Wszyscy zdążyli się już przyzwyczaić do struktury wyników wyszukiwania w Google. Kilka dni temu nastąpiły jednak znaczne zmiany, które wpłyną na prowadzone kampanie linków sponsorowanych. Google postanowiło ograniczyć liczbę wyświetlanych reklam, rezygnując z bocznych linków sponsorowanych po prawej stronie. W zamian nad wynikami wyszukiwania pojawiła się dodatkowa czwarta reklama. Jak zmieni to skuteczność kampanii AdWords?
Jak zmienia się liczba reklam?
Do tej pory w wynikach wyszukiwania widzieliśmy trzy reklamy nad wynikami naturalnymi oraz osiem reklam bocznych. Czasami pozycje reklamowe były również dostępne pod wynikami organicznymi. Po wprowadzonych zmianach liczba linków sponsorowanych się zmniejsza. Google zapowiada, że w konkurencyjnych branżach widoczne będą cztery reklamy na górze strony oraz trzy reklamy na dole. Jeśli konkurencja w danej branży jest niższa zobaczymy standardowo tylko trzy reklamy na górze. Liczba reklam spadnie zatem prawie o około połowę. W prawej kolumnie mają nadal pojawiać się reklamy produktowe dla wyszukiwań o charakterze zakupowym.
Wpływ zmian na skuteczność kampanii
Tak znaczna zmiana liczby linków sponsorowanych z pewnością odbije się na efektach kampanii reklamowych AdWords. Mniej pozycji podniesie konkurencję między reklamodawcami. W konsekwencji wzrosną stawki CPC za kliknięcie. Chcąc zachować wysoką widoczność trzeba też będzie się skupić na uzyskaniu jak najwyższego Wyniku Jakości, który obok stawki ma ogromne znaczenie dla uzyskiwanej pozycji. (Więcej o Wyniku Jakości znajdziesz tutaj.)
Dlaczego Google wprowadziło zmiany?
W pewnością celem zmniejszenia liczby reklam jest podniesienie ich wartości dla odbiorców poszukujących informacji. Zwiększenie konkurencji i zmuszenie reklamodawców do podniesienia jakości linków sponsorowanych, jeśli nie chcą podnosić kosztów, ma być sposobem na większą trafność treści reklamowych. Google od dawna stara się o maksymalne spełnianie oczekiwań użytkowników wyszukiwarki jeśli chodzi o wyniki naturalne, wprowadzając systematyczne zmiany w algorytmach wyszukiwania. Teraz przyszła kolej na ulepszenie płatnych wyników.
Usunięcie bocznej kolumny wiąże się również z chęcią ujednolicenia wyglądu wyników wyszukiwania na różnych urządzeniach. Do tej pory wyniki na komputerach i na urządzeniach mobilnych znacząco się różniły. Z racji małego ekranu w wynikach mobilnych boczna kolumna w ogóle nie występuje. Teraz podobny układ uzyskano na każdym rodzaju urządzenia. W tej chwili wygląda to bardziej przejrzyście, ale możliwe, że usunięcie reklam z prawej strony ekranu ma na celu zrobienie miejsca na coś innego. Na co? Google na pewno już szykuje kolejne zmiany. My tymczasem musimy wnikliwie analizować skuteczność naszych kampanii oraz optymalizować stawki i reklamy, by nie stracić widoczności w wyszukiwarce.