Działania w Internecie dają przedsiębiorcom ogromne pole do promocji i zdobywania klientów, a tym samym zwiększania zysku. Już w samych stronach internetowych tkwi duży potencjał. Niestety często pozostaje on w znacznym stopniu niewykorzystany. Powodem tego jest brak informacji zwrotnych na temat efektywności działań marketingowych online. Dane te można jednak łatwo zdobyć bez konieczności ponoszenia żadnych kosztów i w bardzo przystępnej formie. Możliwość taką daje Google Analytics – kompleksowe narzędzie służące do analityki internetowej. Dzięki niemu łatwiej podejmować trafne decyzje biznesowe.
Jak to działa?
Google Analytics dostarcza ogromnej ilości zróżnicowanych typów danych, które mogą w znaczący sposób usprawnić prowadzone działania marketingowe. Bez nich prowadzenie kampanii marketingowych można porównać do błądzenia na oślep. Inwestowanie bez możliwości sprawdzenia rzeczywistych efektów może prowadzić bowiem do wzrostu strat zamiast zysków.
Narzędzia analityczne pozwalają poznać różne aspekty ruchu na stronie firmy. Możemy dowiedzieć się, jak użytkownicy poruszają się po witrynie i ocenić ich zaangażowanie. Wystarczy w kodzie strony umieścić odpowiedni fragment kodu śledzenia, a program sam zacznie zbierać dane. Mechanizm zaawansowanej analizy w momencie wykrycia nieprawidłowości we wzorcach ruchu na stronie wysyła alerty informujące o kluczowych zdarzeniach, wymagających większej uwagi. Istnieje możliwość samodzielnego zdefiniowania ważnych dla nas powiadomień, dotyczących np. wzrostu współczynnika odrzuceń strony docelowej (ang. bounce rate), czyli odsetka osób opuszczających witrynę w danym miejscu lub spadku liczby dokonywanych zakupów lub wysokości przychodów o wybraną liczbę czy procent w porównaniu do tego samego dnia w poprzednim tygodniu. Dzięki temu można łatwo zaobserwować zmiany ilości odwiedzin, o czym mowa była w artykule „Nagły spadek pozycji w Google„.
Rys. 1. Wykres przedstawiający kanały pozyskiwania ruchu w Google Analytics.
Dzięki raportom pozyskiwania zdobędziemy wiedzę o źródłach odwiedzin naszej strony. W zależności od tego czy większość klientów wchodzi na stronę poprzez kliknięcia w reklamy Adwords, bezpłatne wyniki wyszukiwania Google, odesłania z Youtube lub kampanii mailingowych możemy zdecydować o przyszłym planie marketingowym i podejmować trafne decyzje o podziale budżetu.
Wybierz i ulepsz najskuteczniejsze obszary działania
Narzędzie Google Analytics pozwala nam badać dużo więcej niż tylko ruch w firmowej witrynie. Istnieje możliwość analizy treści i funkcjonowania strony. Na podstawie czasu pozostawania użytkowników na konkretnych podstronach można zidentyfikować najbardziej popularne części witryny, by następnie rozbudować te elementy działalności. Interpretacja danych na temat wyszukiwanych poprzez dostępne na stronie okno wyszukiwania haseł pozwala natomiast dowiedzieć się, jakie treści interesują potencjalnych klientów i ułatwić do nich szybki dostęp tworząc odpowiednią zakładkę.
Nie musimy się jednak koncentrować wyłącznie na swojej domenie. Warto zainteresować się również analityką społecznościową. Analytics może dostarczyć nam danych na temat skuteczności kampanii w social media. Wiedza o tym co i gdzie udostępniają internauci, jakie posty polubiają posłużyć może jako miara atrakcyjności publikowanych przez nas treści, co pomoże w przyszłości optymalizować działania na tym polu.
W ulepszaniu promocji mobilnej pomocne będą zaś dane, mówiące o wykorzystywanych aplikacjach, przeglądarkach i urządzeniach. Znając je można dobrać odpowiedni format mobilnej wersji witryny i reklam, tak by wyświetlały się użytkownikom w najbardziej czytelnej formie.
Niezwykle korzystne jest również wykorzystanie Google Analytics do zaawansowanej analizy kampanii Adwords. Poprzez połączenie obu kont można uzyskać jeszcze więcej informacji dotyczących skuteczności kampanii linków sponsorowanych. Szczegółowy pomiar konwersji poprzez badanie ścieżek wielokanałowych to szansa na poznanie schematów działania użytkowników przed dokonaniem zakupu czy wykonaniem innej czynności na stronie. Możliwe jest dzięki temu zlokalizowanie mocnych i słabych stron nawigacji witryny oraz ustalenie najbardziej efektywnych dróg zachęcenia klientów do skorzystania z usług firmy. Analityka reklam i słów kluczowych może pomóc nakierować kampanię na najpopularniejsze produkty i promocje, a tym samym zwiększyć zyski. Jest to bardzo przydatne także w przypadku optymalizacji pod kątem SEO, czyli marketingu w wyszukiwarce Google.
Poznaj swoich odbiorców
Analytics daje dostęp do raportów dziennych, tygodniowych i miesięcznych, dodatkowo wszystkie dane podawane są w czasie rzeczywistym. Możemy na bieżąco monitorować, ilu użytkowników znajduje się w tej chwili na stronie oraz zebrać przydatne informacje na ich temat. Dane demograficzne, takie jak wiek, płeć, a także język i lokalizacja pozwolą dostosować zawartość strony oraz reklamy do profilu potencjalnego klienta. Istnieje też możliwość zidentyfikowania realizujących najwięcej konwersji grup odbiorców na podstawie kategorii zainteresowań, a tym samym skierowania kampanii do osób zainteresowanych podobnymi do naszej oferty produktami lub usługami. Przykładowo, by zwiększyć zysk właściciel sklepu z karmą i akcesoriami dla zwierząt może poszukiwać klientów wśród osób wyszukujących w sieci ofert weterynarzy.
Analizą warto objąć porównanie ilości nowych oraz stałych klientów, by wiedzieć, na której grupie bardziej opłaca się skoncentrować. Jeśli zależy nam na inwestowaniu w użytkowników nowych technologii, możemy sprawdzić, z jakich urządzeń, przeglądarek i systemów operacyjnych korzystają klienci, aby właściwie dostosować funkcje strony (np. rozdzielczość ekranu czy wykorzystanie Flash).
Oszczędź czas i podejmuj trafne decyzje
Wykorzystanie Google Analytics pozwala w bezpłatny sposób znacząco ułatwić pracę i przyspieszyć podejmowanie decyzji dotyczących promocji i dalszego rozwoju firmy. Dużą zaletą jest przyjazny interfejs. Dane przedstawione są w postaci czytelnych raportów i wykresów. Istnieje nawet możliwość wygenerowania graficznej mapy odwiedzin pokazującej, w jakim stopniu poszczególne części witryny cieszą się popularnością oraz wizualizacji ścieżek, jakimi użytkownicy poruszają się po stronie. Oszczędzamy czas samodzielnie wybierając, jaki rodzaj danych chcemy obserwować. Wskaźniki efektywności wybierane są na podstawie zdefiniowanych celów biznesowych. Dodatkowo istnieje możliwość eksportu danych, udostępniania ich współpracownikom i oznaczania kluczowych zdarzeń w całej historii konta, dzięki czemu podejmowanie decyzji staje się jeszcze sprawniejsze.
Jedno narzędzie pomocą dla całej firmy
Google Analytics jest narzędziem, które przyniesie widoczne, mierzalne korzyści na różnych szczeblach funkcjonowania przedsiębiorstwa. Właścicielom i zarządowi firm ułatwi planowanie poszerzenia docelowej grupy odbiorców i dalszych przedsięwzięć. Dział marketingu będzie w stanie szybko przeprowadzić analizę źródeł i natężenia ruchu na stronie, wybrać właściwe rodzaje mediów do promocji i optymalizować kampanie, aby przynosiły jak największy zysk. Osoby odpowiedzialne za tworzenie stron na podstawie bieżących danych mogą korygować przejrzystość i nawigację strony oraz pisać treści odpowiednie do wyszukiwanych haseł. Ze względu na tę szerokość zastosowań Google Analytics przydatny jest dla każdej firmy promującej swoją działalność w Internecie.