Zdecydowana większość pozycjonerów zaczyna swoją pracę od optymalizacji strony internetowej, a więc przygotowania jej pod kątem wyszukiwarek. Zwykle prace optymalizacyjne trwają od 1 do 2 tygodni, choć niektóre jej elementy wymagają pracy przez cały okres pozycjonowania. Dobrze przygotowana strona jest podstawą sukcesu, dlatego często mówi się, że pierwszy miesiąc pozycjonowania ma kluczowe znaczenie. Inżynierowie Google przekonują, że wpływ na pozycję w wynikach organicznych ma ponad 200 czynników, z czego duża część z nich dotyczy działań on-site. O Optymalizację zawsze musi poprzedzać profesjonalny audyt strony, o którym pisaliśmy poprzednio. Dziś zgłębimy się w tajniki optymalizacji strony. Poniżej przedstawiam wybrane elementy, które moim zdaniem bezsprzecznie należy wykonać, robiąc optymalizację strony www:
- Title – tytuły strony głównej oraz podstron powinny zawierać frazy pozycjonowane, jednak należy robić to z głową. Zlepek słów kluczowych nie jest najlepszym rozwiązaniem.
- Description – meta Tag, który pojawia się w wyszukiwarce jako opis strony. Teoretycznie nie ma bezpośredniego znaczenia, jeśli chodzi o ustalanie rankingu wyszukiwarki, jednak wpływa na ilość odwiedzin danej strony, a co za tym idzie na jej popularność.
- H1 – nagłówki traktowane przez Google jako drugi tytuł. Umiejętne przemycenie w nich słów kluczowych z pewnością się opłaca.
- Domena z www lub bez – posiadanie 2 innych adresów z identyczną treścią nie jest mile widziane. Google traktuje przykładowe domeny: http://www.mojastrona.pl i http://mojastrona.pl jako 2 różne adresy. Konieczne jest zatem przekserowanie 301.
- Występowanie słów kluczowych na stronie – bez tego trudno w ogóle myśleć o pozytywnych wynikach. Istotne znaczenie ma odpowiednie zagęszczenie słów kluczowych oraz używanie różnych odmian frazy pozycjonowanej. Słowa te nie mogą być ukryte lub występować jedynie w stopce. Ważne jest umiejętne przemycanie słów kluczowych w treści.
- Ilość tekstu – mimo, że Google stawia na jakość, a nie na ilość to jednak coraz częściej mówi się głośno o zasadzie 2000 słów. Strona, która nie przekracza tej granicy, jeśli chodzi o ilość tekstu pisanego może być traktowana przez wyszukiwarkę jako mało wartościowa.
- Duplikacja treści – jeśli na dwóch podstronach serwisu znajduje się ta sama treść należy zrobić przekierowanie 301 z jednej z nich lub przeredagować treść.
- Optymalizacja obrazków – nie jest tajemnicą, że boty wyszukiwarki przechodząc przez stronę skupiają się tylko na tekście oraz linkach. Nie rozpoznają natomiast obrazków. Dlatego też koniecznie trzeba wykorzystać możliwości atrybutu „alt”.
- Linkowanie zewnętrzne – jeśli z naszej strony wychodzą linki do nietematycznych lub niskiej wartości serwisów należy je usunąć. W przypadku linkowania do stron o wysokim TrustRanku lub tematycznie powiązanych z naszą stroną link może pozostać w pierwotnej wersji.
- Mapa strony – istotny element zwłaszcza w przypadku dużych serwisów. Dzięki pokazaniu robotom wyszukiwarki mapy, pokazujemy że nasz serwis jest przejrzysty.
- Walidacja kodu – ten czynnik z pewnością ma wpływ na ocenę przez Google jakości strony, choć należy traktować go z przymrużeniem oka. Warto usuwać błędy html i css, jednak spośród działań optymalizacyjnych umieściłbym ten element na samym końcu.
- Adresy URL – ustawienie przyjaznych adresów URL to podstawa. Chodzi o to, aby domena miała czytelne dla użytkownika linki do podstron. Poprawny adres to na przykład: domena.pl/zabawki/klocki. Nieprawidłowy adres to na przykład domena.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=106&.
- Formatowanie tekstu – robiąc optymalizację należy sformatować wszystkie teksty tak, aby były przejrzyste. Zalecane jest używanie <strong> oraz <i>. Wskazane jest również używanie marginesów oraz punktowanie.
Jaka jest realna siła dobrej optymalizacji?
Poniżej przedstawię kilka przykładów pokazujących siłę działań optymalizacyjnych. Jak widać w niektórych przypadkach skuteczna optymalizacja serwisu daje zadziwiająco dobre efekty.
a) Strona firmy oferującej sprzedaż biletów autokarowych i lotniczych w systemie online. Frazy globalne
Jak widać wyniki w dniu podpisania umowy były bardzo słabe, mimo że domena była wcześniej pozycjonowana. Pierwszy tydzień pracy poświęciłem na optymalizację serwisu dokonując niezbędnych zmian w kodzie. Wyniki mojej pracy przedstawiam poniżej:
Po 7 dniach optymalizacji dodałem stronę do kilku mocnych Seo Katalogów w celu szybszej indeksacji zmian. Zaledwie po 10 dniach od rozpoczęcia prac, a więc 6 czerwca zauważyć można pierwsze efekty. Trzy z pięciu fraz osiągnęły top 20 tylko dzięki samej optymalizacji.
b) Strona firmy oferującej ubezpieczenia. Frazy lokalne.
Podobnie w tym przypadku na starcie nie było wyników. Wszystkie frazy znajdowały się poza Top 100. Również tutaj działania optymalizacyjne zamknęły się w 7 dniach. Strona właściwie zoptymalizowana na pozycjonowane frazy po zaindeksowaniu zmian uzyskała takie oto efekty:
W dziewiątym oraz dziesiątym dniu pozycjonowania, a więc 1 i 2 dnia miesiąca zauważyć można pierwsze efekty. Rozpoczęcie zdobywania wartościowych linków do domeny sprawiło, że w kolejnych dniach lipca zanotowano kolejne wzrosty i po pierwszym miesiącu prac trzy spośród czterech fraz osiągnęły top 20.
c) Strona firmy oferującej wyważarki. Frazy globalne
Jest to najlepszy przykład pokazujący, że dobrą optymalizacją strony można dokonać w pozycjonowaniu strony cuda. Przypadek jest skrajny, rzadko się zdarza bowiem, że samymi działaniami on-site udaje się osiągnąć top 10 na wiele fraz (wyjątek stanowi pozycjonowanie long tail). Po niespełna dwóch tygodniach prac optymalizacyjnych widać zaskakująco dobre rezultaty. Google przeindeksowało zmiany 13 dnia miesiąca, a kolejne dni były jeszcze bardziej owocne.
Powyższe przykłady pokazują siłę optymalizacji serwisu. Istotna z pewnością jest odpowiednia strategia, gdyż każda strona jest inna i wymaga innych zabiegów. Pamiętać należy również, że sama optymalizacja strony mimo, że obecnie jest najważniejszym etapem pozycjonowania, w zdecydowanej większości przypadków nie zagwarantuje nam satysfakcjonujących efektów. Optymalizację należy wspomóc odpowiednim link buildingiem. W dobie nieustannych aktualizacji algorytmu Google trzeba robić to jeszcze ostrożniej.
Źródło materiałów graficznych: zrzuty ekranu z narzędzia Webpozycja.