Wyszukiwarka Google stale cieszy się największą popularnością. Aktualnie korzysta z niej prawie 95% polskich użytkowników Internetu.[1] Dla właścicieli stron internetowych oznacza to ogromną liczbę potencjalnych klientów, dlatego bardzo zależy im na osiąganiu jak najwyższych pozycji na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Podejmując działania mające podnieść pozycję w rankingu, trzeba jednak pamiętać o przestrzeganiu wytycznych Google. W innym wypadku należy liczyć się z poważnymi konsekwencjami. Google może ukarać za nieprawidłowe działania nawet całkowicie usuwając domenę z wyników wyszukiwania. Z tego względu szczególnie opłaca się inwestować w uczciwe pozycjonowanie, a wszelkie kary nas ominą.
Rodzaje kar
Google w coraz większym stopniu dba o jakość stron, które zostały zaindeksowane w wyszukiwarce. Strony mają być tworzone z myślą o użytkownikach. Kluczową wartość ma przydatna dla Internautów treść (zobacz więcej tutaj). Coraz bardziej restrykcyjnie pilnuje się przestrzegania zasady użyteczności i przyjazności dla użytkownika. Webmasterzy starający się naruszyć te zasady są surowo karani.
Google wymierza różne rodzaje kar, stopniując je w zależności od wielkości przewinienia. Możliwe jest nałożenie filtra, co wyraża się obniżeniem pozycji konkretnej frazy w wyszukiwarce. Jeśli jednak naruszenie zasad jest poważne, domena może zostać zbanowana, czyli zupełnie usunięta z indeksu Google.
Kary nakładane są w dwojaki sposób. Automatycznie, z zastosowaniem odpowiednich algorytmów lub ręcznie, przez pracowników Google. Ranga filtrów ręcznych uzależniona jest od tego, w jakim stopniu problem jest uciążliwy dla użytkowników. Google nie musi informować o nałożeniu kary, dlatego należy cały czas mieć się na baczności i kontrolować pozycję swojej strony w wyszukiwarce. Najlepszym sposobem na uniknięcie filtrów czy banów jest uczciwe stosowanie się do regulaminu.
Podążaj ścieżką zasad Google
Pierwszym krokiem do przestrzegania reguł ustalonych przez Google jest ich dobra znajomość. Każda osoba posiadająca stronę lub planująca jej utworzenie powinna zapoznać się z wytycznymi dla webmasterów, zredagowanymi i stale aktualizowanymi przez specjalistów Google. Można wśród nich znaleźć szczegółowe informacje, jakie działania należą do tak zwanych dobrych praktyk, a jakich należy unikać.
Dbaj o wartościowe treści
Najistotniejszym elementem strony jest jej zawartość. Google zabiega, by wszystkie zaindeksowane witryny były użyteczne dla klientów, przekazywały jakieś niepowtarzalne informacje, wnoszące tzw. wartość dodaną. Z tego powodu niezbędna okazuje się dbałość o jakość umieszczanych na stronie materiałów. W przypadku stron posiadających już pewną historię, w pierwszej kolejności konieczne jest przeprowadzenie audytu treści (więcej informacji tutaj). Podstawowa zasada to samodzielne pisanie niepowtarzalnych tekstów. Niedopuszczalne jest kopiowanie z innych serwisów czy od konkurencji. Unikatowe treści są traktowane jako znacznie bardziej wartościowe. Widziane są przez Google jako przydatne, ponieważ zawierają nowe informacje, niewystępujące wcześniej w innych witrynach. Oczywiście istotna jest też ich wartość merytoryczna, muszą być rzeczowe i jasne dla czytelników. Ważne także, aby odpowiadały tematyce strony. Powinny pojawiać się w nich frazy kluczowe dla działalności firmy (ale oczywiście z umiarem i nie w sztywnej formie!).
Nie można zapominać również o odpowiedniej optymalizacji strony pod kątem prezentacji owych tekstów. Treści muszą być widoczne nie tylko dla użytkowników, ale również dla robotów Google. Dlatego nie powinno się zamieszczać ich w formie obrazków, czy sliderów, których treść nie może zostać zaindeksowana przez Google. Koniecznie trzeba też skonstruować czytelną mapę strony.
Nie można jednakże osiąść na laurach po zamieszczeniu na stronie unikatowej zawartości. Sprawa wcale się na tym nie kończy. Content powinien być stale aktualizowany. Warto dodawać na stronie nowe wpisy, zamieszczać wszystkie bieżące informacje, jak na przykład zmiany cennika czy opisy nowo wprowadzonych produktów. Zalecane jest przy tym korzystanie z różnych typów materiałów. Strona powinna zawierać nie tylko suchy tekst, ale też grafikę czy video. Wiadomości opisane w treści można także przedstawić dodatkowo w formie infografiki, czyli wykresów, diagramów czy tabel. Należy uczynić wszystko, co w naszej mocy, aby zaprezentowane na stronie informacje były przejrzyste, łatwe i przyjemne w odbiorze.
Kontroluj jakość linków
Jeśli nasza strona istnieje już jakiś czas, kolejnym krokiem ku przestrzeganiu regulaminu i unikaniu kar Google jest uporządkowanie dotychczasowego profilu linków. Niestety nadal powszechne wśród pozycjonerów jest mniemanie, że podstawą jest duża ilość linków prowadzących do witryny. Dodanie tysięcy linków może jednak przynieść odwrotne do oczekiwanych rezultaty. Google może uznać takie działanie za spamowanie i nałożyć karę, co najmniej w postaci filtra. Z tego względu, podążając za wytycznymi Google należy oceniać walory linków. Warto zwracać uwagę na dwa elementy: jakość źródła, z którego pochodzą linki oraz frazy użytej do linkowania (anchor). Linki pochodzące z witryn o dobrej reputacji są jak najbardziej pożądane, trzeba jednak wystrzegać się stron spamerskich. Podobnie, frazy stosowane do pozycjonowania muszą być związane z działalnością firmy, a bezwzględnie nie mogą wiązać się z obszarami działań niezgodnych z prawem.
Oczywiście nie wystarczy przeprowadzać analizy linków jednorazowo. Najlepiej stale kontrolować niepokojące wahania przyrostu linków i sprawdzać ich jakość, aby wykrywać te niepożądane i szybko je usuwać. Niezwykle pomocne jest w tym względzie narzędzie Google Webmaster Tool, o którym wspominaliśmy już w tym artykule.
Trzeba brać pod uwagę również zachodzące co jakiś czas zmiany algorytmów Google, na podstawie których nakładane są kary. Jeśli nie będziemy świadomi wprowadzenia nowych zasad, pozycja naszej strony może drastycznie spaść z dnia na dzień. Dlatego warto być na bieżąco z najnowszymi informacjami i przygotować się na zmiany z momencie ich ogłoszenia, a nie będzie trzeba martwić się po fakcie. Warto śledzić nadchodzące zmiany na forach czy blogach specjalistów z branży[2].
Rozważnie wybieraj agencję SEO
Prowadzenie takich stałych analiz wymaga poświęcenia dużej ilości czasu i orientacji w tematyce marketingu internetowego. Może to przerastać wielu właścicieli firm, dlatego warto zlecić te działania profesjonalistom z agencji, zajmujących się optymalizacją stron i pozycjonowaniem. Firmę taką należy jednak wybierać z rozwagą. Nie warto wierzyć w obietnicę natychmiastowego efektu. Konieczność nieco dłuższego poczekania na wynik nie świadczy bowiem wcale o braku umiejętności czy niskiej jakości pracy. Przeciwnie, stosowanie bezpiecznych metod, zalecanych przez Google wymaga właśnie czasu. Znacznie bardziej opłaca się uzbroić w cierpliwość i poczekać, za to uzyskać trwały efekt, bez ryzyka kar i filtrów.
[1] Dane na podstawie badania Megapanel PBI/Gemius – lipiec 2015 r.
[2] Polecaną stroną jest moz.com/google-algorithm-change.