Kampanie AdWords, będące czołową formą reklamy internetowej, kojarzone są głównie z kliknięciami w linki sponsorowane kierujące na stronę internetową (więcej o zaletach linków sponsorowanych znajdziesz tutaj). Warto pamiętać, że nie musi to być jedynym celem reklam online. Google AdWords stale się rozwija i proponuje reklamodawcom coraz bardziej zróżnicowane formy reklamowe, dostosowane do potrzeb swoich klientów. Wśród nich znajduje się, od niedawna dostępna w Polsce, forma kampanii „Tylko połączenia” na urządzenia mobilne.
Rola rozmowy w handlu online
O zaletach rozmowy telefonicznej nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Chociaż stale rozwijane są nowe narzędzia handlowe, kontakt telefoniczny nadal jest kluczową metodą sprzedażową w większość firm. Rozmowa z drugim człowiekiem pozwala uzyskać znacznie więcej informacji na temat reklamowanej usługi. Doświadczony konsultant jest w stanie doradzić, wyjaśnić wątpliwości i pomóc ostatecznie podjąć decyzję. Samo udostępnienie nawet najbardziej szczegółowego opisu usługi na stronie nie przyniesie takich efektów.
Rozmowa telefoniczna jest szczególnie korzystną formą kontaktu w przypadkach, gdy konieczne jest szybkie załatwienie sprawy, np. nastąpiła awaria samochodu, zepsuł się zamek w drzwiach do mieszkania, ale również, kiedy klient musi podjąć ważną decyzję w skomplikowanej kwestii.
Pozyskiwanie kontaktów telefonicznych w AdWords
Reklama w Internecie może zwiększać liczbę połączeń do firmy na kilka sposobów.
1. Zbieranie leadów poprzez landing page kampanii – standardowa kampania linków sponsorowanych lub reklama graficzna może kierować na dedykowaną stronę docelową (landing page), zawierającą formularz kontaktu; użytkownicy pozostawiając swoje dane kontaktowe (leady) zezwalają na kontakt handlowy ze strony konsultantów danej firmy. Więcej o landing page’ach pisaliśmy w artykule „Jak stworzyć landing page”.
2. Rozszerzenie połączeń – w reklamach AdWords stosować można różne rodzaje rozszerzeń, czyli dodatkowych informacji, o których pisaliśmy więcej w artykule Jak zdobywać klientów w AdWords?. Jednym z nich jest podanie numeru telefonu do firmy. Rozszerzenie to wyświetla się w różny sposób w zależności od urządzenia – na zaawansowanych smartfonach zamiast napisanego obok domeny numeru pojawi się przycisk „Zadzwoń”. Użytkownik szukający informacji ma wówczas możliwość wyboru czy woli wykonać telefon, czy odwiedzić stronę www, by poznać więcej informacji.
3. Kampania typu „Tylko połączenia” skierowana tylko na urządzenia umożliwiające bezpośrednie połączenie telefoniczne.
Kiedy warto wybrać kampanię „Tylko połączenia”?
Kampania „Kliknij, aby połączyć” jest idealnym rozwiązaniem, jeśli wiemy, że nasi potencjalni klienci poszukują informacji przez Internet, zaś najważniejszym celem kampanii nie są odwiedziny na stronie firmowej, a połączenia telefoniczne. Jest to też dobry pomysł dotarcia do klientów mobilnych dla reklamodawców, którzy nie posiadają responsywnej lub mobilnej strony firmowej. W kampaniach „Tylko połączenia”, jak nazwa wskazuje, kliknięcie powoduje jedynie bezpośrednie połączenie telefoniczne. W reklamach widoczny jest przycisk „Zadzwoń”, nie ma jednak linków pozwalających na przejście do domeny. Kliknięcie w nagłówek również spowoduje połączenie.
Wskazówki konfiguracji kampanii
Konfigurując kampanię typu „Tylko połączenie” koniecznie trzeba wziąć pod uwagę wybór odpowiedniego harmonogramu wyświetlania reklam. Powinny być one widoczne tylko wówczas, kiedy dostępne są osoby, będące w stanie odpowiedzieć na wszystkie pytania klienta. Najlepiej podać w reklamie dedykowany numer telefoniczny do konsultanta oraz ustawić harmonogram na jego godziny pracy. Telefon zawsze powinna odbierać osoba posiadająca odpowiednie kwalifikacje, by nie zniechęcać potencjalnego klienta.
Numer telefonu musi zostać zweryfikowany, dlatego niezbędne jest podanie adresu URL, gdzie numer umieszczony został na promowanej domenie. Google dba w ten sposób o rzetelność przekazywanych przez system AdWords informacji. Może wydawać się, że komplikuje to sytuację w momencie, gdy nie chcemy udostępniać numeru na stronie, by w przejrzysty sposób kontrolować ilość połączeń uzyskanych z kampanii. Nie stanowi to jednak problemu, bowiem wystarczy założyć podstronę zawierającą niezbędne informacje, ale nie trzeba podpinać jej do menu, pozostanie zatem niewidoczna dla użytkowników.
Badanie skuteczności połączeń
W celu mierzenia skuteczności kampanii konieczne jest skonfigurowanie śledzenia konwersji. W przypadku kampanii „Tylko połączenie” jest to znacznie łatwiejsze niż tradycyjnie. Nie trzeba dodawać fragmentu kodu śledzenia w źródle strony ani konfigurować zdarzeń na stronie. Wystarczy wybrać opcję numeru przekierowania Google. Dzięki temu każde pozyskane połączenie traktowane będzie jako konwersja, a w raportach pojawią się szczegółowe statystyki dotyczące czasu trwania rozmowy, godziny wykonania połączenia i numer kierunkowy osoby dzwoniącej. Dowiemy się też, jeśli połączenie nie zostało odebrane.
Tworząc reklamy w kampanii „Tylko połączenie” musimy skupić się jedynie na najważniejszych dla użytkownika mobilnego informacjach. W odróżnieniu do typowych linków sponsorowanych mamy do dyspozycji bowiem tylko dwie linijki tekstu. Dobrze zredagowane treści reklamowe i przygotowana do rozmowy osoba po drugiej stronie słuchawki pomogą nam podnieść skuteczność kampanii online, a potencjalnym klientom znacznie ułatwić kontakt z naszą firmą.