Dywersyfikacja to słowo, które na stałe zagościło już w słowniku wszystkich specjalistów z branży marketingu internetowego. O ile ma ono swoje źródło w języku ekonomistów, o tyle w bardzo łatwy, a co najważniejsze trafny sposób, daje się przełożyć na grunt e-marketingu. Strategia polegająca w głównej mierze na etapowym różnicowaniu oferowanego przez przedsiębiorstwa asortymentu, usług czy rynków zbytu, celnie odzwierciedla aktualne trendy w branży marketingu internetowego. Obecnie głównym założeniem e-marketerów jest odwracanie się od utartych ścieżek, schematów czy dotychczas sprawdzających się metod zdobywania określonego celu, którym jednak w dalszym ciągu jest pierwsza pozycja w wynikach wyszukiwania Google. Poprzez dywersyfikację możemy osiągnąć ten cel, jednocześnie w dużym stopniu zmniejszając ryzyko poniesienia strat, choćby tych, wynikających z nałożenia przez Google kary na promowany serwis.

Dywersyfikacja – na czym to polega?

Dywersyfikacja to przede wszystkim różnicowanie źródeł pozyskiwania wartościowego ruchu na stronie internetowej, a tym samym źródeł pozyskiwania przychodu czy nowych klientów. Możliwości w tym zakresie jest naprawdę wiele: od ruchu darmowego, linków sponsorowanych Google AdWords, przez media społecznościowe, newslettery, porównywarki cen, po blogi czy fora. Szczegółowe informacje na temat metod pozyskiwania klientów znaleźć można w artykule Jak wypromować stronę?

Najważniejsze to nie skupiać się tylko i wyłącznie na jednym, sprawdzonym źródle, ale starać się znaleźć alternatywne, być może bardziej opłacalne. Jednym z podstawowych działań jest oczywiście ciągłe testowanie nowych rozwiązań. Schematyczne działanie i w tym wypadku może nas zawieźć, gdyż o ile dla jednego produktu czy usługi dane działanie ma sens i pozwala na osiągnięcie uprzednio określonego celu, tak w innym przypadku może nie sprostać naszym oczekiwaniom. Podczas wyboru i późniejszej oceny jakości danego źródła ruchu, warto mieć również na uwadze specyfikę promowanego produktu czy usługi, głównie z punktu widzenia grupy docelowej, do której kierowane są nasze działania.

Wypróbuj TOP darmowe programy do tworzenia banerów reklamowych.

Najpopularniejsze źródła ruchu

Ruch organiczny– czyli ruch, będący efektem pozycjonowania strony internetowej. Polega na zdobywaniu wartościowych linków prowadzących do witryny, w celu umieszczenia jej na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google. Osiągnięcie tzw. Top 10 w przypadku bardziej popularnych i konkurencyjnych fraz jest procesem czasochłonnym, jednakże efekty prawidłowo przeprowadzonej kampanii SEO są zazwyczaj bardzo trwałe i stabilne. Przeczytaj o usłudze pozycjonowanie strony internetowej Bydgoszcz.

Reklama tekstowa– np. reklama Google AdWords – pozwala na osiągnięcie błyskawicznych efektów w postaci natychmiastowego zwiększenia widoczności w sieci, a tym samym przyspiesza zwiększenie pożądanego ruchu na stronie.

Reklama graficzna– polega na wyświetlaniu banerów promujących dany serwis w sieci reklamowej Google. Wykorzystywana jest głównie w kampaniach wizerunkowych, mających na celu zmaksymalizowanie liczby wyświetleń.

Remarketing– to również metoda emisji reklam w sieci reklamowej Google, mająca jednak na celu dotarcie do użytkowników, którzy już wcześniej odwiedzili promowaną witrynę.

Content marketing – to wszelkiego typu działania koncentrujące się w głównej mierze na publikowaniu wartościowych treści o tematyce ściśle powiązanej z działalnością firmy, w miejscach, w których mogą się one spotkać z największym odzewem ze strony grupy docelowej, a więc blogach, serwisach tematycznych czy portalach branżowych.

Media społecznościowe – Facebook, Google+, Twitter – według statystyk jest to bardzo wartościowy ruch, jednak należy pamiętać, że aby tego typu działanie przyniosło oczekiwany efekt, należy mieć przede wszystkim ciekawy pomysł oraz postawić na systematyczność.

W przypadku prowadzenia kampanii marketingowej w Internecie, ograniczenie działań promocyjnych do jednej formy reklamy jest dość ryzykowne, ponieważ efekt w postaci szybkiego wzrostu liczby potencjalnych klientów, może być gwałtowny, ale równocześnie krótkotrwały. Inwestując w tego typu promocję, warto postawić na tzw. kampanie kompleksowe, łączące w sobie kilka, najbardziej wartościowych działań z obszaru marketingu internetowego. Przyjmuje się, że dobre efekty przynosi połączenie przynajmniej dwóch lub trzech źródeł generowania ruchu, które poza gwarancją bezpieczeństwa, pozwolą na nieustanne poszerzanie grona potencjalnych klientów, co w konsekwencji przełoży się na zwiększenie zysków promowanej firmy.