Wszyscy przedsiębiorcy inwestując w kampanię AdWords  liczą, że każda wydana złotówka zwróci im się z zyskiem. Celem jest oczywiście również wydać jak najmniej przy jak najwyższych korzyściach. Program Google AdWords pozwala osiągnąć łatwo mierzalny zysk. Na początku jednak warto poświęcić trochę czasu na dokładne analizy, aby podjąć świadomą decyzję dotyczącą określania korzystnego budżetu kampanii.

Ustalając wysokość kwoty, jaką przeznaczymy na reklamy należy wziąć pod uwagę trzy zasadnicze aspekty:

  • ile pieniędzy możemy poświęcić na ten cel,
  • jakie mamy możliwości przerobu,
  • jakiego zwrotu z inwestycji oczekujemy.

Możliwości finansowe firmy

Każda inwestycja niesie za sobą pewne koszty. Poniesienie ich jest konieczne, żeby z czasem móc zacząć zbierać ich plony. W kampaniach AdWords samodzielnie decydujemy o wysokości kwoty, jaką chcemy wydawać dziennie i miesięcznie. Nie ma dolnego ani górnego przedziału, ograniczającego nasze planowane wydatki. Okazuje się to bardzo korzystne dla właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw. Dzięki systematycznej optymalizacji stawek, słów kluczowych, reklam i innych elementów, kampania staje się coraz bardziej rentowna. Ostatecznie zatem przy tych samych kosztach uzyskujemy coraz lepsze efekty.

Możliwości obsługi klientów

Ustalając dzienny budżet kampanii trzeba mieć również na uwadze to, jakie koszty przerobu jesteśmy w stanie ponieść. Może się zdarzyć bowiem, że dzięki atrakcyjnym reklamom nasza oferta przyciągnie większą liczbę klientów niż nasza firma jest zdolna obsłużyć w ciągu jednego dnia, np. nie mamy w magazynie wystarczającej ilości produktów. Idealnym zabezpieczeniem przed taką sytuacją jest budżet dzienny. W AdWords mamy gwarancję, że nigdy nie zostanie on przekroczony o więcej niż 20%. Średnie dzienne wydatki nie mogą być zatem większe niż zakładaliśmy.

Oczekiwane efekty

Niezwykle istotnym aspektem doboru odpowiedniej wysokości budżetu są nasze oczekiwania. Przed przystąpieniem do kampanii należy ustalić konkretne cele biznesowe. Konieczne jest zastanowienie się do ilu klientów chcemy dotrzeć oraz w jakim czasie. Znając szczegółowe zamiary, warto skonsultować się z certyfikowanym specjalistą AdWords, by pomógł nam dobrać właściwe metody, pozwalające na osiągniecie wyznaczonych celów. W zależności od obranych aspiracji ustalane są stawki za kliknięcie, wyświetlenia lub pozyskanie klienta. Dzięki zastosowaniu narzędzi analizy zachowań podejmowanych przez użytkowników Internetu, system AdWords wylicza proponowaną wysokość budżetu, jaki da nam możliwość realizacji naszych oczekiwań. Budżet szacowany jest na podstawie sugerowanych stawek za kliknięcie. Trzeba pamiętać, że najczęściej im bardziej konkurencyjne frazy wybierzemy, tym będą droższe. Zbyt niski budżet może przynieść wówczas niewielką ilość kliknięć, przez co trudno będzie uzyskać zadowalające rezultaty kampanii.

Zmiany budżetu

Wysokość budżetu może ulegać zmianom w trakcie kampanii. W początkowym etapie większość przedsiębiorców zaczyna od dość niskich stawek. Zalecaną strategią jest stosowanie elastycznego budżetu marketingowego, który zwiększa się wraz ze wzrostem skuteczności kampanii. W toku testowania reklam, słów kluczowych i stawek wyłaniane są te najbardziej efektywne, które należy optymalizować. Koncentrując się na nich tylko krok dzieli nas od uzyskania rentowności. W tym momencie warto zacząć inwestować w te szczególnie opłacalne elementy kampanii, stopniowo zwiększając budżet, a tym samym powiększając zasięg reklam. W ten sposób kampania nieustannie się rozwija. Celem jest dojście do etapu, kiedy budżet dzienny nie ogranicza nam zasięgu. Reklamy docierają wówczas do maksymalnej liczby potencjalnych klientów, a dzięki dużemu natężeniu ruchu w witrynie osiągamy stabilny zysk z inwestycji, jakiego oczekiwaliśmy.

Mierzenie zysku z inwestycji wymaga zdefiniowania w ramach kampanii konkretnych celów (konwersji), jakie chcemy uzyskać, np. dokonanie zakupu czy wypełnienie zgłoszenia wyceny. W zależności od charakteru prowadzonej działalności określenie tego jest łatwiejsze lub trudniejsze. O sposobach pozwalających, dzięki pomiarowi konwersji,  kontrolować zysk z inwestycji napiszemy w kolejnych artykułach.