Strona internetowa działa dziś jak wirtualna wizytówka firmy. Nie trzeba wychodzić z domu, żeby zapoznać się z ofertą, poznać opinie o sprzedawcy lub dostawcy usług i dokonać zakupu. Wszystkie niezbędne informacje klienci mogą mieć na wyciagnięcie ręki. Wszystko zależy jednak od samego przedsiębiorcy, to on bowiem decyduje o tym czy i w jakiej formie chce być widoczny w sieci.

Dbaj o komfort użytkownika

Witryna ma za zadanie przede wszystkim informować potencjalnych klientów o działalności firmy i jej ofercie. Jednak klika zdań i wypunktowanie produktów bądź usług nie wystarczy, żeby zachęcić użytkowników do skorzystania z usług. Również zamieszczenie długiego tekstu o historii przedsiębiorstwa może odstraszyć klientów nadmiarem nużącej treści. Kluczem jest zatem znalezienie złotego środka, by idealnie trafić w oczekiwania internautów.

Strona powinna być stworzona w sposób przejrzysty i ułatwiać wygodne użytkowanie. Dla internautów zasadnicze znaczenie ma jej wygląd i użyteczność. Estetyczna szata graficzna to jednak nie wszystko. Najważniejsza jest jasna struktura witryny i prosta, intuicyjna nawigacja, pomagająca w łatwym poruszaniu się pomiędzy podstronami. Kluczowa jest również treść, bogata w przydatne i trafne informacje, ale o tym pisaliśmy już nie raz, np. w artykule „Wysoka jakość treści”.

Konieczne jest także spełnianie pewnych wymagań technicznych. Przede wszystkim należy szanować czas potencjalnych klientów. Zachęcająca strona musi się wyświetlać w przeglądarce w bardzo krótkim czasie. Z tego względu nie zaleca się stosowania plików typu Flash, które znacznie wydłużają czas ładowania. Niezbędne jest przetestowanie zgodności strony z różnymi przeglądarkami, aby użytkownicy nie mieli problemów z zobaczeniem wszystkich elementów we właściwy sposób. Nie można zapominać też o użytkownikach urządzeń mobilnych – tematowi temu poświęciliśmy artykuł o responsywności stron. Poprawnie napisany kod HTML nie jest jedynym gwarantem poprawnego działania witryny. Pamiętać też należy o wykupieniu dobrej domeny (o przyjaznej nazwie kojarzącej się z nazwą firmy lub branżą) i regularnym przedłużaniu hostingu. Trzeba też zadbać o czytelne, przyjazne adresy URL poszczególnych podstron.

Indeksacja w Google

Wielu przedsiębiorcom zależy na utrzymaniu wysokiej pozycji swojej witryny w wynikach wyszukiwania Google. Pierwszym krokiem w tym kierunku jest zgłoszenie witryny do Google. W tym celu trzeba przesłać do Google mapy witryny lub skorzystać z odpowiedniej strony dodawania URLi. Umożliwia to rozpoczęcie procesu indeksowania strony. Bez tego witryna nie może pojawić się w wyszukiwarce. Google wykorzystuje specjalne mechanizmy zbierające wszelkie informacje o istniejących stronach internetowych. Tzw. Googlebot (zwany też robotem lub pająkiem) to aplikacja przemierzająca sieć za każdym razem, gdy użytkownik wyszukuje jakieś hasło. Programy komputerowe podejmują decyzję, które strony i jak często mają być poddawane indeksowaniu. Strony wykrywane są na podstawie linków i tagów zawierających słowa kluczowe, zdefiniowane przez twórcę witryny. Dzięki tym działaniom ustalana jest lista stron odpowiadających na wpisane w pole wyszukiwania hasło oraz określana ich kolejność.

Optymalizacja kodu strony

Jednak sama indeksacja strony nie gwarantuje pozycji na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, pożądanej przez właścicieli firm. Ogromne znaczenie ma jakość i użyteczność strony internetowej, jej zgodność z zasadami ustalanymi przez Google oraz liczba i jakość linków prowadzących do danej witryny. Dbałość o te elementy to główne zadania specjalistów SEO (z ang. Search Engine Optimalization). Dzięki optymalizacji i odpowiedniej wartości linków strona zyskuje wyższe współczynniki zaufania, co sprawi, iż będzie lepiej widziana przez Google. Ważne jest jednakże dobieranie linków w odpowiedni sposób. Za naturalne uznawane są linki pochodzące z witryn, które zdaniem Google traktują twoją stroną jako pożyteczną. Za niedopuszczalne uważane jest natomiast sztuczne linkowanie, np. systemy wymiany linków.

Zasady Google

Google rygorystycznie przestrzega określonych zasad. W związku z tym nie akceptuje zbyt agresywnych działań marketingowych i nieetycznych sposobów manipulacji wynikami wyszukiwania. Konsekwencją nieprzestrzegania zasad może być usunięcie witryny z indeksu Google czy nałożenie kary za spamowanie stron (zobacz więcej w artykule „Kary Google…”). Starając się zminimalizować ryzyko takich szkodliwych działań, Google co jakiś czas zmienia algorytm wpływający na działanie Googlebota. Może to wpływać na zmiany pozycji stron w wynikach wyszukiwania, zarówno w górę jak i w dół. Jeśli robot zaobserwuje podejrzane działania, witryna może wpaść w filtr lub nawet zostać zbanowana. Konieczne jest zatem nieustanne śledzenie zachodzących zmian i przestrzeganie reguł.

Zdaj się na pomoc agencji

Optymalizacja strony to bardzo pracochłonne zajęcie, wymagające szerokiej specjalistycznej wiedzy, dlatego warto zdecydować się na zlecenie tego działania profesjonalnej agencji marketingowej, zatrudniającej doświadczonych specjalistów. Często wybierane są wówczas dwie drogi: pozycjonowanie, czyli proces podnoszenia pozycji strony w naturalnych wynikach wyszukiwania lub płatna reklama Adwords. W obu przypadkach jakość witryny odgrywa dużą rolę, dlatego warto współpracować ze specjalistami i kierować się ich wskazówkami dotyczącymi zmian na stronie. Pozycjonowanie poprzedzone musi być audytem strony, obejmującym analizę wszelkich elementów jej struktury i historii zmian, by następnie w ramach optymalizacji stopniowo poprawiać jej jakość i użyteczność, a tym samym widoczność w wyszukiwarce. Przykładowo usuwane są powielone treści, by zastąpić je unikatowymi, czy zmieniane są nagłówki Meta, by lepiej odpowiadały słowom kluczowym.

Rola strony w Adwords

W przypadku Adwords brana pod uwagę jest opinia o stronie docelowej, czyli podstronie, na którą kierowani są klienci po kliknięciu reklamy. Jeśli będzie ona nieczytelna i trudna w obsłudze, zniechęci potencjalnych klientów, nie przyniesie zatem firmie pożądanych korzyści. Adwords oceniając witrynę analizuje trafność znajdującej się na niej treści w odniesieniu do słowa kluczowego i tekstu reklamy, przejrzystość informacji i łatwą nawigację. Przykładowo, w przypadku sklepów internetowych proces dokonywania zakupu powinien obejmować jak najmniej etapów, konieczność wpisywania treści w formularzu można zastąpić polami wyboru, aby zwiększyć wygodę i zaoszczędzić czas użytkowników. Niska jakość strony obniża Wynik Jakości, zmniejszając pozycję i częstotliwość wyświetlania reklam, o czym bardziej szczegółowe informacje można znaleźć w artykule „Wynik jakości AdWords”. Witryna, znacząco łamiąca zasady może zostać zawieszona, a reklamy wstrzymane.

Nawet, kiedy nie są prowadzone profesjonalne działania marketingowe w Internecie, warto w momencie budowania witryny zatroszczyć się o jej jakość i przejrzystość. Niezależnie od branży i zasięgu działania firmy, strona internetowa powinna mieć formę zachęcającą klientów do skorzystania z oferowanych usług. Profesjonalna optymalizacja staje się niezbędna, jeśli firma liczy na skuteczne poprowadzenie kampanii reklamowych czy pozycjonowanie strony. Wówczas działania optymalizacyjne prowadzone przez specjalistów SEO mogą sprawić, że nawet po kilku drobnych, wydawać by się mogło kosmetycznych, zmianach pozycja w wynikach wyszukiwania wzrośnie, zwiększając szanse na zyskanie nowych klientów.