Na odwieczne pytanie „Co jest w SEO najważniejsze – optymalizacja czy linkbuilding?” moja odpowiedź brzmi „dobór słów kluczowych”.  To właśnie ten pierwszy etap warunkuje skuteczne zdobywanie ruchu z wyników organicznych wyszukiwarki Google. Jeśli w tym momencie popełnimy błąd nawet najdoskonalsza optymalizacja i pozycjonowanie nie przyniesie zamierzonego efektu. Warto zatem poświęcić czas na skrupulatną analizę fraz, które mają przecież zarabiać dla nas pieniądze.

Określenie celów marketingowych

Korzystanie z narzędzi podpowiadających trafne słowa kluczowe jest pomocne, jednak dopiero w późniejszych etapach. Na początku należy określić cele marketingowe oraz grupę docelową, do której chcemy dotrzeć z ofertą. Przykładowo, nie ma sensu na przykład pozycjonować się na frazę „zabawki”, jeżeli nie interesują nas klienci detaliczni. Lepszym rozwiązaniem jest wówczas zacząć poszukiwania słów w obrębie grupy „hurtownia zabawek”. Podobnie z innymi słowami. Jeżeli grupą docelową są na przykład klienci tylko i wyłącznie z Wrocławia koniecznie dobierając frazy powinno się przy każdej z nich uwzględnić to miasto (np. hurtownia zabawek Wrocław). W momencie, gdy dokładnie określimy nasze cele warto zapisać w notatniku grupy fraz, wokół których rozpoczniemy poszukiwania. W tym momencie warto się zastanowić również, jaki rodzaj słów kluczowych będzie optymalny. Według tradycyjnego podziału do wyboru mamy:

  • Money keywords – frazy bardzo ogólne, generujące dużo ruchu, jednak niekoniecznie prowadzące do bezpośredniej sprzedaży. Świetnie nadają się do budowania wizerunku i rozpoznawalności danej marki. Są to na przykład takie frazy jak opony zimowe, zabawki edukacyjne, garnitury itd.
  • Frazy typu long tail – frazy bardzo często wielowyrazowe, które nie generują dużej ilości ruchu, ale są trafną odpowiedzią na zapytanie internauty i częściej prowadzą do bezpośredniej sprzedaży. Są to na przykład frazy typu: „zabawki edukacyjne dla rocznego dziecka”, „opony zimowe bieżnikowane 195/65 r15” czy „garnitury męskie duże rozmiary”.

Do powyższego podziału śmiało można by dodać trzecią grupę pośrednią i umieścić w niej wszystkie słowa z pogranicza. Mogą to być frazy zaledwie dwuwyrazowe, lecz stosunkowo łatwe do wypozycjonowania i jednocześnie posiadające spory potencjał biznesowy. Bardzo często to właśnie te słowa kluczowe przynoszą najwięcej korzyści. Umiejętność ich wyszukania oraz właściwa ocena trudności nie należy jednak do zadań prostych i bez doświadczenia w branży SEO łatwo się pomylić.

Skorzystaj z planera słów kluczowych

Do wyszukania optymalnych słów kluczowych wykorzystuje się różne narzędzia, jednak większość z nich jest płatna. Całkowicie darmowy jest z kolei planer słów kluczowych oferowany przez Google. Przeznaczony jest on co prawda dla osób tworzących kampanie AdWords, jednak dane w nim prezentowane świetnie nadają się również do planowania kampanii w wynikach organicznych. Narzędzie przede wszystkim pomaga znaleźć słowa kluczowe, które zdobędą dla nas klientów. Warto z pewnością skorzystać z 2 opcji:

  • Wyszukiwanie produktu lub usługi – w polu wyszukiwania wystarczy wpisać wcześniej zapisane w notatniku grupy fraz i kliknąć „wyświetl propozycje”. W odpowiedzi otrzymamy listę fraz wraz z przewidywaną liczbą miesięcznych zapytań.
  • Wpisanie strony docelowej – opcja ta pozwala wpisać nazwę własnej domeny i po kliknięciu w „wyświetl propozycję” pojawią się nam frazy, które najbardziej pasują do analizowanej strony internetowej. Również tutaj przy frazach pojawi się potencjalna liczba szukających danego słowa użytkowników.

Narzędzie doboru słów kluczowych

Błędny dobór słów kluczowych

Spośród kilkuset fraz proponowanych przez narzędzie należy wybrać te, w oparciu o które wykonamy optymalizację strony internetowej oraz będziemy pozycjonować dany serwis. Najczęstszym błędem niedoświadczonych specjalistów SEO jest wybór tylko i wyłącznie fraz z największą ilością wyszukiwań z danej grupy bez analizy innych czynników. Frazy te w zamyśle mają przynieść mnóstwo klientów. Niestety w praktyce okazuje się, że większość z nich jest nietrafiona. Główne problemy to:

  • Zbyt duża konkurencyjność – frazy te przez wiele miesięcy nie osiągają pozycji na pierwszej stronie wyników, a przez to nie ma z nich w ogóle klientów,
  • Błędna intencja wyszukiwania – internauci szukając ogólnych słów mogą chcieć je wykorzystać do innych celów. Np. szukając frazy „nowoczesne domy” użytkownikiem może być uczeń budowlanki piszący referat na zajęcia, a może to być ktoś kto chce tylko obejrzeć zdjęcia.
  • Niezdecydowany na zakup klient – bardzo często ogólne zapytanie to zaledwie pierwszy etap procesu zakupowego, na którym użytkownik jedynie poszukuje wiedzy i opinii o produkcie lub usłudze. Dopiero posiadając wystarczającą wiedzę wpisuje do wyszukiwarki precyzyjne zapytanie i wtedy jest bardziej skłonny do wydania swoich pieniędzy.

Jak dobrać słowa kluczowe?

Przy ostatecznym wyborze fraz najlepiej kierować się rozsądkiem. Jeżeli decydujemy się na pozycjonowanie w celu pozyskania nowych klientów i chcemy zdobyć ich stosunkowo szybko lepiej jest wybrać większą ilość fraz szczegółowych aniżeli kilka ogólnych. Nie oznacza to oczywiście, że można odpuszczać Money keywords. Ostatecznie w przyszłości one również przyniosą nam ruch oraz rozpoznawalność w branży. Zestawienie poniżej pokazuje najprostszy schemat pomocny przy wyborze słów kluczowych.

Jak dobrać słowa kluczowe w SEO

W praktyce bardzo często okazuje się, że 3 szczegółowe frazy z potencjałem 50-70 wyszukiwań uczynią więcej dobrego aniżeli 1 fraza, która ma potencjał 500 użytkowników. Wynika to nie tylko z czynników behawioralnych opisanych wyżej, ale również faktu, że każda pozycja pierwszej strony wyników wyszukiwania ma swój udział w ruchu. Im jesteśmy wyżej tym więcej klientów odwiedzi naszą stronę, a przecież na prostsze frazy najzwyczajniej w świecie łatwiej jest osiągnąć pierwszą pozycję.

Budżet na kampanię

Wybierając słowa kluczowe warto przeanalizować też planowany na wydatki budżet oraz konkurencję, która im jest wyższa tym fraza będzie droższa. Nie zawsze wystarczy spojrzeć na ilość wyszukiwań. Realna konkurencja to ilość domen pozycjonowanych na konkretne słowo kluczowe. Mając niewielki budżet nie warto porywać się z motyką na słońce, a zacząć od fraz, które będą dla nas sprzedawać i generować zyski.

Występowanie słów kluczowych na stronie

Osiągnięcie wyników na wybrane słowa kluczowe uzależnione jest również od ich występowania na stronie. Jest to co prawda kwestia późniejszej optymalizacji witryny, ale już na tym etapie trzeba o tym pamiętać. Wiedząc, że w koncepcji rozbudowy strony nie ma miejsca na przykład na nową zakładkę poświęconą konkretnemu produktowi lub usłudze lepiej nie dodawać do listy fraz pozycjonowanych tego słowa. Szanse na osiągnięcie trwałej pozycji są w tym przypadku znikome.