejnej usługi promocji strony w sieci, jaką jest Content Marketing. Metoda ta obejmuje szereg działań, mających na celu promowanie wartościowych i merytorycznych treści skojarzonych z daną firmą. Pozwala to kreować wizerunek eksperta w branży, a tym samym wzbudzić zaufanie i lojalność klientów. Granica między pozycjonowaniem i Content Marketingiem jest dość płynna, ponieważ pozycjonowanie również zakłada troskę o optymalizację treści i ich rzeczowy charakter. Warto jednak poszerzyć strategię marketingową stosując dodatkowe narzędzia, pozwoli to bowiem podnieść współczynniki zaufania do strony, co ma pośredni wpływ na pozycję domeny w wyszukiwarce.

10. Poproś o pomoc konsultanta

Przed podjęciem ostatecznej decyzji o rozpoczęciu promocji firmowej strony w Internecie trzeba dokładnie zdefiniować, jakie cele chce się osiągnąć. Jeśli spośród wielu dostępnych metod wybierzemy właśnie pozycjonowanie, należy poświęcić czas na dobranie najkorzystniejszych fraz. Konieczne jest przeanalizowanie dokładnego dopasowania do oferty oraz poziomu konkurencyjności słów kluczowych, który wpłynie na czas oczekiwania na efekty. Warto na tym etapie skorzystać z pomocy konsultantów z agencji marketingowej, którzy posiadając doświadczenie w branży doradzą najodpowiedniejszą strategię dla każdej firmy.