Funkcjonalności Google Webmaster Tools
Narzędzia dla webmasterów to bezpłatna usługa oferowana przez Google, mająca na celu polepszenie jakości witryn, a także ich widoczności w wyszukiwarce. Dzięki dodaniu swojej strony do GWT właściciel ujrzy ją niejako oczami Google. W praktyce oznacza to otrzymanie szeregu cennych wskazówek oraz danych statystycznych związanych z witryną. Są to między innymi takie informacje jak:
- Wykrycie wirusa na stronie,
- Nałożenie na serwis kary ręcznej za naruszenie wskazówek jakościowych,
- Problem z obsługą witryny na urządzeniach mobilnych,
- Problem z indeksacją serwisu,
- Statystki odwiedzin strony z wyszukiwarki,
- Linki prowadzące do witryny.
Możliwości, jakie dają Narzędzia dla Webmasterów jest wiele. Poniżej rozwinę najciekawsze funkcjonalności, które bez wątpienia ułatwią pracę nad rozwojem własnej strony internetowej. Podobnie jak Google Analaytics (opisany w artykule „Google Analytics źródłem trafnych decyzji biznesowych„), GWT powinien założyć każdy posiadacz strony www.
Wiadomości
Jest to pierwsza zakładka, jaką widzimy w panelu GWT. Klikając w to miejsce ujrzymy informacje, jakie przekazuje nam Google. Obecnie jest to jedyny kanał komunikacji pomiędzy witryną a wyszukiwarką. Google za pomocą tej funkcjonalności rozsyła między innymi komunikaty o nienaturalnych linkach prowadzących do witryny, problemach z indeksowaniem stron, wyraźnych zmianach w ruchu prowadzącym do serwisu, czy chociażby krytycznych błędach związanych z obsługą na urządzeniach mobilnych.
Udoskonalenia html
Zakładka zlokalizowana jest w sekcji Status z wyszukiwarce. Znajdują się tu cenne wskazówki dotyczące kodu html, a zwłaszcza tytułów i opisów stron będących niezwykle istotnymi elementami budowy witryny. Dzięki tej zakładce dowiemy się na przykład, na których podstronach serwisu występuje problem z title i description oraz jaki to jest problem. Zwykle dotyczy to zbyt krótkich, zbyt długich lub powtarzających się tagów.
Rys. 1. Fragment raportu z GWT – udoskonalenia HTML.
Linki witryny
Dzięki tej funkcjonalności możliwe jest wskazanie w wynikach wyszukiwania, które podstrony serwisu są najważniejsze. Mogą pojawić się one w wyszukiwarce pod stroną główną witryny. To rozwiązanie ma pomóc użytkownikowi w wygodniejszym poruszaniu się po witrynie i skróceniu czasu znalezienia potrzebnych informacji. Co ważne właściciel strony w GWT ma możliwość zdegradowania danej podstrony, jeśli nie chce aby pokazywała się ona w wynikach wyszukiwania. Aktualnie linki do podstron są generowane automatycznie przez wyszukiwarkę.
Rys. 2. Linki witryny widoczne w wynikach wyszukiwania Google.pl.
Wyszukiwane hasła
To bez wątpienia jedna z najczęściej odwiedzanych zakładek w GWT. Szczególnie istotna dla właściciela firmy oraz działu marketingowego. To tutaj sprawdzić można między innymi statystyki słów kluczowych, dzięki którym internauci trafili na naszą stronę. Widok umożliwia przeanalizowanie, po jakich słowach kluczowych strona była widoczna w wyszukiwarce, ile było wyświetleń, ile kliknięć, jaki był CTR oraz jakie średnie pozycje zajmowały poszczególne frazy. Dzięki takim informacjom można uzyskać całkowitą kontrolę nad słowami kluczowymi wykorzystywanymi w SEO oraz zaplanować ich dalsze wykorzystanie.
Linki do twojej witryny
To kolejna zakładka z sekcji Ruch związany z wyszukiwaniem. Zawiera niezwykle istotne informacje dla każdego Seowca. Dotyczy bowiem odnośników prowadzących do witryny, a więc w dalszym ciągu istotnego czynnika przy pozycjonowaniu strony. Mając informacje o ilości i źródle pochodzenia linków prowadzących do witryny można przeanalizować ich profil i pogrupować na te, które są pożądane i te, które najlepiej zgłosić do usunięcia. W dobie częstych zmian algorytmów ta zakładka jest bardzo często wykorzystywana przez pozycjonerów podczas procesu oczyszczania serwisu z negatywnych backlinków.
Ręczne działania
Filtry ręczne oraz algorytmiczne to zawsze gorący temat do dyskusji. W narzędziach dla webmasterów sprawdzić można, czy na naszą stronie nie został nałożony ten pierwszy rodzaj filtra. Informacje o tym znaleźć można w zakładce ręczne działania w sekcji ruch związany z wyszukiwaniem. Jeżeli na witrynę nałożony został filtr z pewnością otrzymamy powiadomienie. Może ono wyglądać tak, jak na obrazku poniżej.
Rys. 3. Raport działań ręcznych w Google Webmaster Tools.
Jeśli natomiast domena jest czysta od działań spamerskich komunikat powinien brzmieć: „W witrynie nie znaleziono ręcznych działań przeciwsmapowych”.
Obsługa na urządzeniach przenośnych
Wielki boom na korzystanie z Internetu na urządzeniach przenośnych trwa nieprzerwanie od kilku lat. Ciągły postęp w tej dziedzinie sprawia, że każda strona internetowa powinna być przystosowana dla użytkowników telefonów czy tabletów. Google właśnie jest na etapie wprowadzania nowego algorytmu, dzięki któremu faworyzowane są strony responsywne. Warto zatem odwiedzić tę zakładkę i sprawdzić czy nasza strona jest dostosowana do rynku Mobile oraz czy Google nie sugeruje przypadkiem wprowadzenia pewnych zmian w tym zakresie. Jeśli strona nie jest responsywna może pojawić się na przykład taki komunikat jak na obrazku poniżej:
Rys. 4. Raport z GWT dotyczący obsługi witryny na urządzeniach mobilnych.
Słowa kluczowe w treści
Dzięki tej funkcjonalności możemy w szybki sposób ocenić występowanie i zagęszczenie słów kluczowych w treści strony. Pozwoli to ocenić poziom zoptymalizowania strony pod słowa kluczowe, a także upewnić się, że Google dobrze interpretuje tematykę strony. Jeśli na przykład analizujemy stronę firmową będącą główną wizytówką szkoły jazdy, a narzędzie nie pokaże na czołowych 10-20 pozycjach słowa szkoła jazdy czy prawo jazdy to znaczy, że treść powinna zostać poddana optymalizacji. Poniżej przykład zoptymalizowanej strony pod kątem SEO będącej wizytówką firmy oferującej szkolenia BHP.
Rys. 5. Raport z Narzędzia dla Webmasterów dotyczący słów kluczowych w treści strony.
Usuń adresy URL
Niezwykle przydatna funkcja umożliwiająca usunięcie niechcianych adresów z indeksu Google. Często zdarza się, że wyszukiwarka zaindeksuje podstronę, której nie chcemy pokazywać internautom. Dzięki tej funkcjonalności w szybki sposób można ją usunąć. Należy jednak pamiętać, że tylko użytkownicy z pełnymi uprawnieniami mogą dokonywać takich zmian.
Błędy indeksowania
GWT może okazać się również pomocne przy ocenie poprawności działania serwisu, a co za tym idzie indeksowania stron. W tej zakładce przeanalizować można na przestrzeni ostatnich 90 dni błędy w działaniu witryny, a więc na przykład problemy z serwerem czy błędy w pobieraniu pliku robot.txt. Użytkownik może również przeanalizować błędy URL-i wśród których najczęściej zdarzają się błędy 404 (strony nie znaleziono – dotyczy adresów wskazujących na nieistniejące strony). Błędy te dzięki owej funkcji szybko można zdiagnozować i poprawić co z pewnością ułatwi prawidłowe indeksowanie witryny.
Rys. 6. Raport błędów witryny, dotyczący błędów DNS.
Rys. 7. Błędy URL-i wśród których najczęściej występuje błąd 404 (w GWT – „nie znaleziono”).
Mapy witryn
Mapa strony to jej ważny element ułatwiający indeksowanie witryny. Dzięki tej funkcjonalności użytkownik ma możliwość zgłosić mapę, a także ją przetestować pod kątem występowania błędów. Funkcja ta pozwala również na weryfikację stosunku ilości podanych w mapie stron do ilości zaindeksowanych stron.
Rys. 8. Raport w Google Webmaster Tools dotyczący mapy witryny.
Podsumowując można pokusić się o stwierdzenie, że Google Webmaster Tools to podstawa, jeśli chodzi o optymalizację witryny pod kątem SEO. Oczywiście na rynku istnieje wiele narzędzi zbierających podobne informacje, jednak w tym przypadku mamy pewność, że informacje pochodzą ze źródła i są wiarygodne. Nie bez znaczenia jest również rozbudowany suport, który zwłaszcza dla początkujących może okazać się zbawienny.
Więcej wskazówek odnośnie tworzenia i optymalizacji stron www zamieściliśmy w artykule „Jak stworzyć dobrą stronę internetową„.