DARMOWY PORADNIK

Szukasz porad, jak promować Twoją Firmę w Internecie? Chcesz skutecznie pozyskiwać nowych klientów w sieci?

Przygotowaliśmy dla Ciebie poradnik:

10 rzeczy, które musisz wiedzieć o linkach sponsorowanych AdWords

Zapisz się na nasz newsletter, a otrzymasz praktyczny e-book za darmo!

Subskrybując nasz newsletter, co miesiąc otrzymasz przydatne wskazówki, jak skutecznie rozwijać biznes w sieci.
Nie, dziękuję.
+48 52 522 21 67

    Profesjonalny audyt SEO

    • 292015 /
    • Piotr Synakiewicz

    Optymalizacja strony internetowej pod kątem widoczności w wyszukiwarkach jest obecnie kluczowym czynnikiem w SEO. Ten pierwszy etap prac zawsze powinien rozpocząć  się od skrupulatnie sporządzonego audytu, który weźmie pod uwagę zarówno czynniki On-Site, jak i Off-Site. W większości przypadków audyt tworzy się na początku procesu pozycjonowania, należy jednak pamiętać, że wyszukiwarki nieustannie się zmieniają i jego aktualizacja jest co jakiś czas niezbędna.

    Profesjonalny audyt SEO powinien zawierać cenne wskazówki, które będą wykorzystane w trakcie prac optymalizacyjnych, a więc musi pokazywać błędy na stronie, które negatywnie wpływają na indeksowanie strony w wyszukiwarce oraz określać elementy, które należy wprowadzić na stronę w celu podniesienia jej widoczności. W dalszej części artykułu przedstawiam najważniejsze punkty profesjonalnego audytu SEO.

    Wybrane elementy audytu SEO

    • Stosunek treści do kodu – wartość ta określana jest procentowo. Im będzie mniejsza, tym gorzej dla strony. Aktualnie algorytmy wyszukiwarki Google oceniają witryny pod względem jakości (zobacz więcej w artykule Wysoka jakość treści), a treść jest jednym z najważniejszych czynników. Jeśli witryna ma za dużo kodu, a za mało unikalnej i wartościowej treści jest to znak, że trzeba wprowadzić prace optymalizacyjne.
    • Zduplikowana treść – duplicate content to często występujące zjawisko na stronach internetowych. Treść może być zduplikowana zarówno w obrębie serwisu (na różnych podstronach ten sam tekst), jak i na zewnętrznych stronach. Pozbycie się tego niechcianego zjawiska najczęściej objawia się w przeredagowaniu tekstów na własnej oraz zewnętrznych stronach, a także wykonaniu stosownych przekierowań 301.
    • Statystyki strony – audyty SEO zawierają zwykle garść statystyk, które są cenną wskazówką dla pozycjonera. Mogą to być współczynniki Trust Flow i Citation Flow z Majestic SEO, może to być Trust Rank z popularnego narzędzia Ahrefs, może to być wiek domeny, może to być wreszcie pozycja w światowym rankingu Alexa. Wartości Page Rank nie podaje się już w aktualnych audytach, bowiem nie jest on już od pewnego czasu aktualizowany.
    • Standardy W3C – chodzi tu o błędy html oraz css. Ich wykrycie oraz usunięcie jest ważnym elementem prac optymalizacyjnych. Warto jednak pamiętać, że każda strona internetowa ma jakieś błędy, a dążenie za wszelką cenę do wartości zerowych jest często nieopłacalne.
    • Liczba zaindeksowanych stron – tak zwany „site” strony. Im jest on większy tym lepiej. W przypadku witryn, które mają zaledwie kilka podstron zwykle rekomenduje się jej rozbudowę o nowe zakładki. Warto w tym miejscu sprawdzić, czy wszystkie strony widoczne dla użytkownika są zaindeksowane oraz czy w indeksie widnieją jakieś strony, których nie chcemy pokazywać internautom.
    • Linki wychodzące do zewnętrznych stron – teoria dotycząca linków zewnętrznych na przestrzeni ostatnich lat nieco się zmieniła. Jeszcze niedawno uważano, że linki te szkodzą, a moc pozycjonowania uzyskana dzięki backlinkom rozchodzi się po odnośnikach i wzmacnia te zewnętrzne strony. Obecnie bardziej analitycznie podchodzi się do tej kwestii. Jeśli ilość tych linków nie będzie zbyt duża i będą to linki do tematycznie powiązanych serwisów, to żadna szkoda pozycjonowanej domenie nie powinna się przydarzyć.
    • Obecność profili społecznościowych – portale społecznościowe stały się ważną częścią SEO. Wzmacniają i różnicują one profil linków oraz mają znaczący wpływ na popularność danej witryny, dlatego w dzisiejszych audytach SEO sprawdzenie czy domena jest powiązana z firmowymi profilami na FB, G+ czy choćby Twitterze staje się koniecznością.
    • Formatowanie treści na stronie – jednolity tekst, bez stosowania pogrubień, kursywy, punktowania czy numerowania jest dla robotów Google mniej czytelny. W audycie powinna pojawić się informacja, czy zastosowane na stronie formatowanie  spełnia standardy Google.
    • Blog firmowy – współczesne SEO często jest wiązane z Content Marketingiem, a jedną z jego form jest prowadzenie bloga firmowego. Nie może zatem w audycie zabraknąć informacji  i wskazówek dotyczących właśnie bloga.
    • Responsywność stron – nieustanny wzrost liczby osób korzystających z urządzeń mobilnych wymusza dostosowanie własnej witryny do telefonów i tabletów. W nieodległej przyszłości czynnik ten może mieć również wpływ nie tylko na mobilne, ale też na tradycyjne wyniki wyszukiwania, dlatego warto być na czasie i nie zostawać w tyle za konkurencją.
    • Technologia budowy strony – audyt musi dostarczyć informacji czy strona nie jest zbudowana w technologii źle widzianej przez Google. Wyliczyć tu należy  między innymi strony we flashu oraz na ramkach.
    • Mapa strony – najczęściej jest to plik sitemap.xml, który pomaga w prawidłowym indeksowaniu danej witryny, jeśli nie został uwzględniony w strukturze strony, konieczne jest jego dodanie oraz późniejsza aktualizacja.
    • Optymalizacja kodu – stały element każdego audytu. Znajdują się tutaj informacje o stosowaniu nagłówków h1-hn, tekstów alternatywnych fotografii, tytułów stron oraz meta description. Prawidłowe sformułowanie wytycznych do optymalizacji w tych elementach jest bardzo istotne i rzutuje na wynikach kolejnych miesięcy prac.
    • Pochodzenie i jakość linków – analizie poddaje się obecne linki, które prowadzą do pozycjonowanej domeny. Zadaniem specjalisty SEO jest określenie czy profil linków jest bezpieczny dla domeny oraz stworzenie planu dalszego działania.

    Przydatne narzędzia

    Do przeprowadzenia audytu przydają się różnego typu narzędzia, w tym konto założone w Google Webmasters Tools, dostęp do specjalnych narzędzi analitycznych, różnego rodzaju wtyczki do przeglądarek oraz duża wiedza z zakresu SEO. Spośród wielu dostępnych, polecam wymienione poniżej.

    • Narzędzia dla webmasterów (google.com/webmasters/tools)

    Audyt rozpoczyna się analizą danych z Google Webmaster Tools (Search Console)

    • Firebug (getfirebug.com)

    Firebug niezbędnym narzędziem do wykonania audytu SEO

    • Majestic SEO (majestic.com)

    Majestic SEO pozwala na doskładną analizę pozyskiwanych linków do strony

    • Seoptimer (seoptimer.com)

    Audyt wygenerowany w narzędziu SEOptimer trzeba uzupełnić o inne dane

    • Seo Quake i RDS BAR – wtyczki do firefoxa

    RDS Bar to wtyczka bardzo ułatwiające wykonanie audytu SEO

    Korzystając z narzędzi warto jednak pamiętać, że często najlepszym jest po prostu sama wyszukiwarka. To z niej odczytać można wiele przydatnych informacji mając jednocześnie pewność, że są to informacje z „pierwszej ręki” i z pewnością nie spreparowane.

    Ile kosztuje audyt SEO?

    W zdecydowanej większości przypadków podstawowy audyt strony jest wykonywany w ramach usługi jako jeden z elementów umowy pozycjonowania. Agencje SEO nie pobierają za to dodatkowych opłat. W przypadku zamówienia tylko samego audytu trzeba przygotować się na wydatek minimum 500zł. Jest to średni koszt podstawowego audytu dla standardowej strony firmowej. W przypadku e-commerce ceny są już wyższe i wszystko zależy od wielkości i złożoności serwisu. Duże sklepy, które chcą otrzymać również plany rozwojowe mogą zapłacić nawet kilkanaście tysięcy złotych.

    Zalety audytu SEO

    • Pomaga uzyskać wyższą pozycję w wyszukiwarce;
    • Zwiększa ruch z wyników organicznych;
    • Poprawia działanie strony;
    • Uatrakcyjnia nawigację oraz sposób prezentowania treści;
    • Przyspiesza ładowanie się strony.

    Podsumowanie

    Profesjonalny audyt strony internetowej pod kątem SEO zazwyczaj przeprowadza się zwykle w 2 sytuacjach. W momencie, gdy zaczynamy proces pozycjonowania oraz w sytuacji, gdy zauważymy nagły spadek ruchu/ilości klientów. Warto jednak mieć na uwadze przeprowadzenia audytu w sytuacji, gdy jesteśmy właścicielem strony, która powstała kilka lat temu i chcemy sprawdzić, czy spełnia ona aktualne standardy wyszukiwarki. Lepiej jest zrobić choćby podstawowy audyt niż inwestować w kampanie internetowe mając stronę niedostosowaną do obecnych wymagań. Koszty audytu z pewnością się zwrócą zarówno w przypadku inwestycji w SEO, jak i reklamy Google AdWords. Audyt można wykonać samodzielnie korzystając z przedstawionych powyżej narzędzi analitycznych, jednak bez wiedzy i doświadczenia w branży SEO można analizować nie te dane, które należy lub wyciągnąć złe wnioski. Warto zatem zasięgnąć porady u specjalisty.

    seo

    0 Komentarzy