Pozycjonowanie stron internetowych mimo, że od wielu lat jest ważną częścią planu marketingowego wielu firm, to jednak dopiero od niedawna zaczyna być traktowane jako profesjonalna usługa, na którą trzeba przeznaczyć określony budżet i za którą trzeba płacić już od początku trwania umowy. Jeszcze 2-3 lata temu dominowały tak zwane umowy za efekt, a więc klient płacił dopiero w momencie, gdy domena osiągała pozycje na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. W związku ze zmianą algorytmów, zaostrzeniem reguł ze strony Google oraz dużą ilością kar nakładanych na strony WWW przedsiębiorcy zrozumieli, że kluczem do sukcesu stało się znalezienie zaufanej agencji SEO. Oczywiście nadal znaleźć można wiele ofert, gdzie za niewielkie pieniądze można „kupić wysokie pozycje” jednak już mało kto daje się na to nabrać. Nikt nie chce narażać się Google, bo dla wielu firm oznacza to nawet konieczność zamknięcia działalności. Stosowanie niedozwolonych technik to droga donikąd, dlatego hasło bezpieczne SEO jest dziś ważniejsze od poszukiwania najtańszej oferty. Przyjrzyjmy się, co to oznacza w praktyce.
Optymalizacja strony ważniejsza niż kiedykolwiek
Skrupulatne optymalizowanie strony pod kątem wyszukiwarki jest opłacalne. Chodzi tu zarówno o czynniki widoczne dla użytkownika przeglądającego stronę, jak i kod źródłowy. Bezpieczne SEO wymaga wykonania tych czynności zgodnie z wytycznymi Google. Im więcej czynników zostanie zoptymalizowanych tym większa szansa, że witryna będzie uznawana przez wyszukiwarkę za przyjazną. Nawet takie szczegóły jak nazwy plików graficznych, alty w zdjęciach (alternetywne opisy fotografii) czy odpowiednio stworzona mapa strony w formacie xml może mieć znaczenie. W związku z ogromną wagą działań optymalizacyjnych istotne jest przekazanie dostępów ftp agencji SEO, a zatem warto wybrać taką, do której mamy zaufanie. Szczegółowe informacje o znaczeniu optymalizacji, znajdziesz w artykule Link building czy optymalizacja.
Bezpieczne SEO? Tylko wartościowe treści
Content wstawiany na stronę internetową to największy kapitał każdej firmy. Zaindeksowane w Google treści pozostają w Internecie przez długie lata, a zatem warto przyłożyć się do stworzenia unikalnych i ciekawych dla użytkowników tekstów i grafik. Napisanie kilku zdań na każdą podstronę już nie wystarczy, aby się wyróżnić. Wartościowy content nie tylko zwiększa zaufanie do danej firmy, ale dzięki dużej popularności wśród internautów, którzy dzielą się nim między sobą wpływa też na wysokie pozycje w wyszukiwarce. Tworzenie treści, które się wyróżnią spośród konkurencji to jeden z ważniejszych elementów bezpiecznego SEO. Mogą to być poradniki, case study, infografiki czy choćby prowadzenie bloga firmowego (zobacz więcej).
Rys.1. Źródło: accodit.com.
Zwiększenie zaufania do witryny
Algorytmy Google są dziś na tyle inteligentne, że potrafią rozpoznać firmy budujące swoją markę świadomie od tych, które spamują, w celu osiągnięcia wysokich pozycji. Dlatego tak istotne jest wzbudzenie zaufania w oczach wyszukiwarki. Firma chcąca szybko osiągnąć efekt na pierwszej stronie wyszukiwarki nie powinna zapominać o działaniach prowadzonych równolegle do SEO. Najpopularniejszym sposobem jest dziś aktywność na portalach społecznościowych, dzięki którym można łatwo komunikować się z klientami. Warto udzielać się również w różnego rodzaju portalach branżowych (koniecznie pod nazwą marki), bo dzięki temu Google zauważy, że nasz cel to przede wszystkim pomoc użytkownikom w rozwiązaniu ich problemu (coraz ważniejszy czynnik rankingowy). Istotne sposoby wzbudzenia zaufania odbiorców do strony www opisaliśmy w artykule Zaufanie w biznesie.
Co z linkami?
Po zmianach w algorytmie Google notujemy coraz więcej przypadków, że domeny z niewielką ilością linków osiągają czołowe pozycje. Jest to wynikiem starań Google o zwiększanie jakości wyników wyszukiwania. Nie oznacza to jednak, że linki same w sobie szkodzą. Dla internauty nie ma przecież nic bardziej naturalnego od linka. To dzięki niemu szybko może przekazywać ważne informacje innym użytkownikom sieci. Bezpieczne SEO wymaga jednak dobrze przemyślanego profilu zdobywanych do domeny linków. Automatyczne techniki, które były skuteczne jeszcze 5 lat temu dziś absolutnie są nie do przyjęcia. Nie wystarczy też korzystać tylko z jednego źródła, bowiem szybko zostanie to uznane za SPAM. Dobrym sposobem jest tworzenie własnego, wartościowego zaplecza dedykowanego, które po pierwsze jest dla internautów przydatne, a po drugie wzmacnia domenę docelową. Rozsądne udzielanie się na forach i blogach również nie powinno zaszkodzić. Post z linkiem musi jednak wnosić coś do dyskusji, tylko wtedy nie zostanie uznany za działanie spamowe. Co do katalogowania to trzeba bardziej niż kiedyś uważać, gdzie zakładamy wizytówkę. Wiele dzisiejszych katalogów jest na czarnej liście zespołu ds. zwalczania SPAMU w Google. Nie oznacza to jednak, że metoda nie działa. Gdy jest jedną z wielu technik pozyskiwania linków może okazać się skuteczna. Ważne jest jednak to, aby dobrze selekcjonować miejsca, z których zdobywamy tak zwane backlinki.
Dokładne odpowiedzi na zapytania
Czasy stron z trzema-czterema zakładkami, które były wypozycjonowane na dziesiątki czy nawet setki fraz powoli mijają. Dzisiaj dla Google liczy się precyzja. Czy to oznacza, że robienie SEO samemu jest trudne?
Użytkownik wpisujący zapytanie do wyszukiwarki ma otrzymać jak najlepszą odpowiedź, która zaspokoi jego potrzeby. Jeśli ktoś szuka informacji o cenach danej usługi i wpiszę przykładowo „kosmetyczka Bydgoszcz cennik” to Google preferuje obecnie te domeny, które faktycznie posiadają oddzielną zakładkę z cennikiem. Jeszcze do niedawna dużo łatwiej było wypozycjonować stronę główną na tego typu frazę. Spójrzmy jak obecnie to wygląda w wyszukiwarce. Jak widać na obrazku poniżej zdecydowana większość wyników jest precyzyjna, a więc użytkownik po wpisaniu tej frazy trafi na podstrony z cennikiem, nie na stronę główną, dzięki czemu szybko uzyska odpowiedź od Google.
Rys. 2. Zrzut ekranu wyników wyszukiwania w Google.pl na zapytanie kosmetyczka Bydgoszcz cennik.
Podobna zasada jak w powyższym przykładzie obowiązuje dla innych zapytań. Jeśli ktoś szuka konkretnego szamponu do włosów, na przykład „GOLDWELL DUALSENSES CURLY TWIST” prawdopodobnie łatwiej będzie wypromować podstronę z tym produktem, zawierającą unikalne opisy i zdjęcia niż stronę główną. Pozycjonowanie na długi ogon (long tail) i zasada precyzyjnych wyników to dziś klucz do bezpiecznego SEO. Warto zatem zadbać o strategię rozbudowy serwisu. Każdy produkt i usługa powinny mieć swoją podstronę.
Bezpieczne SEO a czas oczekiwania na rezultaty
Bezpieczne pozycjonowanie wymaga czasu. Opracowanie strategii długofalowej, budowa wysokiej jakości contentu i zaplecz, a przede wszystkim odchodzenie od automatyzacji w SEO wpływa na wydłużający się czas oczekiwania na zadowalające efekty.
O ile w pozycjonowaniu Bydgoszcz – lokalnym, efekty można uzyskać szybciej niż w pozycjonowaniu globalnym, to nadal proces budowania zaufania domeny wymaga cierpliwości.
Gra jest jednak warta świeczki. Stosując bezpieczne metody łatwiej jest utrzymać się później na wysokich pozycjach. Czas oczekiwania na efekt zależy głównie od konkurencji w danej branży. Warto pamiętać, że żadna szanująca się agencja SEO nie będzie obiecywać czasu osiągnięcia wyników i podawać ich w tygodniach czy miesiącach, bo jest to najzwyczajniej w świecie niemożliwe. Można jednak stwierdzić w dużym przybliżeniu, że stosując dzisiaj bezpieczne metody czas oczekiwania na efekty wydłuża się przynajmniej o 2-3 miesiące w porównaniu ze stosowanymi metodami jeszcze kilka lat temu. Jest to całkowicie naturalne patrząc na brak stosowania SPAMU. Nie oznacza to oczywiście, że nie da się wypozycjonować strony www w kilka tygodni. W przypadku projektów nie mających dużej konkurencji da się to zrobić i to w sposób bezpieczny. Problem jednak w tym, że obecnie projekty nie mające dużej konkurencji to w Internecie rzadkość.