W biznesie zaufanie to podstawa. Żadne działania nie są w stanie zapewnić takiego zysku, co ekonomia bazująca na zaufaniu. Przedsiębiorstwa, które wyrobiły sobie pozycję w branży i cieszą się zaufaniem zarówno klientów, jak i kontrahentów, osiągają zdecydowanie lepsze wyniki niż pozostałe firmy na rynku. Krótko mówiąc wzrost zaufania generuje wzrost dochodów bez zwiększania przy tym kosztów. Zasada ta nie odnosi się jedynie do przedsiębiorstw prowadzących działalność gospodarczą, opartą na bezpośrednim kontakcie z potencjalnymi klientami. Ma ona zastosowanie również w przestrzeni Internetu. W obu przypadkach gra toczy się o tę samą stawkę, zmieniają się jedynie zasady gry, czyli środki za pomocą których budowane jest zaufanie. W większości biznesów internetowych komunikacja z klientem oraz cały proces sprzedaży produktów bądź usług odbywa się za pośrednictwem strony internetowej, zatem to ona jest w dużej mierze odpowiedzialna za to, aby wzbudzić zaufanie do firmy i nakłonić użytkownika do wykonania oczekiwanej od niego czynności. Jak to zrobić? Warto w tym przypadku kierować się kilkoma prostymi zasadami.
- Jak Cię widzą…
„Jak Cię widzą, tak Cię piszą” – prawda to nieco brutalna, mająca jednak odzwierciedlenie w rzeczywistości. Można ją odnieść nie tylko do wyglądu człowieka, ale tak naprawdę do wszystkiego, co znajduje się w zasięgu naszego wzroku. Robiąc zakupy znacznie pewniej czujemy się w zadbanych, nowoczesnych i atrakcyjnych wizualnie wnętrzach z profesjonalną i uśmiechniętą obsługą. W tego typu okolicznościach podświadomość podpowiada nam, że produkty dostępne w danym sklepie z pewnością są wysokiej jakości i są warte swojej ceny, w przeciwieństwie do produktów dostępnych na przyulicznym straganie prowadzonym przez niechlujnego sprzedawcę. Oczywiście dostępne w obu miejscach produkty mogą być identyczne, jednak prawdopodobieństwo, że zakupu dokonamy w profesjonalnie urządzonym sklepie jest zdecydowanie większe. Taki sam mechanizm działa w przypadku stron internetowych. Możemy posiadać identyczny produkt jak konkurencja, możemy umieścić bardzo obszerne opisy, możemy oferować dany produkt w atrakcyjnej cenie, ale jeśli nie zadbamy o odpowiednią oprawę, możemy szybko odstraszyć potencjalnego klienta. Tak samo jak w biznesie opartym na bezpośrednim kontakcie, tak samo w przypadku stron internetowych wizerunek jest bardzo ważną kwestią i ma duży wpływ na budowania zaufania. Dbajmy więc o to, aby nasze strony internetowe były przede wszystkim tworzone w oparciu o nowoczesne rozwiązania. Przejrzystość, funkcjonalność, łatwość nawigacji, odpowiednio dobrana kolorystyka oraz spójność poszczególnych elementów to kluczowe kwestie. Warto pamiętać również o tym, aby podczas tworzenia strony internetowej mieć na uwadze naszą grupę docelową, czyli naszych potencjalnych klientów. Tego typu podejście z pewnością ułatwi nam wybór najbardziej odpowiednich rozwiązań i pozwoli wykreować stronę atrakcyjną dla potencjalnego użytkownika.
- Unikaj wpadek
Poprawne działanie strony internetowej, jak również wszystkich umieszczonych na niej elementów to podstawa. Każdy wyskakujący błąd, każdy niedziałający przycisk, każdy źle wyświetlający się element działa na naszą niekorzyść, ponieważ powoduje u klienta frustrację, a to z kolei sprawia, że jego zaufanie do naszej strony, a w konsekwencji do naszej firmy kurczy się z prędkością światła. Nie pozwólmy zatem, aby tego typu błędy pojawiały się na naszej stronie. Dbałość o poprawne działanie wszystkich elementów z pewnością się nam opłaci. Zaufanie oczywiście zawsze można odbudować, no ale… Właśnie, już zawsze pozostanie to „ale”.
- Pokaż, co o Tobie mówią
Możliwość zaprezentowania na stronie internetowej referencji i opinii klientów to naprawdę bardzo duża wartość. Skłaniając się do zakupu lub skorzystania z usług konkretnej firmy staramy się bowiem uzasadnić ten, a nie inny wybór. Przeszukujemy zatem Internet w poszukiwaniu jakichkolwiek wzmianek na temat danego serwisu lub firmy, z którą mamy zamiar nawiązać współpracę. Możemy ułatwić użytkownikom ten proces, umieszczając na naszej stronie internetowej referencje oraz opinie od aktualnych klientów. Pamiętajmy jednak, że podstawową kwestią w tym wypadku jest wiarygodność. Każda wypowiedź, niezależnie od tego czy jest to pisemna referencja czy na przykład testimonial powinna być autentyczna. Elementy uwiarygodniające to z pewnością wyraźny podpis, wskazanie nazwy firmy, stanowiska, niekiedy obowiązków lub udostępnienie zdjęcia. Wszystkie te elementy mają za zadanie utwierdzić potencjalnego klienta w przekonaniu, że skoro konkretna osoba z danej firmy wyraziła zgodę na to, aby jej wypowiedź była publicznie udostępniona, to oznacza, że jego wybór jest słuszny. Więcej o znaczeniu wiarygodnych opinii pisaliśmy w artykule „Referencje od klienta…”.
- Zaprezentuj, co potrafisz
W przypadku firm świadczących usługi, zaprezentowanie użytkownikom przykładowych realizacji to wręcz konieczność. Naprawdę warto poświęcić czas i energię na stworzenie imponującego portfolio. W zależności od typu prowadzonego biznesu prezentację osiągnięć firmy można przedstawić za pomocą zdjęć, filmów, katalogów czy plików do pobrania. Ważne, aby materiały były wykonane jak najbardziej profesjonalnie i przede wszystkim były rzeczywistym odzwierciedleniem dokonań firmy.
- Ułatw kontakt
Budowanie zaufania w dużej mierze opiera się na otwartości. Im więcej o kimś wiemy, im mniejszy dystans nas dzieli, tym łatwej nam zaufać. Nie inaczej jest w biznesie. Im więcej informacji udostępnimy, tym lepiej. Dotyczy to zwłaszcza kwestii kontaktu. Zamiast więc ograniczać się do podania podstawowych danych teleadresowych, warto pokusić się o uzupełnienie ich kilkoma dodatkowymi elementami takimi jak mapka, zdjęcia siedziby i wnętrz firmy czy wirtualny spacer. Jeśli to możliwe warto zadbać również o przedstawienie danych, umożliwiających bezpośredni kontakt z konkretnymi działami firmy. Pamiętajmy także, aby wszystkie podane na stronie adresy mailowe były założone na firmowej domenie.
- Przedstaw się
Kolejnym krokiem, pozwalającym zmniejszyć dystans, a tym samym zwiększyć zaufanie, jest zaprezentowanie zespołu, czyli nadanie firmie ludzkiej twarzy. Lubimy wiedzieć z kim nawiązujemy współpracę i kto będzie odpowiedzialny za realizację naszego zlecenia. Nie bójmy się zatem pokazać potencjalnym klientom. Profesjonalnie wykonane zdjęcia kadry wraz z podziałem na działy czy specjalizacje pozwolą przełamać dystans i pozytywnie wpłyną na nasz wizerunek w sieci.
- Informuj
Szczegółowy opis procesu reklamacji czy zwrotu towaru, kwestie związane z płatnościami czy kosztami wysyłki, regulaminy – wszystkie te zagadnienia powinny być szczegółowo opisane i umieszczone na stronie internetowej. Ważne, aby były pisane jasnym i czytelnym językiem. Nie powinno być w nich miejsca na domysły czy wątpliwości.
- Dbaj o bezpieczeństwo
Zastosowanie certyfikatu SSL, mającego za zadanie zabezpieczenie danych przesyłanych przez klientów to obecnie standard. Brak tego typu certyfikatu, zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych, może zdecydowanie nadszarpnąć zaufanie. Z kolei posiadanie certyfikatu SSL jasno potwierdza wiarygodność strony internetowej i sprawia, że klient czuje się bezpiecznie, dzięki czemu chętniej dokonuje zakupów.
Zdobywanie zaufania to niełatwe zadanie. Warto jednak poświęcić temu czas, gdyż jest to wartość nie do przecenienia. Pamiętajmy, że im większym zaufaniem obdarzą nas klienci, tym większą mamy szansę na zwiększenie zysku z prowadzonej działalności. Jeśli więc tworzysz lub posiadasz firmową stronę internetową pamiętaj o wdrożeniu opisanych wyżej zasad.