Warunkiem istnienia firm są klienci. Bez nich przedsiębiorstwa nie miałyby racji bytu. Zdobywanie przychylności konsumentów staje się jednak coraz trudniejsze. Koszt pozyskania nowego klienta stale rośnie i już kilkukrotnie przewyższa koszt utrzymania obecnych klientów. Jeśli firma chce osiągnąć sukces i stale zarabiać na swojej działalności musi zatem walczyć o zatrzymanie dotychczasowych usługobiorców, a nie liczyć na dużą ilość jednorazowych transakcji. Jednym z najlepszych sposobów na zbudowanie lojalności klientów jest stworzenie wizerunku własnej marki jako eksperta w swojej branży. Doskonałym narzędziem do osiągnięcia tego celu jest profesjonalnie prowadzony blog firmowy.

Lojalność = stały zysk

Bazowanie na okazjonalnych klientach to bardzo  trudna droga do utrzymania stałego zysku. Przypadkowi klienci oznaczają bowiem niepewną przyszłość. W każdej chwili mogą odejść. Nie da się przewidzieć, kiedy zakończą współpracę, zatem nie można prognozować dalszych zysków. Z tego względu znacznie rozsądniejszą strategią jest budowanie lojalności klientów, którzy zapewnią firmie stały dochód.

Istnieje wiele rozmaitych sposobów na zatrzymanie klientów na stałe. Powszechnie mniema się, iż najskuteczniejszą receptą jest atrakcyjna oferta cenowa. Z pewnością niska cena ma ogromne znaczenie, nie można jednak zapominać o jakości produktów oraz obsłudze posprzedażowej, czy wzbudzającej zaufanie pozycji autorytetu w branży.

Klient nasz Pan

Obecnie zaobserwować można formowanie się nowego modelu wyedukowanego klienta, który oczekuje nie tylko wysokiej jakości usług w niskiej cenie, o czym pisałam w artykule „Zachowania klientów…”. Coraz ważniejsza dla ludzi jest obecnie możliwość uzyskania rzetelnych informacji i porad. Chcą oni czuć, że oddają swoje sprawy w dobre ręce. Klienci oczekują, że firma, z której usług skorzystają będzie się z nimi liczyć, chcą czuć się potrzebni. Dlatego też należy zaspokoić ich potrzeby, dać im szansę wypowiedzenia się, a następnie pozwolić odczuć, że ich zdanie ma faktyczny wpływ na poprawę jakości dotychczasowych działań. W ten sposób możliwe jest wzbudzenie zaufania i zaangażowania, które przekłada się na dalszą długotrwałą współpracę.

Użyteczna informacja na pierwszym miejscu

Idealnym medium, które pozwoli przyciągnąć i zatrzymać tego typu klientów jest blog ekspercki. Blog jako rzetelne źródło informacji z branży może pomóc firmie osiągnąć wysoką pozycję opiniotwórczą wśród konkurencji. Na blogu firmowym warto szczegółowo przedstawiać nowo wprowadzane produkty lub usługi przedsiębiorstwa oraz akcje promocyjne, dzielić się informacjami o rozwoju firmy, takimi jak udział w targach, otrzymane nagrody, zdobyte certyfikaty, opisywać udział w działaniach charytatywnych. Można w ten sposób pokazać się w roli innowacyjnego przedsiębiorstwa idącego z duchem czasu. Nie można jednak przesadzać w takim samouwielbieniu, bowiem może to zostać odebrane jako puste przechwałki.

Znacznie lepszym pomysłem na bloga jest pójście w stronę przekazania czytelnikom merytorycznej i użytecznej wiedzy. Zamieszczanie postów opisujących praktyczne porady lub ciekawostki z branży spowoduje, że osoby trafiające na bloga uznają go za źródło wartościowych informacji i z chęcią zajrzą tam jeszcze nie raz. Stworzymy tym samym obraz firmy jako znawcy swojej dziedziny, zaś wizerunek autorytetu, wyróżniającego się spośród konkurencji sprawi, że przypadkowi czytelnicy bloga staną się wiernymi klientami.

Blog firmowy to ważny element strategii content marketingu i pozyskiwania klientów

Budowanie roli autorytetu

Blog pełnić może zatem funkcję informacyjną i opiniotwórczą. Jest to niezwykle istotne w obecnych czasach, kiedy przyjęło się uważać, że wystarczy się pokazać, żeby mieć znaczenie. Nie można jednak zapominać, aby przekazywane treści miały odpowiednio wysoką wartość. Nie wystarczy pisać, trzeba jeszcze pokazać, że ma się coś konstruktywnego do powiedzenia. Profesjonalnie i systematycznie prowadzony blog jest pierwszym krokiem do wybicia się w branży i zdobycia miana eksperta, autorytetu, który zapraszany będzie na konferencje czy nagradzany, co bez wątpliwości zachęci klientów do korzystania z usług firmy.

Również sam fakt prowadzenia bloga może być korzystnie odbierany przez klientów, którzy odczytają to jako wyraz otwartości firmy na nowe rozwiązania. Przedsiębiorstwo, które idzie z duchem czasu i śledzi nowe trendy w komunikacji ma większą siłę przebicia i większą szansę zainteresowania swoją ofertą rzeszy wykształconych i wymagających konsumentów.

Obustronna komunikacja

Blog to jednak nie tylko źródło wiedzy, ale też platforma komunikacji z czytelnikami. Znamienną cechą blogów jest ich dwustronność. Odbiorcy po przeczytaniu artykułu mogą podzielić się z autorem i pozostałymi gośćmi swoimi komentarzami. Stwarza to pole do dyskusji i wymiany informacji. Wyciągnięte na tej podstawie wnioski mogą okazać się niezwykle owocne na przyszłość. Konsumenci zyskują przy tym poczucie, że są traktowani po partnersku, co znacząco zwiększa ich zaangażowanie i buduje więź z marką.

Wzbudzanie zainteresowania nie powinno jednak opierać się na rozrywce czy budzeniu kontrowersji. Lojalnych czytelników można zyskać publikując wartościową i merytoryczną treść. Ważne jednak również, aby zadbać o przyjemność i łatwość odbioru. Teksty muszą być pisane przystępnym pisarskim stylem. Korzystne jest też zaopatrzenie ich w infografiki, takie jak wykresy czy diagramy, a także prezentacje video, będące świetnym  uzupełnieniem słowa pisanego. Jak najbardziej atrakcyjna forma da czytelnikom powód, by powrócić na stronę.

Reklamy na blogu

Dbając o przyjemny dla oka wygląd bloga, warto poważnie zastanowić się nad umieszczaniem na nim reklam. Mogą one bowiem zniechęcić odwiedzających jeszcze zanim zaczną czytać nasze wpisy. Należy unikać zbyt dużej ilości banerów reklamowych. Jeśli się na nie zdecydujemy warto zadbać, aby współgrały graficznie z kolorystyką strony, były powiązane tematycznie z branżą i nie rozpraszały czytelników. Zamieszczanie reklam na blogu bywa źle odbierane przez odwiedzających. Mogą pomyśleć, że głównym celem prowadzenia bloga jest zarobienie na nim, a nie udostępnianie wartościowych treści. Dobrym pomysłem może jednak okazać się reklamowanie na blogu firmowym swoich produktów i usług. Oczywiście unikając agresywnej, nachalnej i denerwującej formy.

Blog daje wyższą pozycję w Google

Blog firmowy powinien być prowadzony w taki sposób, aby przynieść jak najwięcej korzyści odbiorcom. Musi jednak realizować cele postawione sobie przez właściciela firmy. Najczęstszym zadaniem bloga jest promocja marki. Interesujące treści mają zagwarantować wzrost wizyt nie tylko na samym blogu, ale też na jego stronie macierzystej, czyli domenie firmowej. Niezwykle korzystne jest w tym względzie umożliwienie czytelnikom subskrypcji newslettera czy zapisania się na kanał RSS. Dzięki temu będą mogli być zawsze na bieżąco z informacjami z branży.

Profesjonalnie prowadzony blog, który zyska popularność odbiorców, może być również pomocny w podniesieniu widoczności strony firmowej w wynikach wyszukiwania. Google coraz większą wagę przywiązuje do treści. Obecnie strony, których zawartość jest stale aktualizowana i poszerzana mogą liczyć na wyższe pozycje w wyszukiwarce. Za wyższą pozycją idzie natomiast więcej odwiedzin, a tym samym więcej klientów i wyższy zysk. Pomocne jest również udostępnianie wpisów przez użytkowników na różnych portalach społecznościowych.

Casting na blogera

Regularne prowadzenie bloga może przynieść ogromną liczbę korzyści biznesowych, zarówno dla właściciela firmy, jak i czytelników. Zanim podejmie się decyzję o jego założeniu należy jednak zastanowić się czy jesteśmy w stanie samodzielnie podołać temu zadaniu. Platformy blogowe są darmowym i intuicyjnym narzędziem, prowadzenie bloga wymaga jednak poświęcenia dużej ilości czasu i kreatywności. Nie wystarczy bowiem napisać artykuł i zamieścić go na stronie, należy również śledzić i moderować komentarze, usuwając te będące spamem oraz odpisywać na wiadomości czytelników. Wszystko to wymaga ogromnej systematyczności. Oprócz bieżących dyskusji, trzeba się również trzymać zaplanowanej uprzednio strategii treści, czyli harmonogramu publikacji artykułów na dane tematy. Czytelnicy zainteresowani naszymi tekstami będą oczekiwali cyklicznych publikacji, nie można więc ich zawieść.

Przed wprowadzeniem w życie strategii marketingu treści trzeba również wybrać osobę odpowiedzialną za tworzenie artykułów. Dobrze, aby była to osoba z firmy, świetnie znająca branżę i oczekiwania klientów. Nie zawsze jednak łatwo znaleźć wśród pracowników osobę mogącą się poszczycić tak zwanym lekkim piórem i odpowiednią kreatywnością, by pisać interesujące teksty. Trudność może przysparzać także nałożenie na pracownika tak czasochłonnego obowiązku, niekoniecznie wynikającego z jego stanowiska pracy.

W takiej sytuacji najprostszym rozwiązaniem okazuje się wynajęcie osoby z zewnątrz. Nawiązanie współpracy z agencją marketingową pozwoli zaoszczędzić czas, a wydatki z pewnością szybko się zwrócą w postaci zysków pochodzących od nowo zdobytych klientów. Możemy mieć również pewność, że regularnie tworzone jakościowe treści pomogą wypromować naszą firmę, a klientów skłonić do pozostania jej wiernymi na długie lata.