Remarketing w systemie Google AdWords to funkcjonalność, pozwalająca na dotarcie do użytkowników, którzy już raz odwiedzili naszą witrynę, w celu nakłonienia ich do powtórnych odwiedzin i wykonania określonego działania na promowanej stronie internetowej. Biorąc pod uwagę, że nie zawsze pierwsze kliknięcie w reklamę przekłada się na rzeczywistą konwersję – remarketing wydaje się być świetnym rozwiązaniem, pozwalającym na dotarcie z ofertą do mniej lub bardziej niezdecydowanych klientów. Należy jednak pamiętać, że kluczem do sukcesu w tego typu technice reklamowej jest przede wszystkim właściwe opracowanie strategii, która pozwali nam na dotarcie do potencjalnych Klientów z dedykowanym przekazem, zależnym od tego, na którym etapie procesu zakupowego lub w którym miejscu opuścili oni promowaną witrynę. Remarketing doskonale się sprawdza jako jedno ze źródeł ruchu, o czym mowa była w artykule „Jak zwiększyć ruch na stronie?…”
Jak działa remarketing?
Podstawą uruchomienia kampanii remarketingowej jest umieszczenie fragmentu kodu (tagu remarketingowego) na wszystkich stronach promowej witryny. Za jego pomocą użytkownicy, którzy odwiedzą naszą witrynę, zostaną umieszczeni na tzw. liście remarketingowej. Google wykorzystuje tutaj tzw. ciasteczka (ang. „cookies”), czyli małe pliki tekstowe zapisywane w pamięci podręcznej. W momencie, gdy użytkownik odwiedza promowaną witrynę do listy remarketingowej dodawany jest identyfikator pliku cookie, umożliwiający śledzenie danego użytkownika za pośrednictwem zdefiniowanej kampanii.
Za pomocą remarketingu reklamy mogą być wyświetlane użytkownikom przeglądającym witryny w sieci reklamowej Google, jak również tym poszukującym w Google haseł, związanych z oferowanymi przez nas produktami bądź usługami. W przypadku sieci reklamowej do wykorzystania są zarówno reklamy graficzne, jak i tekstowe. Aby jednak kampania mogła zostać uruchomiona na liście remarketingowej musi pojawić się co najmniej 100 unikalnych użytkowników. Warto jednak pamiętać, że za pośrednictwem tagu remarketingowego na liście odbiorców zapisywani są użytkownicy, docierający na promowaną witrynę z różnych źródeł, nie tylko poprzez kampanie CPC, ale także z wyników organicznych, wejść bezpośrednich itd.
Rodzaje strategii remarketingowych
Zanim lista remarketingowa zostanie utworzona, w pierwszej kolejności należy dobrze zastanowić się nad sposobem jej wykorzystania. To niezmiernie ważna kwestia, która ma wpływ zarówno na efektywność kampanii, jak również na jej strukturę. Istnieje zapewne nieograniczona ilość pomysłów na stworzenie tego rodzaju kampanii, ogranicznikiem w tym wypadku jest tylko i wyłącznie nasza kreatywność, aczkolwiek przedstawiamy kilka podstawowych i sprawdzonych typów, które są dobrym punktem wyjścia do realizowania konkretnych koncepcji remarketingowych:
I. Remarketingowa kampania brandingowa
Ten typ kampanii remarketingowej ma celu pozyskanie jak największej ilości unikalnych Klientów, którzy odwiedzili stronę główną reklamowanej witryny. Jej zadaniem jest przede wszystkim promowanie i utrwalenie wizerunku firmy wśród potencjalnych Klientów. Kampania może być kierowana do użytkowników, którzy pojawili się na stronie głównej na przykład w ciągu ostatnich 30 dni. Okres ten może być oczywiście definiowany indywidualnie w polu Okres członkowstwa na karcie Udostępniane zasoby → Odbiorcy. Jest to czas, podczas którego plik cookie użytkownika pozostaje na liście remarketingowej, jeżeli nie odwiedzi on ponownie promowanej witryny – w momencie, kiedy to zrobi czas zostaje resetowany i jest naliczany od nowa. Domyślnie okres ten jest ustawiany na 30 dni, ale możemy go zmienić i dostosować do konkretnej kampanii, pamiętając jednak, że minimalny okres członkowstwa wynosi 1 dzień, natomiast maksymalny 540 dni.
II. Remarketingowa kampania produktowa
Jest to kampania skierowana do użytkowników, którzy odwiedzili wybraną kategorię w promowanej witrynie. W tym wypadku listy remarketingowe tworzone są na podstawie adresów URL wybranych kategorii produktów. W momencie, gdy dla każdej z wygenerowanych list remarketingowych utworzymy osobną grupę reklam, mamy możliwość tworzenia dedykowanych przekazów reklamowych skierowanych do wybranej grupy użytkowników. Przykładowo do użytkowników, którzy w sklepie internetowym z odzieżą damską odwiedzili kategorię: Odzież wierzchnia → Płaszcze możemy kierować reklamy zawierające informacje na przykład o 10% zniżce na tego typu ubrania.
III. Remarketingowa kampania kierowana do użytkowników, którzy dokonali zakupu
Ten rodzaj kampanii daje nam możliwość dotarcia do Użytkowników, którzy już raz dokonali zakupu w naszej witrynie i nakłonienia ich do nabycia produktu komplementarnego. W takim przypadku lista remarketingowa tworzona jest na podstawie adresu URL strony z potwierdzeniem zakupu. Należy jednak pamiętać o tym, że w przypadku witryn, promujących różne kategorie produktów, definiowanie kampanii powinno opierać się o co najmniej trzy listy remarketingowe. Przykładowo: Użytkownikom, którzy w naszym sklepie internetowym zakupili zimowy płaszcz, chcemy zaproponować nabycie ciepłego i modnego szalika. W tym celu tworzymy kombinację list remarketingowych, której schemat mógłby wyglądać następująco:
Nazwa kombinacji: Sprzedaż wiązana dla Płaszcz zimowy
Użytkownicy biorący udział:
Wszyscy odbiorcy: Płaszcz zimowy
Wszyscy odbiorcy: Zakup
Nikt z tych odbiorców: Szal zimowy
W konsekwencji nasza kampania byłaby kierowana na listę remarketingową, zawierającą Użytkowników, którzy nabyli płaszcz zimowy w naszej witrynie, ale nigdy nie odwiedzili zakładki, w której można dokonać zakupu szali zimowych.
IV. Remarketingowa kampania kierowana do użytkowników, którzy przerwali proces konwersji
Uruchomienie kampanii, której celem jest dotarcie z przekazem reklamowym do użytkowników, którzy rozpoczęli proces konwersji, ale go nie ukończyli, czyli przykładowo porzucili Koszyk zakupów, jest świetnym sposobem na uzyskanie konwersji, gdyż prawdopodobieństwo jej zaistnienia w przypadku tej grupy docelowej jest naprawdę bardzo wysokie. Z technicznego punktu widzenia kampania nie jest skomplikowana. Wykorzystujemy w niej opisaną powyżej kombinację list remarketingowych, tworząc następujące zestawienie:
Nazwa kombinacji: Koszyk – Zakup
Użytkownicy biorący udział:
Wszyscy odbiorcy: Koszyk zakupów
Nikt z tych odbiorców: Zakup
W ten prosty sposób określamy grupę docelową kampanii, czyli Użytkowników, którzy odwiedzili promowaną witrynę, dodali konkretny produkt do koszyka, ale opuścili stronę internetową przed ostatecznym dokonaniem konwersji.
V. Remarketingowa kampania kierowana do użytkowników, którzy dokonali zakupu w określonym przedziale czasowym
W tej strategii remarketingowej najważniejszy jest czas. To za jego pomocą mamy możliwość zdefiniowania konkretnej grupy odbiorców, do której skierowana będzie nasza kampania. Załóżmy, że chcielibyśmy dotrzeć do użytkowników po 20 dniach od daty dokonania przez nich zakupu i wyświetlać im dedykowane reklamy przez okres 10 dni. Nic prostszego! W tym celu tworzymy następującą kombinację:
Nazwa kombinacji: 20 dni po zakupie
Użytkownicy biorący udział:
Wszyscy odbiorcy: Okres członkowstwa 20 dni – osoby, które dokonały zakupu 20 dni wstecz.
Nikt z tych odbiorców: Okres członkowstwa 30 dni – osoby, które dokonały zakupu 30 dni wstecz.
Dzięki kampanii remarketingowej, wykorzystując parametr czasu, możemy także docierać do użytkowników, którzy odwiedzili promowaną witrynę przed lub po określonym dniu, jak również tych, którzy odwiedzili ją w określonym terminie. W tym celu w trakcie tworzenia nowej listy remarketingowej z menu wybieramy opcję: Użytkownicy strony w określone dni, a następnie za pomocą reguł i standardowych pól określamy szczegóły kampanii. Tego rodzaju strategia wykorzystywana bywa głównie w okresach okołoświątecznych, ale zastosowań dla niej może być zapewne znacznie więcej.
Podsumowując – kampanie remarketingowe, dzięki zastosowaniu standardowych rozwiązań oraz poprzez tworzenie dowolnych kombinacji list użytkowników, umożliwiają kierowanie dedykowanych przekazów reklamowych do konkretnych grup odbiorców w określonym czasie. Targetowanie w tym wypadku niesie ze sobą naprawdę bardzo dużą wartość, ponieważ dzięki precyzyjnemu zawężaniu grupy docelowej za pośrednictwem odpowiednio dobranej strategii, kampania remarketingowa daje wysoką efektywność, eliminując przy tym w dużej mierze tzw. „puste koszty”, na które reklamodawca jest narażony w przypadku kampanii kierowanej do grupy odbiorców niekoniecznie zainteresowanej oferowanymi produktami lub usługami.