Z roku na rok rośnie ilość osób, dokonujących zakupów za pośrednictwem Internetu. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez CBOS w czerwcu 2014 r. (raport do pobrania tutaj) na przestrzeni ostatnich sześciu lat liczba ta wzrosła dwukrotnie. O ile jeszcze w 2008 r. zaledwie co czwarta dorosła osoba dokonała przynajmniej jednego zakupu w sieci, o tyle w 2014 r. z tego typu rozwiązania korzysta aż 47% Polaków. Wychodząc więc naprzeciw oczekiwaniom rosnącej grupie potencjalnych klientów, jak również samych reklamodawców, Google stara się coraz bardziej uatrakcyjnić oferowany przez siebie system reklamowy, tak aby zakupy za pośrednictwem Internetu były jeszcze bardziej efektywne.
Namiastka katalogu produktów od Google
Reklamy AdWords stają się coraz bardziej rozbudowane. Dzięki rozszerzeniom reklam (zobacz więcej tutaj) można podawać w nich więcej dodatkowych informacji, zwiększając ich objętość. Google zmierza jednak w stronę upowszechniania również innych usług. Jedną z ciekawszych propozycji w obrębie systemu Google AdWords, odpowiadającą na aktualne zapotrzebowanie rynku, są tzw. kampanie produktowe (wcześniej kampanie z listą produktów – PLA). Umożliwiają one przedstawienie w reklamie najważniejszych cech produktu bezpośrednio w wyszukiwarce, w momencie poszukiwania informacji przez użytkownika. Sprawia to, że użytkownik może bez trudu porównać różne oferty w jednym miejscu bez zbędnego wysiłku. Formaty reklamowe w ramach tego typu kampanii, pojawiają się w prawym górnym rogu wyników wyszukiwania Google.pl (rys. 1).
Ryc. 1. Wygląd okna kampanii produktowych w wyszukiwarce Google
Jedną z ważniejszych zalet tego rodzaju reklamy są przede wszystkim zdjęcia oferowanych produktów, które użytkownik widzi natychmiast po wpisaniu interesującej go frazy w wyszukiwarkę. Do zdjęcia załączona jest również nazwa produktu, jego cena oraz adres sklepu internetowego. Po najechaniu myszką na wybrane zdjęcie użytkownik otrzymuje dodatkowe informacje: szczegóły dotyczące dostawy oraz tekst reklamowy (rys. 2).
Ryc. 2. Wygląd rozwijanej reklamy produktowej w wyszukiwarce Google
Dzięki tak skonstruowanemu przekazowi, użytkownik już na tym etapie poszukiwań, bez zbędnych kliknięć może określić czy jest zainteresowany danym produktem czy też nie. Czyni to reklamę jasną i przystępną, pozwalając unikać „zmarnowanych” kliknięć pochodzących od osób, które poszukują produktów o innych walorach. W sytuacji, gdy liczba reklamodawców jest niewielka, wszystkie powyższe informacje są wyświetlane użytkownikowi jednocześnie (rys. 3).
Ryc. 3. Wygląd pojedynczej reklamy produktowej w wyszukiwarce Google
Zakładanie kampanii w Zakupach Google
Korzystanie z kampanii produktowych, w odróżnieniu od pozostałych typów kampanii w Google AdWords, wymaga posiadania, a następnie połączenia konta Google Merchant Center z kontem AdWords. Google Merchant Center to narzędzie, służące do przechowywania informacji o sklepie internetowym oraz udostępniania ich w Zakupach Google oraz innych usługach Google. W przypadku posiadania już konta Google (np. Gmail), korzystanie z usługi rozpoczynamy od zalogowania się na stronie google.com/merchants. W innym wypadku w pierwszej kolejności musimy takie konto utworzyć.
Następny krok to konfiguracja konta sprzedawcy. Na początku definiujemy podstawowe informacje: o witrynie, firmie, obsłudze klienta oraz uzupełniamy informacje kontaktowe. Po weryfikacji adresu URL witryny i otrzymaniu do niego praw przechodzimy do przesyłania i publikowania danych produktów. W tym celu musimy utworzyć zbiorczy plik danych, zawierający informacje o wszystkich produktach, które zamierzamy reklamować za pośrednictwem kampanii produktowej, a następnie wgrać go na swoje konto Google Merchant Center. Warto w tym wypadku pamiętać, że plik musi być zapisany w formacie: .txt lub .xml, ponieważ aktualnie pliki w formacie .xls nie są obsługiwane.
Poprawnie przygotowany zbiorczy plik danych powinien zawierać informacje (atrybuty) właściwe dla danego kraju. W Polsce są to:
- identyfikator produktu,
- tytuł,
- opis,
- link do strony docelowej,
- adres url zdjęcia,
- stan,
- cena,
- dostępność.
Uruchamianie kampanii produktowej w AdWords
Po wykonaniu wszystkich powyższych kroków, należy połączyć konto Google Merchant Center z naszym kontem AdWords i przystąpić do konfiguracji kampanii. W tym celu jako typ kampanii wybieramy: kampania produktowa i uzupełniamy wszystkie niezbędne informacje dotyczące kampanii. Następnie tworzymy grupę reklam zawierającą tzw. grupy produktów. Wykorzystywane w tym celu są atrybuty z pliku danych o produkcie.
W początkowym etapie kampanii zalecane jest utworzenie jednej grupy reklam zawierającej wszystkie produkty, by następnie na podstawie analiz skuteczności zdiagnozować najbardziej opłacalne towary i bardziej szczegółowo pogrupować kampanię. W kolejnym kroku dla każdej zdefiniowanej grupy produktów ustalamy konkretne stawki, dostosowane do założonych celów kampanii (szczegółowa instrukcja dotycząca konfiguracji kampanii produktowej dostępna tutaj). W dalszym etapie warto założyć kilka kampanii o różnym priorytecie w zależności od aktualnie prowadzonych promocji lub sezonowości sprzedaży.
Badanie działań konkurencji
Bardzo ciekawym rozwiązaniem w przypadku kampanii produktowych jest możliwość pozyskania informacji na temat działań konkurencji. Analizując skuteczność konkretnej kampanii, oprócz standardowych danych, tj. maksymalny koszt kliknięcia (max. CPC), ilość wyświetleń, współczynnik konwersji (CTR) czy informacji odnośnie zaistniałych konwersji, udostępnione zostają nam m.in.: porównawczy współczynnik klikalności (CTR) , porównawczy maksymalny koszt kliknięcia (maks. CPC) oraz udział w wyświetleniach. Dane te pozwalają na dokonanie analizy porównawczej prowadzonej kampanii w odniesieniu do działań reklamodawców promujących podobne produkty.
Zalety kampanii produktowych
Kampanie produktowe to z pewnością świetne rozwiązanie dla wszystkich właścicieli sklepów internetowych. Istotny jest w tym wypadku nie tylko czynnik, związany z obecnością w Internecie, ale również aspekt finansowy. Przekazy reklamowe, zawierające dość szczegółowe informacje o produkcie: zdjęcie, cenę czy informacje na temat dostawy, od razu zostają poddane weryfikacji przez potencjalnego klienta, który już w momencie wyszukiwania i przed kliknięciem w reklamę jest w stanie w dość dużym stopniu określić czy jest zainteresowany kupnem danego produktu czy też nie. Zachodzi w tym wypadku obopólna korzyść – użytkownik nie traci czasu na zapoznawanie się z ofertą, która nie będzie dla niego interesująca, a reklamodawca nie ponosi kosztów zbędnych, nietrafionych kliknięć. Ponadto warto również podkreślić, że przekazy reklamowe w ramach kampanii produktowej mogą być wyświetlane w tym samym czasie co reklamy tekstowe tego samego reklamodawcy, dzięki czemu widoczność promowanej witryny zostaje zwiększona praktycznie dwukrotnie.