Trudno sobie wyobrazić dzisiejszy świat bez reklamy. Spotykamy ją na każdym kroku i w coraz bardziej zróżnicowanych formach. Rynek reklamowy stale się zmienia dostosowując się do możliwości technologicznych i potrzeb klientów. Z każdym rokiem coraz bardziej znacząca staje się reklama internetowa.
Internet rośnie w siłę
Przez wiele dziesięcioleci przyzwyczailiśmy się, że głównymi mediami reklamowymi są prasa, radio i telewizja. Od pewnego czasu równie istotny w tej kwestii stał się Internet. Jego udział w globalnych wydatkach na reklamę w 2014 roku wyniósł już 18,8 % (a zarezm z reklamą mobilną aż 24,1%, zobacz Rycina 1), co dało mu drugie miejsce, a prognozy na przyszłe lata zapowiadają, iż reklama internetowa zyska jeszcze wyższą pozycję.
Rycina 1. Procentowy udział mediów w globalnych wydatkach na reklamę w 2014 roku.
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych z raportu ZenithOptimedia z marca 2015 roku.
Reklama internetowa dzieli się na kilka typów. Najpopularniejszym jest reklama w Wyszukiwarkach. Coraz prężniej rozwijają się reklamy display, mobilne i video. Adwords obejmujący wszystkie te typy reklam staje się więc rosnącą potęgą.
W Adwords nie ma miejsca na przypadek
Adwords umożliwia dotarcie do klientów na różne sposoby. W odróżnieniu od tradycyjnych reklam prasowych, radiowych czy telewizyjnych możemy być pewni, że przekaz trafi do odpowiednich osób. Reklamy wyświetlane są tylko osobom, które wyrażają zainteresowanie danym tematem, wyszukując hasła w wyszukiwarce Google. W sieci reklamowej Google, w skład której wchodzą m.in. YouTube, Blogger czy liczne witryny partnerskie, istnieje możliwość kierowania kontekstowego, dzięki czemu reklamy są widoczne tylko na związanych tematycznie stronach, gdy pojawia się na nich pokrewna z naszą usługą treść.
W Adwords, co może być trudne w przypadku reklam telewizyjnych i radiowych, istnieje również szansa dobrania konkretnej grupy docelowej. Kierowanie demograficzne pozwala określić płeć osób, którym będzie wyświetlana reklama oraz wybrać grupę wiekową potencjalnych klientów. Opcja remarketingu daje z kolei szansę pokazywanie reklam osobom, które już wcześniej zainteresowały się ofertą firmy i skorzystały z jej usług.
Zachęta do bezpośredniego kontaktu
Adwords to także sposobność dotarcia do klientów na wybranym obszarze geograficznym i posługujących się konkretnym językiem. Dzięki kierowaniu na wybraną lokalizację fizyczną, czyli miejsce, gdzie faktycznie znajdują się użytkownicy lub tzw. lokalizację zainteresowania, czyli miejsce wpisywane przez internautę razem z szukana frazą, można z łatwością kontrolować zasięg kampanii. Do tego można dołączyć inne formy ułatwienia potencjalnym klientom kontaktu z reklamującą się firmą. Używając rozszerzeń lokalizacji i dodając do reklam numer telefonu, można sprawić, że w reklamie widoczna będzie opcja Pokaż trasę lub Zadzwoń. Jest to rozwiązanie szczególnie wygodne w przypadku osób szukających informacji za pomocą urządzeń mobilnych. Użytkownicy od pierwszych chwil kontaktu z reklamą są zapraszani do wygodnej i szybkiej formy kontaktu. Nawoływanie do działania (ang. call to action) jest jedną z najskuteczniejszych metod perswazji. Osoby potrzebujące szybkiej informacji o najbliższym serwisie samochodowym czy restauracji, dostając okazję szybkiego sprawdzenia drogi czy zadzwonienia bezpośrednio poprzez kliknięcie reklamy, bez konieczności wybierania numeru, z pewnością wybiorą taką opcję. Opcje te sprawiają, że Adwords jest idealnym rozwiązaniem dla niedużych lokalnych przedsiębiorców.
Kreowanie wizerunku firmy
Adwords podobnie jak reklama tradycyjna może służyć do realizacji różnych celów, na przykład informować o nowej ofercie czy kreować wizerunek firmy. Adwords kojarzony jest głównie z reklamami tekstowymi, które mają przede wszystkim charakter informacyjny. Dużą rolę odgrywają jednak również reklamy displayowe, dzięki atrakcyjnej formie graficznej lub video pozwalające budować świadomość marki. Zwiększa to szansę na trwałe zaangażowanie klientów, które dodatkowo bez problemu można zmierzyć analizując współczynnik klikalności CTR oraz konwersje. Reklamy displayowe doskonale spełniają swoją rolę przyciągając uwagę użytkowników i wzbudzając ich zainteresowanie. Połączenie ruchu, obrazu i wyraźnego odróżnienia od otaczającego tła to świetny sposób na przyciągnięcie wzroku potencjalnych klientów. Reklama taka pojawiająca się w witrynie, z której korzysta internauta ma większe szanse na bycie zauważoną, gdyż wyraźniej się wyróżnia niż przykładowo reklama telewizyjna emitowana w bloku reklam czy ogłoszenie w gazecie.
Oferta na wyciagnięcie ręki
Formą reklam proponowaną przez Adwords jest również tzw. lista produktów (zobacz więcej w artykule „Kampanie produktowe”). Konkretne oferty razem z ceną, zdjęciem i nazwą sprzedawcy widoczne są w wynikach wyszukiwania, dzięki czemu skutecznie przyciągają uwagę i generują kliknięcia. Jest to reklama internetowa formą przypominająca ulotki promocyjne, jednak dostosowana do realnych potrzeb klienta, na bieżąco poszukującego informacji. Klikając w taką reklamą przechodzi się bezpośrednio na stronę, gdzie znajdują się szczegóły oferty oraz można dokonać zakupu. Pozwala to skrócić proces dokonywania zakupów przez internautów, czyniąc go bardziej sprawnym i komfortowym.
Reklama internetowa przynosi wiele korzyści firmom działającym głównie na lokalnym rynku, jak i sklepom internetowym o zasięgu krajowym. W wielu przypadkach reklamy Adwords skuteczniej odpowiadają na potrzeby potencjalnych klientów, poszukujących szybkiej informacji w danym momencie. Internet jest w takiej sytuacji niedoścignionym źródłem pomocy. Dzięki staraniom Google oferowane możliwości reklamowania się w sieci stale się poszerzają, zwiększając szanse na efektywność kampanii. Dodatkowo Google rygorystycznie przestrzega zasad, dbając o wysoką jakość reklam. Przedsiębiorcom, którzy nie zdecydowali się jeszcze skorzystać z tej formy promocji, poleca się usługi agencji marketingowej, której doświadczeni pracownicy skutecznie poprowadzą kampanię.