Początek roku to czas planowania. Szczególnie w branży marketingowej, dla której styczeń jest intensywnym miesiącem pełnym tworzenia nowych koncepcji i strategii, jak wdrożyć w życie wszystkie ciekawe założenia. Zazwyczaj, bo miniony rok 2020 nauczył wszystkich jednej rzeczy – elastyczności wobec planów. Nie da się ukryć, że czekają nas kolejne miesiące pod znakiem pandemii, zmieniającej się nieustannie rzeczywistości i dostosowywania działań do niekiedy bardzo ograniczonych możliwości. Poznaj trendy w marketingu na rozpoczęty już rok 2021 i wejdź w niego z werwą, pomysłem i otwartym umysłem.
Automatyzacja działań marketingowych
Czas to pieniądz. Doskonale wiedzą o tym zarówno marketerzy, jak i ich klienci. Od długiego czasu mówi się o maksymalnym zautomatyzowaniu procesów marketingowych – w tym w głównej mierze kampanii reklamowych – jednak to właśnie zeszły rok pokazał, dlaczego warto im zaufać. Coraz więcej firm zostało zmuszonych do przeniesienia się do sieci internetowej, a co za tym idzie do walki o swoją pozycję i pokonania konkurencji. Agencje marketingowe często mają ręce pełne roboty, a rozdrabnianie się na każdym możliwym etapie zdecydowanie wydłuża pracę i zmniejsza efektywność wykonywanych działań. Dlatego warto pomóc sobie w roku 2021 i pozwolić Google czy Facebookowi na przejęcie części zadań i zautomatyzowanie prowadzonych kampanii. Zdecydowanie ułatwi to osiąganie zamierzonych sobie celów, jeśli poddamy automatyzacji wszystko to, co się da.
To szczególnie istotne, gdy korzystamy z różnorodnych kanałów mediów społecznościowych, obsługujemy kilka marek i dopasowujemy działania marketingowe do zupełnie innych grup odbiorców. Dostosowywanie rodzaju contentu i samej treści do zróżnicowanego targetu jest wymagające, dlatego warto sobie pomóc, decydując się na automatyzację reklam. W końcu to właśnie Google i Facebook najlepiej znają swoich użytkowników. Warto wiedzieć, że automatyzacja nie musi odnosić się do samych kampanii reklamowych. Powszechnie używany termin marketing automation mieści w sobie szereg kompleksowych działań, dzięki którym możemy docierać do klientów, zarabiać, monitorować i rozsądnie wydawać każdą złotówkę.
Wysoka jakość wartościowego contentu
Obserwując treści, jakie były wypuszczane do sieci w 2020 roku, możemy z pewną dozą goryczy przyznać, że w dużej części nie były one najwyższej jakości. Ograniczanie wydatków dotknęło niemalże każdą branżę. Klienci, którzy zgłaszali się do agencji, bardzo często operowali niskim budżetem, co miało odbicie w contencie, jaki był przez nie wypuszczany. Zdarzało się, że nie był on najwyższych lotów. W efekcie przez więcej niż pół roku byliśmy zasypywani tekstami czy grafikami, które miały wyłącznie sprzedawać i utrzymywać przy życiu szereg firm. Oczywiście nie można tego negować, ponieważ sytuacja zaskoczyła wszystkich i każdy próbował sobie z nią poradzić w możliwie jak najlepszy sposób.
Cel na 2021? Zbudowanie wiarygodności, stworzenie u odbiorców poczucia bezpieczeństwa, zwiększenie zaangażowania i ugruntowanie pozycji brandu. W tych trudnych czasach bardzo ważne jest zbudowanie więzi z odbiorcami. Chodzi o to, by każdy odbiorca naszych treści po zetknięciu z nimi mógł odczuwać spokój i pozytywne skojarzenia. Granie wyłącznie na emocjach w celach sprzedażowych i wywieranie nacisku nie powinno mieć miejsca, jeśli chcemy zaoferować klientom coś wartościowego. Fake newsy i zbędne sensacje to coś, czego lepiej unikać. Zadbajmy o jakość materiałów, które wypuszczamy – zarówno pod względem merytorycznym, jak i estetycznym.
Jeszcze większe znaczenie prywatności
Nie możemy pominąć kwestii, jaką jest bezpieczeństwo w internecie i zmieniająca się polityka prywatności. Ma ona duży wpływ nie tylko na komfort użytkowników np. mediów społecznościowych, ale także na agencje marketingowe i efektywność ich działań. Zgodnie z lipcowym raportem „Digital 2020” z portali społecznościowych korzysta w sposób aktywny 3,96 miliarda użytkowników, co daje nam ponad połowę populacji (51%). To wynik znacznie wyższy niż lata wcześniej. Jest to bez wątpienia pokłosie pandemii. Tak naprawdę w sieci nikt nie jest incognito, a każdy nasz ruch jest precyzyjnie monitorowany. Wyrażając zgodę na korzystanie z mediów społecznościowych, akceptujemy także politykę prywatności, która wielokrotnie nie jest przez nas wcale czytana. Social media z natury są skierowane na zysk, przez co wiele danych bywa wykorzystywanych dalej w celach komercyjnych bądź są przekazywane innym firmom. Ich bazy mogą zbierać takie dane jak imię, nazwisko, data urodzenia, adres e-mail czy numer telefonu.
W związku z coraz większą cyberprzestępczością oraz przyszłością bez plików cookies, musimy dostosować także działania marketingowe do zmieniającego się świata. Szczególnie, że dotknie to także piksela Facebooka czy Google Analytics. Remarketing czeka prawdziwa rewolucja, dlatego planując strategię marketingową, warto zaufać także tradycyjnym rozwiązaniom i zadbać o kompleksowe SEO.
Designed by vectorjuice / Freepik
Znaczna siła przekazu wizualnego
Nie od dziś wiemy, że obraz jest potęgą i to właśnie on jest w stanie zatrzymać uwagę odbiorców na dłużej. Treść publikowanego contentu odgrywa sporą rolę, jednak nie jest aż tak doceniana jak same wrażenia wizualne. Przekaz ten zyskał na znaczeniu także w efekcie pandemii. Poprzez zamknięcie sklepów stacjonarnych, liczne ograniczenia i brak możliwości wychodzenia z domu, bardzo wielu klientów łaknie doskonale znanych nam doświadczeń zakupowych. Co za tym idzie – także przekazu wizualnego, do którego przywykliśmy przez wszystkie lata. Atrakcyjne witryny sklepowe, kolorowe katalogi, kuszące zapachy – to wszystko nieustannie nam towarzyszyło i nie ma żadnego sposobu, aby znaleźć dla tego ekwiwalent w sieci.
Dziś wszyscy konsumenci skupieni są w sieci i jedyne doświadczenia, jakie mogą zdobyć w kontakcie z produktami czy usługami, które oferujemy, to te wizualne oraz słuchowe. Dlatego też projektując treści, powinniśmy szczególnie skupić się na zmysłach takich jak wzrok oraz słuch. Postawmy zatem mocny akcent zarówno na zdjęcia, jak i wideo czy audio. Każda reklama musi być dopracowana nie tylko pod względem merytorycznym, ale także wizualnym. Także i strony internetowe czy profile na mediach społecznościowych powinny być spójne, atrakcyjne oraz skupiające uwagę na dłużej. Szczególnie, że konkurencja jest spora i nie przesypia pandemii, a pozostaje w stanie czujności.
Budowanie zaangażowanej społeczności
Niezwykle ważną kwestią, o której musimy pamiętać, jest budowanie zaangażowanej społeczności tak, aby każdy odbiorca czuł się jej częścią. Dzięki temu stworzysz komfortowe warunki do dyskusji i sprawisz, że potencjalni klienci chętnie będą wracać na Twoje kanały. Możesz to zrobić w bardzo prosty sposób – zarówno organicznie, jak i wykorzystując kampanie płatne. Przede wszystkim zadbaj o wysokiej jakości treści, jakie będą publikowane na profilach. Regularnie stosuj CTA (call to action), które zachęci odbiorców do wykonania pożądanego przez nas działania. Jednak zbudowanie społeczności i więzi nie opiera się wyłącznie na sprzedaży czy nawoływaniu. To znacznie więcej.
Przede wszystkim zadbaj o klienta. W postach zachęcaj go do wyrażenia zdania – włącz w dyskusję, intrygującym pytaniem, pokaż, że jego osoba ma znaczenie. Jeśli już otwierasz rozmowę, to pamiętaj, aby był to dialog. Nie pozostawiaj odbiorców bez odpowiedzi. Możesz także wykorzystać w tym celu szeroki wachlarz reakcji, jakie można umieścić pod postem. Zachęć do reagowania w określony sposób, by podzielić się swoim stanowiskiem czy upodobaniami.
Istotnym elementem jest RTM (Real Time Marketing). To reagowanie na bieżące wydarzenia, które dzieją się tu i teraz. Opierając komunikację na RTM, budzisz zainteresowanie, tworzysz wokół siebie społeczność i w prosty sposób możesz wywołać interesującą dyskusję. Ty pokazujesz, że śledzisz to, co się na bieżąco dzieje, wykorzystujesz kreatywność zespołu, a odbiorcy czują się dobrze poinformowani i zadbani pod każdym względem.
Dynamiczny rozwój e-commerce
Chyba nikogo nie zaskoczy fakt, że w minionym roku rynek e-commerce urósł znacząco w siłę i nic nie zapowiada, żeby coś miało to zatrzymać. Bez wątpienia duży wpływ na to miała pandemia koronawirusa. Widać, które branże znacząco wzmocniły swoje pozycje. To przede wszystkim różnorodne sklepy spożywcze, jakimi wzrosło zainteresowanie już wiosną, gdy wprowadzony został lockdown. Zakupy spożywcze wykonywane online stały się dla wielu Polaków przymusem, dla pozostałych po prostu nowym, wygodnym doświadczeniem. W sklep internetowy inwestują nie tylko duże markety, ale także mniejsze przedsiębiorstwa lokalne. Do pozostałych branż, które odnotowały spory ruch i zainteresowanie należą: apteki, drogerie, sklepy kosmetyczne.
W związku z coraz większą powszechnością handlu internetowego agencje marketingowe mają ręce pełne roboty. UX dla e-commerce jest teraz bardzo ważny – sklepy internetowe mają sporą konkurencję, dlatego należy postawić na ich funkcjonalność, estetykę oraz łatwość użytkowania. Także i w tym roku sporą rolę będą odgrywać sklepy online. Dlatego warto dokształcać się w tym zakresie i z jak największą świadomością implementować na stronach różnorodne udogodnienia, jakie ułatwią korzystanie ze strony. Okienko czatu z konsultantem, chatbox, FAQ, widgety do wystawiania opinii czy oceny to tylko część obowiązkowych elementów, które powinny znaleźć się na stronie sklepu.