Firmowa strona internetowa ma za zadanie informować odwiedzających o ofercie i pośredniczyć w procesie zdobywania nowych klientów. Niezbędnym jej elementem jest zatem treść. Jakościowe teksty na stronie pozwalają przyspieszyć efekty działań marketingowych, takich jak pozycjonowanie, wspomagając wzrost pozycji w wyszukiwarce (zobacz: „Wysoka jakość treści…”). Mają również wpływ na skuteczność linków sponsorowanych, pozwalając obniżyć koszt kliknięcia w reklamę. Ogromne znaczenie ma również tzw. User Experience, czyli zasada tworzenia treści przydatnych dla użytkownika, zrozumiałych, łatwych w nawigacji i przejrzystych. Podstawową zasadą jest jednak unikatowość zamieszczanych na stronie treści. Jeśli jednak oryginalne teksty mają najwyższą wartość, skąd je brać?
Kto powinien pisać treści?
Tworzenie autorskich treści jest dużym wyzwaniem, tym bardziej, że mają one promować firmę i zachęcać odwiedzających do skorzystania z jej usług. Powinny być zatem nie tylko zrozumiałe i rzeczowe, ale też pełnić rolę perswazyjną. Co ważne, jeśli zamiarem jest uzyskanie wysokiej pozycji w wyszukiwarce, trzeba pamiętać także o znaczeniu tzw. wartości dodanej. Oznacza to, że witryna powinna zawierać nowe dla użytkowników informacje, jakich nie znajdą na innych stronach. Dzięki temu będzie mogła wyróżnić się spośród stron konkurencji.
Skoro zatem zadanie redagowania zawartości strony okazuje się tak wymagające, pojawia się problem: kto powinien się tym zająć. Oczywiście mile widziana jest inwencja własna. Warto zastanowić się samodzielnie lub razem ze współpracownikami nad najważniejszymi informacjami, jakie znajdą się na stronie. Jest to korzystne, gdyż z założenia właściciel i pracownicy najlepiej znają swoją firmę.
Niestety, nie każdy posiada umiejętność przelania własnej praktycznej wiedzy i umiejętności na papier, wówczas należy zwrócić się o pomoc do agencji marketingowej lub doświadczonego copywritera. Jednak nawet wtedy zalecane jest wyszczególnienie najważniejszych punktów zawartości, by przedstawić osobie odpowiedzialnej za stworzenie treści ich wstępny zarys. Nawet jeśli napiszemy wszystko samodzielnie, zawsze korzystne będzie przedstawienie treści specjalistom z branży promocji stron, by przeredagowali je pod kątem planowanych działań marketingowych.
Skąd czerpać pomysły?
Inspiracji można szukać również na innych stronach i portalach branżowych. Pamiętać trzeba jednak, że nie wolno powielać treści, ponieważ jest to szkodliwe pod kątem SEO, a przede wszystkim nieuczciwe i niezgodne z prawem. Strony konkurencji warto przejrzeć nie po to, by z nich kopiować teksty, zdjęcia i pomysły. Warto zobaczyć, czego na nich brakuje, a co my możemy zaoferować klientom, przyciągając ich w ten sposób do siebie. Mogą to być m.in. praktyczne porady, blog, porównywarki, przeliczniki, kalkulatory usług, wirtualny spacer po firmie, czy nagrania z procesu realizacji usług. W przypadku sklepów korzystne jest kreatywne przedstawienie produktów, np. w formie prezentacji 3D lub unboxingu, czyli video pokazującego odpakowywanie produktu. Dzięki temu strona stanie się znacznie bardziej atrakcyjna na tle konkurencji i zyska popularność wśród odbiorców, podnosząc liczbę pozyskiwanych klientów.
Pomysły na teksty warto czerpać również z codziennych kontaktów z klientami. Wystarczy przeanalizować ich najczęstsze wątpliwości i problemy, aby w przyszłości móc odpowiedzieć na ich pytania zanim je zadadzą. Dodatkowo, jeśli będziemy odbierani jako pomocni i wychodzący naprzeciw potrzebom klientów, odbiorcy chętniej zostaną naszymi wiernymi i lojalnymi partnerami oraz polecą nas znajomym.
Jakie treści powinny być na stronie?
Na koniec krótkie podsumowanie, jakie rodzaje treści powinny zostać opublikowane na firmowej witrynie. Ich charakter zależy oczywiście od specyfiki danej branży, jednak do najczęściej oczekiwanych przez użytkowników informacji należą poniżej przedstawione działy.
- Tekst na stronie głównej – przedstawienie działalności firmy, najczęściej od strony korzyści dla klienta; należy w tym miejscu poinformować odwiedzających czy znajdą na stronie to, czego szukają;
- Kontakt – zamieszczenie adresu, danych kontaktowych i mapy ze wskazówkami dojazdu pozwoli podnieść wiarygodność i oczywiście ułatwi bezpośredni kontakt z firmą,
- Formularz zamówieniowy – jest dodatkowym sposobem, by wyjść naprzeciw oczekiwaniom odbiorców, szczególnie, jeśli zostanie zbudowany w atrakcyjnej i wygodnej formie, zawierając najważniejsze pytania niezbędne do wyceny usługi czy wykonania zamówienia, zgodnie z potrzebami klienta;
- Opisy produktów i kategorii usług – szczegółowe przedstawienie oferowanych towarów czy usług, zwłaszcza, jeśli wykonane jest w atrakcyjnej i przejrzystej formie z pewnością da odbiorcom powód, by zainteresować się ofertą; należy jednak pamiętać, by nie kopiować gotowych opisów ze stron producenta, a przeredagować treści, by nie były powielone i nadać im jasną formę;
- Informacje o firmie – zawierające historię, dotychczasowe doświadczenie, pozycję w branży i sprecyzowaną misję firmy;
- Cennik – jest elementem zawsze mile widzianym przez osoby zainteresowane zakupem;
- Galeria – zdjęcia oferowanych produktów, gabinetu, gdzie przyjmowani są klienci czy fotografie realizowanych prac to kolejny sposób na zachęcenie do skorzystania z oferty;
- Zespół – zaprezentowanie pracowników firmy (ze zdjęciami i krótkimi opisami doświadczeń, wykształcenia czy zainteresowań) pomoże wzbudzić zaufanie i sympatię, pokazując, że za usługą kryją się prawdziwi ludzie;
- Porady – blog czy dział pytań i odpowiedzi to bardzo korzystne formy dzielenia się przydatnymi dla klientów informacjami, trzeba jednak regularnie je aktualizować.
Tworzenie unikatowych i wartościowych treści, jak widać, nie zajmuje kilku minut. Wymaga zastanowienia, planowania i zaangażowania odpowiednich osób, które będą potrafiły przedstawić firmę w korzystnym świetle. Dobrze wykonana praca na etapie budowania strony zdecydowanie się jednak opłaci, pomoże bowiem pozyskiwać klientów w przyszłości.