Media społecznościowe to potężna siła Internetu. Dzięki social mediom można być w ciągłym kontakcie z klientami i innymi odbiorcami, na bieżąco informować ich o ważnych dla naszej branży aktualnościach czy promocjach oferowanych przez firmę. Przede wszystkim można jednak nawiązywać zwyczajny ludzki kontakt. Portale społecznościowe są świetnym polem do dyskusji i wymiany poglądów, dlatego warto wykorzystać je w komunikacji ze swoimi klientami. Pozwoli to nawiązać i utrzymać z nimi bliską relację oraz wzbudzi zaufanie do naszej marki.
- Obecność w social mediach
Pierwszym krokiem do zaistnienia w sferze social mediów jest oczywiście założenie profili firmowych na najpopularniejszych serwisach. Szczegółowo opisaliśmy najważniejsze z nich w artykule „Najpopularniejsze portale społecznościowe”. Ich wybór zależy od działalności firmy i naszych celów, portalem, na którym warto skupić się w największym stopniu jest jednak niezmiennie od lat Facebook. To tam znajdziemy najliczniejszą grupę potencjalnych klientów. Zakładając fanpage na jakimkolwiek portalu musimy pamiętać o uzupełnieniu danych firmy. Warto poświęcić czas na sporządzenie jasnego i precyzyjnego opisu firmy. Dzięki temu każdy odwiedzający profil będzie mógł szybko dowiedzieć się, czy będziemy w stanie spełnić jego oczekiwania. Niezbędne jest też dokładne uzupełnienie danych kontaktowych. Trzeba też pamiętać o szacie graficznej – atrakcyjne zdjęcie główne, sprawiając dobre pierwsze wrażenie pomoże nam zaskarbić sobie sympatię odbiorców.
- Systematyczność
Sama obecność w social mediach to jednak nie wszystko. Założenie profilu na Facebooku czy w innych serwisach nie wystarczy. Fanpage trzeba systematycznie prowadzić. Trzeba postarać się, aby profil firmy żył. Jeśli nie będziemy publikować na nim żadnych informacji, użytkownik odwiedzając go odniesie wrażanie, że dana firma nie działa tak jak powinna i nie dba w wystarczającym stopniu o kontakt z potencjalnymi klientami. Konieczne jest zatem systematyczne publikowanie treści. Nie można też zapominać o aktualizowaniu informacji, które mogły ulec zmianie. Nie można jednak przesadzać – masowe publikowanie postów w krótkich odstępach czasu potraktowane zostanie jako spam, co może tylko zaszkodzić wizerunkowi firmy. Zawsze liczy się jakość, a nie ilość.
- Dobór treści
Regularność publikacji postów nie przyniesie oczekiwanego rezultatu, jeśli nie opracujemy wcześniej odpowiedniej strategii treści. Przede wszystkim trzeba dostosować tematykę i charakter wpisów do branży, w jakiej działamy. Wiąże się z tym profil odbiorców, do których chcemy dotrzeć. Często uważa się, że social media wymagają luźnej i dość rozrywkowej treści. Łatwo jednak przesadzić. W zależności od potrzeb i oczekiwań grupy docelowej będziemy zamieszczać bardziej lub mniej swobodne w formie treści. Najważniejsze jest jednak to, aby zawsze były tematycznie związane z branżą oraz przydatne i angażujące dla osób, na których nam zależy. W ten sposób będziemy budować bazę trafnych odbiorców, faktycznie zainteresowanych naszą ofertą, unikając przypadkowych fanów.
Przykładowo, jeśli prowadzisz fanpage sklepu z kosmetykami do pielęgnacji włosów, poza prezentacją produktów i zbieraniem opinii na ich temat, możesz skupiać się na rozmaitych propozycjach stylizacji, dyskutować o skuteczności domowych metod pielęgnacji itd. Zamieszczane posty mogą mieć charakter porad, wskazówek, ale też bardziej luźnych w formie ciekawostek czy nawet odwoływać się do plotek ze świata showbiznesu. W przypadku np. rynku nieruchomości zabawne posty powinny mieć mniejsze natężenie, warto skupić się bowiem na informowaniu o nowych inwestycjach i technologiach budowy, zmianach w systemach dofinansowania mieszkań czy zasadach udzielania kredytów. Jeśli będziemy na bieżąco dostarczać naszym fanom przydatnych informacji, z pewnością docenią nasze działania i będą dzielić się naszymi postami ze swoimi znajomymi.
- Różnicowanie treści
To, czy publikowane posty okażą się atrakcyjne zależy w dużej mierze od ich formy. W social mediach mamy do dyspozycji różne możliwości: wpis tekstowy, zdjęcie, album zdjęć, film video czy linki do innych stron czy materiałów video z zewnętrznych serwisów. Możemy również utworzyć wydarzenie, na które zaprosimy innych lub ograniczoną czasowo ofertę. Mamy też możliwość udostępnienia treści opublikowanych przez kogoś innego. Jak widać, jest to bardzo szerokie pole do popisu. Warto zatem korzystać z różnych dostępnych formatów postów. Dzięki temu nasz profil nie będzie nudny, monotonny i jednostajny. Dobrze też wchodzić w interakcje z odbiorcami poprzez tworzenie własnych gier, aplikacji czy konkursów. Wszystkie wybrane formaty aktywności należy odpowiednio wyważyć i systematycznie publikować.
- Otwarta komunikacja
Media społecznościowe opierają się na budowaniu wzajemnych relacji. Publikując treści musimy więc przygotować się na odzew ze strony odbiorców i umieć odpowiednio odpowiedzieć, by moderować dyskusję w odpowiednim kierunku. Publikowane posty i komentarze powinny mieć odpowiednią formę – musimy zwracać się bezpośrednio do ludzi, którzy są po drugiej stronie monitora, zadawać im pytania i odpowiadać na ich wątpliwości. Nie należy się jednak ograniczać tylko do własnego fanpage’a. Warto śledzić też aktywność innych profili podobnych do naszego, działających w tej samej branży. Mamy możliwość polubienia ich jako strona, a także komentowania ich postów. W ten sposób pokażemy innym, że istniejemy, mamy swoje zdanie i nie boimy się interakcji. Musimy również na bieżąco reagować na działania odbiorców takie jak wysłane wiadomości, komentarze czy wpisy publikowane przez fanów na naszym profilu. Warto też doceniać aktywność innych wspominając o nich w naszym poście.
- Promocja profilu
Prowadząc fanpage oczekujemy, że uzyskamy dużą liczbę odbiorców. Nie jest to jednak takie łatwe zadanie. Ogromne znaczenie ma w tej kwestii treść publikowanych postów, jeśli będą ciekawe dla dużej rzeszy osób jest duże prawdopodobieństwo, że ludzie będą chętnie się nimi dzielić. Masowo udostępniane treści nabiorą charakteru wirusowego i mogą przysporzyć wielu fanów. Ważne jednak, by takie posty były powiązane tematycznie z działalnością firmy. Jeśli tak nie będzie, zyskani odbiorcy nie będą trafni i w przyszłości nie będą wykazywać zainteresowania publikowanymi postami. Sposobem na pozyskanie fanów może być stworzenie aplikacji konkursowej lub kampania reklamowa. O reklamie na Facebooku pisaliśmy już w artykule „Jak reklamować się na Facebooku”. Często słyszy się o możliwości kupienia fanów. Nie jest to jednak polecane, ponieważ będą oni jedynie martwą liczbą. Nie będą wykazywać aktywności i wchodzić w interakcję, co będzie widoczne na naszym profilu. Lepiej więc prowadzić takie działania, które przysporzą nam naturalnych zaangażowanych odbiorców.
- Śledzenie statystyk
Skuteczność działań marketingowych zawsze zależy od odpowiedniego targetowania, czyli dopasowania działań do konkretnej grupy odbiorców. Jeśli chcemy, by nasze posty przynosiły jeszcze lepszy efekt powinniśmy śledzić statystyki profilu. Możemy znaleźć tam informacje takie jak godziny aktywności fanów czy dane demograficzne. Na tej podstawie możemy ustalać strategię publikacji postów. Warto przeanalizować też jakie rodzaje i tematyka postów cieszą się największym odzewem, by optymalizować nasze działania w przyszłości.