Top 3 – to ogólne określenie najwyższych pozycji, których osiągnięcie jest zazwyczaj jednym z podstawowych założeń prowadzenia kampanii reklamowych za pośrednictwem systemu Google AdWords. Wynika to głównie z faktu, że wyświetlenie tekstu reklamowego na pozycji 1, 2 lub 3 wiąże się zazwyczaj z większym prawdopodobieństwem uzyskania kliknięcia, a co za tym idzie zwiększa możliwość zajścia konwersji. Oczywiście nie jest powiedziane, że najwyższe pozycje reklam są w stanie zapewnić reklamodawcy największe korzyści, istnieje bowiem szereg przypadków, w których to dalsze pozycje generowały zdecydowanie większy ruch lub pozwalały uzyskać większą ilość konwersji niż pozycje 1-3. Nie da się jednak ukryć, że obecność nad wynikami wyszukiwania Google jest pożądana najbardziej i to o nią walczą reklamodawcy.

Jak ją uzyskać? Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że do wyświetlenia na pozycjach 1-3 kwalifikują się wyłącznie reklamy, które uzyskały najwyższe pozycje w rankingu reklam. To czy nasza reklama wyświetli się ponad wynikami wyszukiwania Google zależy więc przede wszystkim od stawki, komponentów Wyniku Jakości, przewidywanego wpływu rozszerzeń oraz innych formatów reklamy.

W jaki sposób obliczany jest ranking reklamy?

Obliczanie rankingu reklamy jest jednym z etapów procesu określanego jako aukcja reklam. Podczas aukcji system weryfikuje reklamy odpowiednie do wyświetlenia i decyduje o kolejności, w jakiej zostaną wyświetlone. Proces ten można przedstawić w czterech prostych krokach:

  1. Wyszukiwanie przez użytkownika konkretnego hasła, np. „restauracja Bydgoszcz”.
  2. Wstępna selekcja reklam – system AdWords wyszukuje wszystkie reklamy możliwe do  wyświetlenia dla słowa kluczowego „restauracja Bydgoszcz”.
  3. Właściwa selekcja reklam – ze zbioru wszystkich uprzednio wybranych reklam, system  odrzuca te nieodpowiednie, np. reklamy kierowane na inny kraj czy język.
  4. Ustawienie reklam w odpowiedniej kolejności na podstawie rankingu reklam. Ranking reklam to wzór, na który składają się: stawka, przewidywany współczynnik klikalności, trafność reklamy, jakość strony docelowej, przewidywany wpływ rozszerzeń i innych formatów reklamy. Przy szacowaniu wpływu rozszerzeń i formatów reklam brane pod uwagę są następujące parametry: trafność, współczynnik klikalności, widoczność rozszerzeń lub formatów reklam.

Warto pamiętać, że aby reklama została wyświetlona na jednej z najwyższych pozycji, musi zostać przekroczony minimalny ranking reklamy, który w przypadku reklam wyświetlanych nad naturalnymi wynikami wyszukiwania jest zazwyczaj wyższy niż ten wymagany do wyświetlenia reklam z boku strony. Ranking reklamy obliczany jest za każdym razem, gdy dany tekst reklamowy zostaje uznany za odpowiedni, aby wyświetlić go użytkownikowi poszukującemu w sieci konkretnych przedmiotów, usług czy informacji. Pozycja reklamy może być więc za każdym razem inna, gdyż zależy od konkurencji reklamującej się w danym momencie. Warto jednak pamiętać, że nawet w sytuacji, gdy inni reklamodawcy oferują zdecydowanie wyższe stawki niż te zaoferowane przez nas, w dalszym ciągu mamy szansę znaleźć się na najwyżej pozycji, skupiając się na doborze trafnych słów kluczowych oraz właściwym przygotowaniu tekstów reklamowych i rozszerzeń.

W jaki sposób podnieść pozycję reklamy?

Wpływ na pozycję reklamy mają dwa parametry: wysokość stawki oraz jakość. W starciu o najwyższe pozycje można oczywiście skupić się na dbaniu o jeden z wymienionych czynników, jednak najlepszym i przynoszącym największe korzyści rozwiązaniem jest oczywiście działanie dwutorowe, skupiające się zarówno na utrzymywaniu odpowiednio wysokiej stawki, jak również  na nieustannej dbałości o jak najwyższą jakość tekstów reklamowych i stron docelowych. Poniżej zamieszam kilka wskazówek, mogących pomóc w uzyskaniu pozycji top 3:

  • Konkurencyjna stawka – stawka za poszczególne słowa kluczowe powinna być przede wszystkim konkurencyjna w stosunku do innych reklamodawców. Warto więc systematycznie ją optymalizować. W celu ustawienia najwłaściwszej stawki można skorzystać z dostępnych narzędzi, takich jak kolumna „Szacunkowa stawka za górę strony”, która określa szacunkowy koszt wyświetlenia na najwyższej pozycji w wyszukiwarce Google.
  • Aktualna lista słów kluczowych – warto weryfikować listę słów kluczowych za pomocą Planera słów kluczowych oraz Raportu wyszukiwanych haseł, w celu znalezienia najwłaściwszych i najbardziej skutecznych słów kluczowych.
  • Trafność i jakość – słowa kluczowe, teksty reklamowe oraz strony docelowe muszą być jak najściślej ze sobą powiązane i trafnie dobrane do oczekiwań i potrzeb użytkowników. Dążenie do zapewnienia jak najwyższej jakości poszczególnych elementów powinno być jednym z głównych punktów optymalizacji kampanii.

Uzyskanie i utrzymanie pozycji reklam ponad naturalnymi wynikami wyszukiwania Google, to nie tylko i wyłącznie możliwość uzyskania większej ilości kliknięć, ale również sposobność do uatrakcyjnienia tekstów reklamowych. Oprócz zwiększonej widoczności, jedną z podstawowych zalet reklam wyświetlanych na górze strony jest zwiększona szerokość tekstu reklamowego, co pozwala na przykład na umieszczenie w jednym wierszu kilku linijek tekstu. W niektórych przypadkach do nagłówka dołączana jest również domena promowanej witryny. Najwyższa pozycja w rankingu to również możliwość zastosowania tzw. rozszerzeń reklam, czyli np. linków do podstron, rozszerzeń lokalizacji czy rozszerzeń połączeń, które w znacznym stopniu wpływają na zwiększenie widoczności wyświetlanych reklam. Przeczytaj więcej o najpopularniejszych rozszerzeniach reklam.