Sklepu internetowego to biznes, który naprawdę może się opłacić, ale na starcie trzeba liczyć się z inwestycją w e-platformę, a to dopiero początek. Promocja w internecie to obecnie must-have dla rozwoju nowo powstającego ecommerce. Jednak od początku…

Czym jest pozycjonowanie sklepu internetowego?

Pozycjonowanie sklepów internetowych, nazywane również SEO (Search Engine Optimization), to m.in. proces optymalizacji strony internetowej w taki sposób, aby była ona bardziej widoczna w wynikach wyszukiwania. Celem pozycjonowania jest poprawienie pozycji strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania, co przekłada się na większą liczbę odwiedzin strony i zwiększenie sprzedaży.

Proces pozycjonowania sklepu internetowego obejmuje wiele działań, takich jak optymalizacja treści, struktury strony, tagów meta i linków zwrotnych. Czynników rankingowych jest znacznie więcej niż te kilka wymienionych. Wszystkie te czynniki wpływają na algorytm wyszukiwarki i określają, na której pozycji strona internetowa pojawi się w wynikach wyszukiwania.

Dlaczego pozycjonowanie jest ważne dla sklepów internetowych?

Pozycjonowanie sklepu internetowego jest niezwykle ważne ze względu na konkurencyjność rynku e-commerce. Liczba sklepów internetowych wciąż rośnie, a klienci mają coraz większe wymagania. Użytkownicy chcą otrzymać produkt w ramach szybkiej dostawy, sam sklep musi wzbudzić u nich zaufanie, a marki sprzedające produkty premium dodatkowo muszą wzbudzić poczucie prestiżu.  Sklep mierzy się z oczekiwaniami internautów i próbuje dotrzeć do ich potrzeb. Z tego powodu, sklep internetowy powinien świadomie komunikować się z klientami,  a także wyróżnić się na tle konkurencji.

Pozycjonowanie sklepu internetowego pozwala na zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania, co przyciąga nowych klientów i zwiększa sprzedaż. To pozycjonowanie dodaje siły napędowej w rozwoju ruchu organicznego. Sklep internetowy staje się bardziej konkurencyjny i łatwiej dostępny dla klientów, co przekłada się na wzrost zysków i rozwoju biznesu.

W kolejnych rozdziałach omówimy, jak pozycjonować swój sklep internetowy, od czego zacząć proces pozycjonowania, jakie koszty wiążą się z pozycjonowaniem sklepu internetowego, a także czy opłaca się założyć sklep internetowy i czy pozycjonowanie się opłaca.

zdjęcie z szyldu sklepu zniżki ceny

W pozycjonowanie sklepów internetowych cierpliwość jest tak samo istotna jak determinacja i dociekliwość.

Koszt pozycjonowania sklepu internetowego

Pozycjonowanie ecommerce to jedna z możliwości promocji sklepu w internecie. Drugim najpopularniejszym sposobem reklamy jest Google Ads, o różnicach między nimi odpowiadamy trochę niżej. 

SEO jest to inwestycja, która z pewnością przynosi korzyści w postaci większej liczby odwiedzin na stronie oraz zwiększenia sprzedaży. Jednak zanim zdecydujemy się na pozycjonowanie, warto zastanowić się, ile takie działania nas kosztują.

Czynniki wpływające na koszt pozycjonowania

Koszt pozycjonowania sklepu internetowego zależy od wielu czynników, takich jak konkurencyjność branży, wielkość strony, obecny stan optymalizacji, a także jakość i skuteczność oferowanych przez agencję SEO usług.

Wysoka konkurencyjność branży, w której działa nasz sklep internetowy, z pewnością wpłynie na wyższe koszty pozycjonowania. Im więcej konkurencji korzysta z działań SEO, tym więcej pracy musi wykonać agencja SEO, by nasza strona była widoczna w wynikach wyszukiwania.

Kolejnym czynnikiem wpływającym na koszt pozycjonowania jest wielkość strony. Im większa i bardziej rozbudowana, tym więcej czasu zajmie optymalizacja i poprawa pozycji w wynikach wyszukiwania.

Warto również zwrócić uwagę na to, jak obecnie wypozycjonowana jest nasza strona. Jeśli już prowadzimy działania SEO, to koszty pozycjonowania mogą być mniejsze, ale jeśli strona jest słabo zoptymalizowana, koszty mogą wzrosnąć.

Ostatecznie, jakość i skuteczność oferowanych przez agencję SEO usług również wpływa na koszt pozycjonowania. Im bardziej profesjonalna i skuteczna agencja, tym wyższe koszty pozycjonowania. Usługa SEO jak z dobrym mechanikiem. jeden naprawi i pojeździmy pół roku bez awarii, a drugi przygotuje auto do rajdu Dakar – oczywiście koszt takiej usługi też będzie odpowiednio inny. Warto o tym pamiętać wybierając agencję SEO – nie wszystko to co warto zrobić, się opłaca i nie wszystko co się opłaca, warto zrobić. 

Przykładowe ceny usług SEO dla sklepów internetowych

Ceny usług SEO dla sklepów internetowych zależą od wielu czynników i są bardzo zróżnicowane. Według szacunków specjalistów, za pozycjonowanie sklepu internetowego można zapłacić od 1000 zł do kilku tysięcy złotych miesięcznie, a w przypadku największych marek w Polsce, działania na SEO opierają znacznie powyżej 100 000 zł miesięcznie. Warto jednak pamiętać, że im wyższa cena, tym wyższy efekt, większy dostęp do profesjonalnych narzędzi i obszerniejszy zespół specjalistów.

Koszt pozycjonowania sklepu internetowego może być uzależniony od różnych czynników, ale decydując się na tę inwestycję, warto skorzystać z usług profesjonalnej agencji SEO, która zapewni skuteczną optymalizację sklepu internetowego.

Czy pozycjonowanie sklepów internetowych się opłaca?

Odwróćmy myślenie o pozycjonowaniu sklepów, zacznijmy od tego po co to się robi? Działasz w branży oponiarskiej? Wiesz, ile osób w wyszukiwarce Google wpisuje frazę „opony”? 74 000 osób miesięcznie, a fraza „wulkanizacja” to aż 301 000 wyszukiwań miesięcznie. To tylko dwie frazy, czy zatem warto o nie walczyć? 

Korzyści płynące z pozycjonowania sklepów internetowych

Pozycjonowanie sklepu internetowego ma wiele korzyści, a najważniejsza korzyść to, że sklep będzie widoczny w organicznych wynikach wyszukiwania, zwiększy się liczba odwiedzin na stronie, co z kolei może prowadzić do zwiększenia liczby klientów i zysków. Ponadto, dobrze zoptymalizowany sklep internetowy może budować silną markę i zaufanie klientów. Wszystko układa się w spójną całość.

Koszty pozycjonowania a potencjalne zyski

Zawsze trzeba mierzyć siły na zamiary. O ile pozycjonowanie sklepu w niszowej branży, bez wysokiej konkurencji można wykonać niewielkim nakładem pieniężnym o tyle w innej branży, przy wyższej konkurencji koszty mogą być i będą dużo wyższe. Dużo łatwiej będzie zbudować widoczność np. sklepu z deskami surfingowymi w Polsce niż sklep z galanterią skórzaną. 

Mimo że koszt pozycjonowania sklepu internetowego na początku może wydawać się wysoki (optymalizacja sklepu, wdrożenie strategii SEO, procesów), to warto zwrócić uwagę na potencjalne zyski. Jeżeli liczysz, że na 100 osób, które zobaczą Twój produkt, 20 dokona zakupu to łatwo obliczyć ROI, a także sprawdzić czy SEO faktycznie zwiększa ruch na stronie.

Widoczność sklepu to nie tylko wyświetlenia, reklama Twoich produktów i usług, to także wyższa liczba realnych, potencjalnych klientów w Twoim sklepie.

Bez SEO jesteś skazany na reklamy płatne i opieranie swojej sprzedaży na zewnętrznych platformach zakupowych np. Allegro, Ceneo, czy na stronach partnerskich. By ktoś mógł usłyszeć o Twoim sklepie, to ktoś musi krzyknąć „HEJ TO MÓJ SKLEP”. Tylko w bardziej sensownej formie i dostosowanej do odbiorcy.

wyszukiwarka google pozycjonowanie stron

SEO to między innymi wyższa ekspozycja domeny w wynikach wyszukiwania oraz pozyskanie większego ruchu na stronie. To nie jedyne korzyści.

Różnice między AdWords a pozycjonowaniem

Jeżeli nie SEO to Google Ads. To najczęstszy wybór młodego sklepu. Chociaż coraz śmielej przedsiębiorcy korzystają z jednego i drugiego rozwiązania. Opowiemy o ich najważniejszych różnicach.

Google Ads, a do niedawna nazywany Google AdWords to płatny system reklamowy oferowany przez Google. Z tego narzędzia korzystają setki tysięcy firm, które chcą wyświetlać swoje reklamy na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Reklamy te pojawiają się powyżej lub poniżej wyników organicznych i są oznaczone jako „reklamy”.

Pozycjonowanie to proces optymalizacji strony internetowej w celu uzyskania wysokiej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych. Oznacza to, że strona internetowa sklepu internetowego będzie widoczna w wynikach wyszukiwania bez konieczności płacenia za reklamy. 

Na pierwszej stronie Google na daną frazę mamy najczęściej 3 wyniki płatne na samej górze, 9 wyników organicznych i na samym dole kolejne 3 wyniki płatne.

Która metoda reklamy jest bardziej opłacalna dla sklepów internetowych?

To zależy od wielu czynników, takich jak branża, konkurencja, budżet i cele biznesowe. Jednym z głównych zalet AdWords jest to, że pozwala on na szybkie osiągnięcie widoczności w wynikach wyszukiwania. Jeśli sklep internetowy jest nowy i ma małą liczbę stron, AdWords może pomóc w przyciągnięciu ruchu na stronę w krótkim czasie.

Jednakże, korzyści płynące z pozycjonowania są długoterminowe i bardziej trwałe. Wysoka pozycja w wynikach organicznych oznacza, że ​​strona internetowa jest bardziej widoczna dla użytkowników i bardziej wiarygodna w oczach wyszukiwarek internetowych. Pozycjonowanie jest także bardziej opłacalne w dłuższej perspektywie, ponieważ po osiągnięciu wysokiej pozycji w wynikach organicznych, sklep internetowy może przyciągać nowy ruch na stronie bez konieczności płacenia za reklamy.

Często, żeby osiągnąć równoznaczny ruch na stronę, jaki otrzymamy z SEO, musielibyśmy wydać znacznie większy budżet inwestując w Google Ads. Im bardziej zaawansowane jest SEO tym ta różnica jest wyższa.

Przykładowo ecommerce, który przyciąga do siebie miesięcznie 20 000 użytkowników z działań SEO w budżecie np. 2 000 zł, w Google Ads mając średnio za kliknięcie rzędu 60 groszy musiałby wydać 12 000 zł miesięcznie by mus pozyskać tyle samo użytkowników co z działań SEO. 

Jedna i druga opcja promocji w internecie sklepu internetowego ma swoje plusy i minusy. Ważne jest aby je zrozumieć, czy to samemu czy z pomocą agencji.