Przygotowanie strony WWW pod SEO

Strona Internetowa bez skutecznej promocji jest jak piłkarz grający w klubie IV-ligowym.  Jeśli nie przerasta innych potencjałem i nie zna osoby, która pokieruje jego karierą, prawdopodobnie nikt się o nim nie dowie. Zawodnik, aby dostać się do klubu grającego w najwyższej klasie rozgrywkowej musi posiadać umiejętności, ale też być przygotowany kondycyjnie, fizycznie i mentalnie. Podobnie jest ze stronami WWW, które chcemy wypozycjonować na pierwszą stronę wyników wyszukiwania. Podstawą zawsze jest odpowiednia budowa. Przeanalizujmy zatem, jak stworzyć stronę, aby była gotowa na walkę o pierwszą pozycję w wyszukiwarce Google.

Stwórz stronę przyjazną użytkownikowi

Nawet jeśli ktoś będzie Cię przekonywał, że najważniejsze jest stworzenie strony pod roboty wyszukiwarki nie ufaj tej tezie. Intuicyjność strony, estetyka oraz łatwa dla użytkownika nawigacja to obecnie klucz do sukcesu. „Przypodobanie się” Google jest oczywiście również istotne, jednak to już kwestia optymalizacji witryny, a więc drugiego etapu tworzenia strony, po wcześniejszym jej rozplanowaniu. Najważniejsze z punktu widzenia przejrzystości strony to:

1. Adekwatne tytuły stron –  każda podstrona jest inna, dlatego też powinna posiadać odrębny tytuł. Dzięki temu użytkownik już na samym początku będzie poinformowany o tym, jakiej treści może się spodziewać. Zmniejsza się w ten sposób współczynnik odrzuceń, który obecnie również ma wpływ na rankingowanie;

2. Stosuj nagłówki – stosowanie nagłówków jest pożądane nie tylko z uwagi na przejrzystość witryny, ale również łatwość jej czytania przez roboty. Pamiętaj, że na jednej stronie może być tylko jeden nagłówek h1. Stosując na przykład dwa nagłówki na stronie musisz też pamiętać o zachowaniu kolejności. W tym przypadku muszą to być nagłówki h1 oraz h2;

3. Zadbaj o ilość i jakość treści – użytkownik trafiając na stronę internetową chce dowiedzieć się jak najwięcej, szuka przydatnych informacji. Nie jest zachwycony, jeśli treści jest za mało i musi wykonać telefon dopytując o szczegóły. Dlatego też treści na poszczególnych stronach powinny być wyczerpujące i stanowić pełną odpowiedź na zapytanie użytkownika;

4. Pozwól na łatwą nawigację – linkowanie wewnętrzne jest jednym z najważniejszych elementów tworzenia strony WWW. Użytkownik powinien dostać możliwość szybkiego poruszania się po witrynie. Jeśli przejdzie do strony produktu musi mieć też możliwość wrócić do podkategorii lub kategorii, a także w każdej chwili móc jednym kliknięciem przejść na stronę główną;

Wskazówki jak tworzyć stronę

Rys. 1. Podpowiedzi dotyczące tworzenia jakościowej strony znaleźć można na stronie support.google.com.

5. Unikalny meta Description – wielu webmasterów lekceważy ten Tag, tymczasem jest on jednym z najważniejszych dla witryny. To właśnie dzięki meta description użytkownik w wyszukiwarce dowiaduje się szczegółów na temat danej strony. Description każdej podstrony powinien być unikalny i zachęcać internautę do odwiedzenia witryny;

6. Ilość linków wychodzących – strona nie może być farmą odnośników prowadzących do zewnętrznych witryn, choć przydatny dla użytkownika link do tematycznej strony nie powinien szkodzić. Teoria w tym aspekcie zmieniła się na przestrzeni ostatnich lat. Jeszcze niedawno każdy link wychodzący był opatrywany parametrem nofollow. Obecnie link traktowany jest jako coś normalnego i jeśli prowadzi do dobrej i tematycznej witryny to nie szkodzi;

7. Nie upychaj słów kluczowych –  jeśli spotkasz się z teorią, że na Twojej witrynie pewien procent tekstu powinny stanowić słowa kluczowe, to nie ufaj jej. Owszem, słowa kluczowe w treści powinny się znaleźć, ale sam tekst musi być napisany językiem zrozumiałym i przystępnym dla użytkownika pod względem rzeczowym, logicznym i gramatycznym;

8. Stosuj numerowanie i wyróżnienia – tekst pisany jednym ciągiem jest dla użytkownika nieczytelny. Wypunktowanie najważniejszych elementów w tekście oraz zastosowanie wyróżnień <strong></strong> pozwala na uwydatnienie najważniejszych treści w tekście;

9. Stosuj przyjazne adresy URL – każda strona serwisu powinna posiadać prosty i zrozumiały dla użytkownika adres URL. Link nie może zawierać zbędnych znaków i powinien być jak najkrótszy.

Przykłady niepoprawnego linku:

przykladowadomena.pl/page3?=4.php

przykladowadomena.pl/category?=4search=p?123.php

Przykłady poprawnego linku:

przykladowadomena.pl/oferta

przykladowadomena.pl/oferta/pozycjowanie

Zaindeksuj stronę, jeśli jest już gotowa

Gdy uważasz, że Twoja strona jest wygodna dla użytkownika i wszystkie jej elementy są przejrzyste, możesz pomyśleć o odpowiednim zaindeksowaniu witryny w wyszukiwarce Google. Jest na to kilka sposobów:

  • Załóż konto w Narzędziach dla Webmasterów i poproś o indeksowanie – po weryfikacji swojej strony musisz przejść do zakładki „indeksowanie”, a następnie „pobierz jako Google” i „prześlij do indeksu”.

Narzędzia dla Webmasterów pomogą zaindeksować stronę

 Rys. 2. Narzędzia dla Webmasterów umożliwiają szybką indeksację domeny w wynikach wyszukiwania Google.

  • Użyj narzędzi wspomagających indeksację – Do dyspozycji masz szeroki wachlarz narzędzi wysyłających do Google informacje o pojawieniu się nowej strony. Możesz skorzystać między innymi z pingomatic.com.
  • Dodaj stronę do katalogu branżowego – zdobycie linku z serwisu tematycznie powiązanego z witryną nie będzie groziło otrzymaniem filtra w przyszłości, a powinno pomóc przy szybkiej indeksacji serwisu.

Dobierz słowa kluczowe i zoptymalizuj witrynę pod wybrane frazy

Jeśli Twoja strona jest już zbudowana i zaindeksowana w Google, powinieneś pomyśleć nad jej promocją w naturalnych wynikach wyszukiwania. W tym celu należy wybrać te hasła, które najlepiej opisują produkty i usługi. Czynność ta jest wbrew pozorom najważniejszym etapem szeroko rozumianego SEO. Prace te można podzielić na trzy charakterystyczne fazy:

Faza I – należy przeprowadzić burze mózgów i wybrać produkty i usługi, które dana firma chce promować. Na tym etapie największą rolę zwykle odgrywa właściciel witryny.

Faza II – należy skorzystać z narzędzi do planowania słów kluczowych. Zarówno Planer słów kluczowych Google, dynamiczne podpowiedzi wyszukiwarki podczas szukania słów, jak i prywatne narzędzia służące do poszukiwania wartościowych słów będą tu cenne. W tej fazie dużą rolę odgrywa najczęściej agencja SEO.

Faza III – analizując wszystkie zebrane słowa kluczowe należy ocenić ich trudność, realny czas oczekiwania wejścia na pierwszą stronę, koszty i na tej podstawie wybrać najbardziej odpowiednie frazy. Tutaj zarówno właściciel witryny, jak i agencja SEO powinni współpracować. Więcej na temat doboru słów kluczowych przeczytasz tutaj.

Gdy słowa kluczowe zostały wybrane należy dokonać optymalizacji serwisu, tak aby pokazać wyszukiwarce, że to właśnie promowane przez nas hasła stanowią ważną część serwisu. Mając tak przygotowaną stronę można już planować strategię marketingową.