Kompleksowe podejście do marketingu internetowego zakłada wykorzystanie przynajmniej trzech – czterech kanałów pozyskania użytkownika na stronę. Jednym z nich są serwisy społecznościowe, które do niedawna traktowane były głównie jako miejsce zdobywania i utrzymywania dobrych relacji z klientami. Obecnie kanał ten bardzo często wykorzystywany jest do szerszych kampanii marketingowych i podobnie jak chociażby SEO i AdWords przynosi realne zyski.  Najpopularniejszym portalem jest oczywiście Facebook, którego właściciel – Mark Zuckerberg, pochwalił się ostatnio, że w drugiej połowie sierpnia był taki dzień, że 1/7 mieszkańców Ziemi odwiedziła jego serwis. Portal ma w tej chwili prawie 1,5 miliarda zarejestrowanych użytkowników, z czego prawie miliard loguje się na swoje konto codziennie. O kampaniach na Facebooku z pewnością można napisać niejeden artykuł (zobacz „Jak reklamować się na Facebooku?”). A co z pozostałymi? Które serwisy społecznościowe warto wziąć pod uwagę w kampaniach marketingowych?

Popularne portale społecznościowe

Pinterest – portal ten rośnie w siłę z każdym miesiącem. Użytkownicy cenią go przede wszystkim za formę. W serwisie publikowane są treści graficzne, takie jak zdjęcia, filmy video oraz infografiki. Jest to z pewnością trend w Inbound Marketingu polegający na większym wykorzystaniu przekazów graficznych.  Wynika to z tego, że ludzie chętniej przywiązują swoją uwagę do tego typu treści, aniżeli do suchego tekstu. Tworząc kampanię marketingową z wykorzystaniem Pinteresta warto pamiętać o tym, aby jakość grafik była na odpowiednio wysokim poziomie. Warto zadbać też o optymalizację zamieszczanych pinów, dzięki którym można pozyskać ruch na stronę nie tylko w obrębie tego portalu, ale także między innymi przez Google.

Twitter – serwis społecznościowy o ogromnym zasięgu, posiadający tylko w Polsce ponad 2,5 miliona użytkowników regularnie korzystających z portalu. Największą zaletą Twittera jest szybkość przepływu informacji. Dzięki szybkim komunikatom, bardzo często cenna informacja pojawia się na Twitterze szybciej niż w światowych mediach. Z serwisu korzysta wielu polityków, artystów, sportowców, specjalistów z różnych branż, ale również zwykłych użytkowników. Tweet umożliwia wpisanie zaledwie 140 znaków, a więc wiadomości formą przypominają nieco wiadomość SMS. Nie są to jednak jedyne formy przekazu. Na Twitterze obecnie można bez problemu zamieszczać na przykład krótkie filmy Video.

Linked In – portal bardzo często kojarzony z serwisem o charakterze biznesowym. Jego zasięg to ponad milion użytkowników w Polsce i ponad 120 milionów w 200 krajach na świecie. Główną ideą portalu od początku powstania było ułatwienie kontaktów zawodowo-biznesowych. Jego funkcjonalności ułatwiają znalezienie nowej pracy i zbudowanie sieci kontaktów.  Nie jest to jednak jedyna zaleta serwisu. W Linkedin jest mnóstwo firm, które prezentują swoje atuty, dbają o komunikację z klientami. Można się od nich wiele nauczyć, a także szybko nawiązać relację. Opcja Linkedin Answers pomaga z kolei uzyskać odpowiedź na zadane pytanie. Może to być pytanie klienta o konkretny produkt lub usługę. Portal poza kojarzeniem między sobą pracownika i pracodawcy jest też doskonałym miejscem do promocji własnej marki.

Youtube – jedna z najpopularniejszych stron w Internecie (4 miejsce).  Portal ten nastawiony jest na wymianę filmów video między użytkownikami oraz ich komentowanie. Obecnie coraz więcej przedsiębiorstw wykorzystuje ten serwis do promowania własnych usług.  Motto YT brzmi „Broadcast Yourself”, czyli wyemituj siebie. W łatwy sposób można zatem stworzyć video-kampanię reklamową i stargetować ją do konkretnych grup użytkowników. Wbrew pozorom kampanie reklamowe w tym serwisie nie należą do drogich, o czym pisaliśmy tutaj.

Goldenline – portal ten jest polskim odpowiednikiem Linkedin. Obecnie uważany za największy serwis rekrutacyjny w naszym kraju (ponad 1,7 miliona użytkowników). Powstał głównie po to, aby ułatwić relacje pomiędzy środowiskiem biznesowym. Serwis skupia profesjonalistów z wielu branż, a także umożliwia im dzielenie się własnymi przemyśleniami. W związku przypisaniem konkretnej osoby do konkretnej firmy bardzo często poziom merytoryczny rozmów jest wyższy niż na innych portalach społecznościowych. Użytkownicy mogą brać udział w otwartych dyskusjach na temat na przykład zarobków, warunków pracy, opinii o danej firmie itd. Goldenline to jednak też miejsce idealne dla przedsiębiorców, aby zacząć promować swoją markę.

Instagram – Portal o ogromnym zasięgu, bo zrzeszający ponad 150 milionów użytkowników na całym świecie. Taki łakomy kąsek nie uchodzi uwadze przedsiębiorców, którzy starają się go wykorzystać w swoich działaniach promocyjnych. Właściciele serwisu wprowadzają możliwość publikacji reklam, zaznaczając jednak, że portal jest przede wszystkim miejscem wymiany zdjęć i filmów między użytkownikami. Taka idea od początku przyświeca portalowi. Serwis umożliwia nie tylko dzielenie się zdjęciami, ale również ich rozbudowane modyfikacje. To właśnie dzięki temu osiągnął taką popularność na całym świecie.

Tumblr – serwis od wielu lat cieszy się dużą popularnością. Jest to platforma blogowa umożliwiająca stworzenie własnej strony i dzielenie się na niej różnorodnymi informacjami. Mogą to być wpisy, artykuły, zdjęcia, dźwięki, cytaty, filmy, linki, a zatem bardzo wszechstronny repertuar przekazu. Portal ten wykorzystywany jest bardzo często przez marki do publikacji treści zakulisowych, a więc takich, które nie są umieszczane na oficjalnej stronie internetowej. Serwis jest zatem doskonałym zapleczem strony, pomaga ocieplić wizerunek i zdobyć nowych klientów. Jego atutem są spore możliwości dopasowania wyglądu bloga do własnych preferencji. W Polsce z portalu korzysta prawie 2 miliony użytkowników, a konta posiadają tam największe marki.

Ask.fm – łotewski portal zyskał dużą popularność w Polsce. Mimo, że w 2015 odnotował spadek w stosunku do lat poprzednich, to wynik nadal jest bardzo dobry – ponad 1,3 miliona użytkowników miesięcznie. Jego główną funkcjonalnością jest system pytań i odpowiedzi (Q&A). Użytkownik może zadać innemu użytkownikowi krótkie pytanie i otrzymać krótką odpowiedź. Serwis może sprawdzić się zwłaszcza w promocji marek młodzieżowych, bowiem połowa użytkowników tego serwisu to osoby do 24 roku życia.

Vine – alternatywa dla najbardziej popularnych portali społecznościowych. Choć serwis nie jest tak popularny jak te opisane wyżej, to posiada swoje grono fanów. Główna różnica między Vine a innymi portalami polega na tym, że tutaj użytkownik dzieli się ze swoimi znajomymi animacjami. Mogą one trwać nie dłużej niż kilkanaście sekund. W tym cała siła portalu i dla wielu fanów zaleta. Nie trzeba pisać opowiadań, by szybkim i efektownym przekazem poinformować innych użytkowników o aktualnej sytuacji. Za pomocą Vine można też w efektowny sposób uzupełniać między innymi wpisy na blogach.

Korzyści płynące z obecności w mediach społecznościowych?

  • Budowanie pozytywnego wizerunku firmy,
  • utrzymywanie dobrych relacji z klientami,
  • zwiększenie ruchu na stronę, a co za tym idzie zdobycie nowych klientów,
  • zwiększenie zaufania do oferowanych produktów i usług,
  • niski koszt pozyskania klienta.