Promocja konkretnego produktu z reguły przynosi lepszy efekt sprzedażowy niż ogólne reklamy. Coraz większa liczba przedsiębiorców przekonuje się do tej strategii, inwestując nie tylko w linki sponsorowane, ale też w kampanie produktowe w wyszukiwarce. O zaletach tzw. kampanii PLA pisaliśmy już wcześniej w artykule „Kampanie produktowe…”. Warto jednak przypomnieć, że są to reklamy widoczne na górze wyników wyszukiwania po prawej stronie, które przyciągają uwagę odbiorców zdjęciem produktu i jego ceną. Usługa ta dostępna jest dla sklepów internetowych połączonych z platformą Google Merchant Center. Google starając się przystosować swoje usługi do potrzeb klientów od niedawna umożliwia w Polsce nową funkcjonalność kampanii produktowych, czyli promocję sklepów lokalnych. Local Inventory Ads to szansa na jeszcze większą skuteczność kampanii w Internecie.
Reklamy produktowe w wyszukiwarce
Kampanie produktowe często uzyskują bardzo wysoką skuteczność. Jasne przedstawienie ceny i możliwość obejrzenia produktu bez klikania w reklamę sprawia, że tylko osoby faktycznie zainteresowane prezentowaną ofertą wejdą na stronę sklepu. Jest to korzystne zarówno dla klienta, któremu łatwiej podjąć decyzję, dodatkowo oszczędzając czas potrzebny na szukanie informacji, jak i dla reklamodawcy, który nie musi płacić za zbędne kliknięcia w reklamę wykonywane przez osoby, którym nie odpowiada cena produktu. Warto też podkreślić, że często koszt kliknięcia jest niższy w przypadku kampanii produktowych niż linków sponsorowanych, dzięki czemu ten typ promocji staje się jeszcze bardziej atrakcyjny i opłacalny dla właścicieli sklepów.
Reklama produktowa ma zatem same zalety. Może się jednak nasunąć na myśl pewne istotne ograniczenie – z założenia dotyczy ona sklepów internetowych. Wielu przedsiębiorców zaś nie prowadzi jedynie wirtualnego sklepu, ale oferuje też (a często przede wszystkim) produkty w placówkach stacjonarnych. Osoby dokonujące zakupów często decydują się na kupno produktu właśnie w sklepie stacjonarnym, mimo że wcześniej poszukiwały ofert w Internecie. Pozwala to zaoszczędzić na kosztach przesyłki, a zobaczenie produktu na własne oczy daje też pewne poczucie bezpieczeństwa podczas transakcji.
Z myślą o takich sytuacjach Google dodało do reklam produktowych funkcję promocji produktów sprzedawanych lokalnie (Local Inventory Ads). Reklamy LIA pozwalają na dodanie do reklamy informacji, że produkt jest dostępny w sklepie stacjonarnym, na komórkach zobaczyć można nawet odległość, jak dzieli nas od najbliższego sklepu.
Źródło zdjęć: http://adwords.blogspot.com/2014/09/local-inventory-ads-expand-to-more.html
Konfiguracja kampanii LIA
Kampanie typu LIA (Local Inventory Ads) w odróżnieniu od PLA (Product Listing Ads, czyli reklamy z listą produktów) pozwalają na promowanie sklepów stacjonarnych, nie faworyzując tylko sklepów internetowych. Do założenia kampanii promującej produkty ze sklepu lokalnego konieczne jest założenie konta Google Merchant Center, Google Moja Firma oraz konta AdWords.
- W Google Moja Firma musisz uzupełnić dane na temat swojej działalności, tj. dokładna lokalizacja i godziny otwarcia. Dla każdej fizycznej lokalizacji sklepu zostanie wygenerowany odpowiedni kod, który wykorzystasz później w tworzeniu pliku danych Merchant Center.
Jeżeli posiadasz Google Moja Firma to zadbaj o jej ochronę.
- W Merchant Center musisz wgrać przygotowany wcześniej plik danych z produktami dostępnymi w sklepie. Plik ten różni się od tradycyjnego pliku danych informacją o dostępności produktów – możesz zaznaczyć, że produkt jest dostępny tylko w sklepie lokalnym lub w sklepie lokalnym oraz online. Konieczne jest również stworzenie pliku danych z zasobami lokalnych produktów – muszą się tam znaleźć informacje, jakie produkty są dostępne w danym sklepie stacjonarnym oraz w jakiej ilości i cenie.
- Na koncie AdWords musisz założyć kampanię wybierając typ kampanii Produktowa – Reklamy z listą produktów. Zakładając kampanię należy połączyć konta AdWords i Merchant Center. Aby kampania uwzględniała produkty sprzedawane w sklepach lokalnych konieczne jest w ustawieniach zaawansowanych zaznaczenie opcji Włącz reklamy lokalnego asortymentu produktów (zobacz poniżej).
Zarządzanie kampanią AdWords Local Inventory Ads nie różni się od prowadzenia standardowej kampanii produktowej. Początkowa konfiguracja, tworzenie plików danych i łączenie wszystkich trzech platform (Moja Firma, Merchant Center i AdWords) mogą wydawać się skomplikowane, pracę tę trzeba jednak wykonać tylko na początku kampanii. Warto poświęcić czas na rzetelne przygotowanie kampanii Local Inventory Ads, może to bowiem w przyszłości zaowocować ogromnymi korzyściami. Jest to jedyna szansa promocji sklepu stacjonarnego w Google bez konieczności posiadania sklepu internetowego. Poza tą oczywistą zaletą, warto podkreślić, że wszystkie typy reklam dostępne w wyszukiwarce Google (linki sponsorowane, reklamy produktowe PLA i LIA) mogą być wyświetlane równocześnie, co znacznie zwiększa widoczność Twojej marki, budując jej pozycję w oczach odbiorców i zachęcając do skorzystania z Twojej oferty.