Osoby zajmujące się działaniami PR w Internecie muszą być świadome, że ich praca ma olbrzymi wpływ na efekty w wyszukiwarce. SEO i Public Relation przenikają się nawzajem, dlatego też powstał nowy trend nazywany SEO PR. Głównym założeniem jest dbałość o pozytywny wizerunek marki, produktów, opinii czy nazwisk związanych z daną firmą w wyszukiwarce. Wielce prawdopodobne jest to, że dzięki wzrostowi zaufania do firmy poprzez skuteczne działania SEO PR osiągnąć można założony wcześniej cel. Może to być zwiększenie sprzedaży, nawiązanie relacji z innymi podmiotami czy zatrudnianie najlepszych pracowników na rynku.

Dlaczego jest to tak ważne?

Google jest obecnie najważniejszym źródłem wszelkiej maści informacji na temat przedsiębiorstw, produktów, marek czy konkretnych ludzi. Potencjalny klient przed podjęciem decyzji zakupowej niejednokrotnie poszukuje informacji na temat danej firmy. Bardzo często wystarczy zaledwie jedna negatywna opinia, aby wybrał ofertę konkurencji. Warto pamiętać o tym, że negatywne informacje rozchodzą się najszybciej. Wynika to z faktu, że wzbudzają one u człowieka większe emocje. Gdy dodamy do tego fakt, że w Internecie nic nie ginie, robi się to dla danej firmy niebezpieczne. Dlatego tak istotne jest to, aby na pierwszych stronach wyników wyszukiwania po frazach typu Brand+opinie, Brand+praca, Brand+produkt nie pojawiały się witryny, na których występują negatywne opinie. Dotyczy to nie tylko potencjalnych klientów i sprzedaży. Informacji o nas szukają również przedsiębiorstwa, które rozważają nawiązanie dłuższej współpracy czy pracownicy aplikujący na oferowane stanowiska pracy.

Dzięki SEO PR:

– polepszysz relacje pomiędzy organizacją a otoczeniem,

– zbudujesz pozytywne skojarzenia na temat firmy,

– wesprzesz czyste SEO, którego celem jest wzrost widoczności.

Rodzaje SEO PR

Wizerunkowy – strategia polega na promocji opublikowanych wcześniej informacji na temat danej firm, które posiadają pozytywny wydźwięk. W tej metodzie chodzi o zaprezentowanie użytkownikom Google, którzy wyszukują informacji o danej firmie takich materiałów, jakie chcemy pokazać. Mogą to być informacje o nagrodach przyznanych firmie, akcjach charytatywnych, specjalnych osiągnięciach czy wprowadzanych innowacjach. Mogą to być zarówno informacje publikowane na naszych serwisach, jak i obcych.

Kryzysowy – niestety częściej wykorzystywany w praktyce przez przedsiębiorców jako konsekwencja braku działań profilaktycznych. Wynika to z faktu, że najczęściej firmy reagują dopiero w momencie, gdy w wyszukiwarce pojawią się niepochlebne opinie. Zadaniem dla specjalisty SEO w tym przypadku będzie wypromowanie pomyślnych materiałów tak, aby zwłaszcza na pierwszej stronie wyników wyszukiwania pojawiały się tylko pozytywne lub neutralne informacje o firmie. Negatywne informacje w konsekwencji zostaną zepchnięte na dalsze strony.

Najważniejsze działania SEO PR

  • Pozycjonowanie pozytywnych opinii o firmie – spośród wszystkich opinii na temat firmy należy wyselekcjonować te pozytywne. Po pierwsze należy sprawdzić, po jakich słowach kluczowych są one wyświetlane w wyszukiwarce. Po drugie koniecznie trzeba przeanalizować też, po jakich słowach kluczowych wyświetlają się negatywne opinie. W obu przypadkach warto opracować strategię zdobywania linków do konkretnych stron z pochlebnymi opiniami. Celem będzie widoczność oczywiście tylko pozytywnych opinii na jak największą ilość słów brandowych.
  • Publikowanie pozytywnych treści – wiąże się to z tradycyjnym PR, który ogólnie zakłada tworzenie i publikację materiałów na temat firmy w zewnętrznych serwisach. Zalicza się tutaj między innymi publikację not prasowych, udzielanie się na forach internetowych, publikowanie wpisów gościnnych czy artykułów eksperckich na specjalistycznych portalach. Istotne jest tutaj wykorzystanie wiedzy SEO, tak aby poszczególne treści lepiej się indeksowały w Google.
  • Wykorzystanie Social Media – jest to obecnie jeden z głównych kanałów w SEO PR. Warto pamiętać, że treści pojawiające się w profilach społecznościowych indeksują się również w Google. Nie warto ograniczać się tylko do Facebooka, takie portale jak Twitter, Linkedin, Youtube czy GoldenLine są również świetnym kanałem do budowania pozytywnego wizerunku firmy.

Kilka praktycznych porad

Warto mieć pod kontrolą pierwszą stronę wyników wyszukiwania na frazy brandowe. Optymalnym rozwiązaniem jest zdobycie wszystkich 10 pozycji, co w przypadku niewielkich firm wcale nie jest takie trudne. Oczywiście duże korporacje, które są powszechnie znane i o których każdego dnia pojawia się mnóstwo opinii ciężej jest kontrolować. Poniżej prezentuje kilka pomysłów na zdobycie top 10 na frazę „nazwa firmy + opinie”.

  1. Stwórz na swojej witrynie podstronę Referencje i umieść tam pozyskane opinie, referencje i testimoniale (zobacz więcej tutaj). W title powinna znaleźć się fraza typu „opinie o naszej firmie”. W description warto napisać 2 zdania zwierające w treści słowa „nazwa firmy” oraz „opinie”. Taką podstronę warto pozycjonować obok innych stron serwisu. Oczywiście na frazę „nazwa firmy opinie”.
  2. Stwórz case study, w którym pokażesz jaką metodologię stosujesz. Umieść to na zewnętrznej domenie, która nie będzie związana z domeną firmową. Możesz zatytułować tekst na przykład „jak pracuje firma X”. W miejscu X oczywiście wpisać należy nazwę naszej firmy. Ludzie szukający opinii o Twojej marce przy odpowiedniej optymalizacji tej strony i lekkim pozycjonowaniu powinni trafić na stworzone case study. (Przeczytaj jak napisać Case Study.)
  3. Załóż wizytówkę firmy na goldenline.pl – serwis dość dobrze się pozycjonuje na tego typu frazy związane z opiniami. Warto prowadzić aktywnie profil, nawiązać relację z innymi użytkownikami oraz poprosić współpracowników o pozytywne opinie.
  4. Stwórz zaplecze pozycjonerskie i linkuj z niego do profili firmowych na portalach opiniotwórczych takich jak portal-konsumenta.pl czy centrumopinii.com. Oczywiście warunkiem sensowności tego zabiegu jest upewnienie się, że na danym serwisie występują pozytywne opinie.
  5. Załóż bloga (jeśli jeszcze go nie posiadasz) i napisz artykuł na temat produktu lub usługi, które oferujesz. Zatytułuj go na przykład „opinie o produkcie X”. W title i description musi pojawić się nazwa firmy. Tekst musi być odpowiednio długi, unikalny, zoptymalizowany i pomocny dla użytkowników, ponieważ wysoki współczynnik odrzuceń może okazać się przeszkodą w wypozycjonowaniu artykułu na frazę „nazwa firmy opinie”. Więcej o wpływie bloga na lojalność klientów przeczytasz w artykule „Blog firmowy…”.
  6. Dbaj o pozytywne opinie na Ceneo – Jeśli prowadzisz sklep internetowy i korzystasz z ceneo.pl, dbaj tam o pozytywne opinie. Serwis dobrze pozycjonuje się w Google na wszelkiego typu frazy zawierające człon „opinie”. Zaniedbania w tym aspekcie to bardzo poważny błąd.

Podsumowanie

SEO i Public Relation powinny być skorelowane ze sobą. Dzisiejszy PR-owiec powinien posiadać chociaż podstawy wiedzy na temat algorytmów wyszukiwarek. Podobnie w drugą stronę, SEOwiec to dziś nie tyle osoba posiadająca umiejętności programowania i znająca budowę strony internetowej, ale też marketingowiec, który musi brać pod uwagę pozytywny wizerunek pozycjonowanej firmy.

SEO PR to ważny element e-marketingu. Wyobraźmy sobie sytuację, że w gąszczu przedsiębiorstw oferujących na przykład maszyny budowlane dana firma posiada negatywne komentarze. Klient mający do wyboru kilka firm z tej branży naturalnie wpisuje w Google frazę „nazwa firmy opinie”. Co jeśli w odpowiedzi otrzyma negatywne referencje? To pytanie można pozostawić bez komentarza. Choćby z tego powodu warto zadbać o SEO PR własnej marki.