Żyjemy obecnie w świecie, w którym stawia się na jasność i czytelność. Wszystkie informacje mają być coraz bardziej przystępne dla ludzi, by mogli zaoszczędzić jak najwięcej cennego czasu. Wyrazem tego jest rosnąca dominacja komunikacji wizualnej (zobacz więcej w artykule „Marketing wizualny„). Obraz odgrywa coraz większą rolę w przekazywaniu informacji, wielokrotnie całkowicie zastępując tekst. Podobnie jest w marketingu internetowym, gdzie celem jest tworzenie przekazu, mającego w łatwy sposób dotrzeć do odbiorców. Grafiki są wszechobecne na stronach, portalach społecznościowych, blogach. Zanim jednak zacznie się je udostępniać, warto zastanowić się skąd je brać i jak można je zastosować.

Funkcje grafiki na stronie www

W Internecie powszechne są różnego typu materiały graficzne. Wiele z nich pełni rolę czysto dekoracyjną, jak tła czy elementy zdobień. Często jednak granica między estetyczną a perswazyjną funkcją obrazu jest płynna. Szablony stron i zamieszczane na nich zdjęcia mają nie tylko ładnie wyglądać, ale przede wszystkim zachęcać użytkowników od pozostania na stronie i zapoznania się z ofertą. Ich zadaniem jest przyciągnięcie uwagi, dlatego muszą być atrakcyjne i odróżniać stronę od pozostałych witryn. Podobnie jak wszelkie materiały reklamowe, strona WWW, będąc wizytówką firmy, musi być oryginalna. Do tego ważne, by była zgodna z całym systemem identyfikacji wizualnej, dokładając cegiełkę do kreowania wizerunku marki w Sieci.

Szata graficzna strony a SEO

Stosowanie niepowtarzalnej grafiki sprawia, że łatwiej ją zapamiętać, ale kryje się za tym też głębszy cel. Jeśli strona ma przyciągnąć klientów trzeba postarać się o jej wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Google kładzie coraz większy nacisk na dbałość o użyteczność stron wyświetlanych w wyszukiwarce, promując te prezentujące największą wartość dodaną dla użytkowników. Wartością dodaną są niepowtarzalne treści, które wnoszą nowe informacje, korzystne dla odwiedzających. Ważne jest, by nie były one skopiowane z innych stron, lecz unikatowe. Przez długi czas zasada ta dotyczyła głównie tekstów, ale idąc z duchem czasu Google zaczęło troszczyć się również o wygląd stron. Algorytmy typu Panda coraz mocniej udarzają w witryny uznane za spamerskie, czyli takie o wyjątkowo słabej jakości zawartości. Wliczają się w to również zdjęcia i szablony stron.

Przestarzałe i bardzo popularne szaty graficzne w starciu z nowymi algorytmami Google mogą być dużym zagrożeniem dla pozycji stron w wyszukiwarce. Oczywiście można jednak temu zapobiec. Posiadając już stronę warto odświeżyć jej wygląd, zmieniając szablon na bardziej nowoczesny. Można w tym celu skorzystać z dostępnych gotowych motywów, korzystniejsze jednak może okazać się postaranie się o dedykowany szablon strony. Gotowe szablony, w szczególności darmowe, są  często bardzo powszechnie wykorzystywane, dlatego zgodnie z wytycznymi Google starając się o unikatowość strony najlepiej stworzyć jej wygląd od zera lub zmodyfikować istniejący motyw, tak by był niepowtarzalny.

Skąd brać zdjęcia na stronę?

Zasada unikatowości objęła także wszelkie fotografie i ilustracje zamieszczane na stronach. Również one są analizowane przez Google pod tym kątem. Skąd zatem czerpać materiały graficzne na stronę? Istnieje wiele różnych opcji. Zebranie odpowiednich zdjęć często stanowi dużą trudność dla właścicieli firm, szczególnie jeśli nie oferują produktów i usług, które łatwo zilustrować. Oczywiście najlepiej, jeśli wykorzysta się własnego autorstwa zdjęcia, są one wówczas jedyne w swoim rodzaju i nie można zobaczyć ich na setkach innych stron. Jeśli jednak nie ma takiej możliwości, popularnym rozwiązaniem jest skorzystanie z banków zdjęć.

Banki zdjęć to serwisy będące bazą tzw. zdjęć stockowych. Autorami zamieszczanych tam fotografii są profesjonalni fotografowie lub półprofesjonaliści z całego świata, którzy sprzedają swoje materiały, umożliwiając Internautom ich zakup z licencją użytkowania. Portale te, dbając o jakość oferowanych usług, określają ścisłe kryteria techniczne i estetyczne, których spełnienie jest konieczne, by pozytywnie przejść proces akceptacji. Liczba banków zdjęć stale rośnie, zatem jest w czym wybierać. W większości serwisy te są płatne. Po wykupieniu odpowiedniej liczby kredytów lub abonamentu można pobrać wybrane zdjęcia razem z licencją Royalty Free. Umożliwia to późniejsze wykorzystanie ich w celach komercyjnych. Banki zdjęć mają w swoich zasobach często miliony materiałów w różnej rozdzielczości i cenie. Podzielone są na wiele kategorii, można też wyszukiwać po słowie kluczowym, dzięki czemu łatwo znaleźć to, co najlepiej będzie odpowiadać naszym potrzebom. Do najpopularniejszych płatnych serwisów stockowych należą Fotolia, Shutterstock czy Dreamstime.

W sieci znaleźć można również darmowe banki zdjęć. Korzystając z nich, trzeba jednak dokładnie zapoznać się z warunkami użytkowania pobranych materiałów. Część z nich pozwala na udostępnianie zdjęć tylko pod warunkiem podania informacji o autorze lub źródle (na licencji Creative Commons). Zdjęcia te z reguły nie są tak profesjonalne, jak te płatne, ale właśnie to dodaje im wrażenia autentyzmu. Bez trudu można tam trafić na wiele atrakcyjnych fotografii. Atutem prezentowanych w darmowych bankach materiałów graficznych jest wbrew pozorom ich niska popularność. Dzięki temu możemy umieścić na swojej stronie wyjątkowe, niepowtarzalne fotografie. Bezpłatne zdjęcia można pobrać m.in. ze stron pixabay.com, imcreator.com, gratisography.com, picjumbo.com czy unsplash.com.

Zdjęcia i infografiki jako rodzaj contentu

Warto wykorzystać możliwość pobierania zdjęć bez opłat jako źródło contentu na blogi i portale społecznościowe. Zamieszczenie postów i wpisów opatrzonych w przyciągające uwagę, unikatowe zdjęcia znacząco zwiększa ich atrakcyjność, zachęcając ludzi do przeczytania całego materiału i kliknięcia w link, kierujący na stronę. Pomocne i coraz powszechniej wykorzystywane są w tym celu infografiki. Stanowią one graficzne przedstawienie treści szerzej opisanych w tekście, a nawet mogą całkowicie zastępować tekst, dzięki czemu są łatwe w odbiorze i cieszą się dużą popularnością. Prostota przyciąga uwagę Internautów i dodaje infografikom potencjału wirusowego. Dzięki temu odbiorcy chętnie dzielą się nimi ze znajomymi, a każdy taki link ma również korzystny wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce. Infografiki są zatem idealnym materiałem na blogi i social media, ale mogą się również przydać na stronie firmowej, zawierającej, np. dział porad dla użytkowników czy informacje o efektach sprzedaży. Nie trzeba do tego posiadać umiejętności graficznych, ponieważ istnieją intuicyjne aplikacje umożliwiające samodzielne tworzenie infografik (np. Canva).

Rola grafiki w marketingu internetowym jest nieoceniona. Materiały graficzne stanowią istotny sposób dotarcia do odbiorców. W marketingu internetowym jest to szczególnie ważne, ponieważ na nieatrakcyjne treści mało kto zwraca uwagę. Umiejętnie wybrane i wykorzystane zdjęcia mogą pomóc skierować Internautów na stronę i ich na niej zatrzymać, a nawet sprawią, że udostępniając nasz graficzny kontent przyciągną na stronę kolejnych potencjalnych klientów. Nie można zatem zaniedbywać tej kwestii i z rozwagą dbać o estetykę i niepowtarzalność zamieszczanych w sieci zdjęć i grafik.