21 kwietnia 2015 był rewolucyjnym dniem dla mobilnych wyników wyszukiwania. Nowy algorytm wprowadzony przez Google ma sprawdzać czy dana strona jest zgodna z urządzeniami mobilnymi. Witryny, które są przystosowane do zmian mogą wiele zyskać, z kolei te które nie zdążyły się przygotować mogą odczuć bardzo gwałtownie spadek ruchu. Zmiana nie będzie dotyczyć wyników wyszukiwania prezentowanych na komputerach stacjonarnych i laptopach. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że coraz więcej stron odnotowuje ruch mobilny na poziomie 20-30%, zmian nie należy traktować z przymrużeniem oka.

Sprawdź czy Twoja strona jest przystosowana do urządzeń mobilnych

Najprostszym sposobem na sprawdzenie zgodności  jest skorzystanie z narzędzia oferowanego przez Google. Test zgodności (o którym pisałismy już przy okazji tematu responsywności stron) znajduje się pod adresem www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/ i nie wymaga żadnej wiedzy programistycznej. Wystarczy wpisać w pasku wyszukiwania adres sprawdzanej witryny. Narzędzie po krótkiej analizie przez roboty Google zwróci komunikat. Jeśli test wypadnie negatywnie otrzymasz zalecenia do poprawy swojej witryny.

Test zgodności z urządzeniami mobilnymiRys. 1. Test zgodności z urządzeniami mobilnymi.

Drugim sposobem na sprawdzenie zgodności strony z urządzeniami mobilnymi jest analiza w Narzędziach Dla Webmasterów. W tym celu należy z menu po lewej stronie wybrać zakładkę „ruch związany z wyszukiwaniem”, a następnie „obsługa na urządzeniach przenośnych”. W tym miejscu pojawi się komunikat mówiący o tym, czy nasza strona jest przyjazna dla urządzeń mobile.

Test zgodności z urządzeniami mobinymi w GWT

Rys. 2. Test zgodności z urządzeniami mobilnymi w Google Webmaster Tools.

Czy przebudowa strony jest konieczna?

Tak, jednak nie w każdym przypadku należy potraktować to priorytetowo. Z wprowadzeniem szybkich zmian muszą zdążyć strony, które sporą część ruchu odnotowują właśnie z urządzeń mobilnych. Dla niektórych sklepów internetowych posiadających klientów właśnie z Google strata przychodów rzędu kilkunastu procent może oznaczać zejście poniżej progu opłacalności prowadzenia biznesu. Spieszyć nie muszą się z kolei właściciele witryn, którzy bazują na zdywersyfikowanych źródłach pozyskania klienta, a ruch mobilny jest dla nich znikomy. Oczywiście nie oznacza to, że nie muszą w ogóle się przystosować. Tempo wzrostu korzystania z urządzeń mobilnych pokazuje, że już wkrótce ponad połowa Polaków będzie korzystała z Internetu w telefonie. Zlekceważenie takiego potencjału może być dla firm strzałem w kolano.

 Jakie strony są przyjazne urządzeniom mobilnym?

Wszystkie witryny, które pozwalają na szybkie, komfortowe i łatwe przeglądanie strony przez użytkownika telefonu są mobile friendly. Najważniejsze elementy, na które powinieneś zwrócić uwagę to:

  • Zoptymalizować szybkość ładowania strony oraz jej wagę;
  • Treści na stronie powinny być czytelne bez ich powiększania i pomniejszania;
  • Użytkownik nie może być zmuszany do przewijania strony w poziomie;
  • Linki na stronie muszą być oddalone od siebie w taki sposób, aby użytkownik mógł łatwo je klikać w telefonie z małym ekranem;
  • Na stronie nie powinno się umieszczać programów, które rzadko są wyświetlane na urządzeniach mobilnych. Najlepszym przykładem jest technologia flash;
  • Warto stosować skalowane czcionki.

Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych

Zanim zabierzesz się za przebudowę swojej witryny powinieneś uwzględnić kilka porad od Google. Wskazówki mogą okazać się niezwykle cenne. Oto kilka z nich:

  1. Pierwszym krokiem przy dostosowaniu witryny do urządzeń mobilnych jest bezwzględnie wykonanie kopii zapasowej strony. Jeśli nie wiesz jak to zrobić najlepiej skontaktować się z dostawcą CMS-a, na którym postawiona jest Twoja strona.
  2. Po wykonaniu kopii zapasowej powinieneś zaktualizować swój CMS do najnowszej wersji. Może się bowiem okazać, że sama aktualizacja spowoduje optymalizację witryny pod kątem urządzeń mobilnych.
  3. W przypadku, gdy Twój CMS udostępnia motywy niestandardowe powinieneś sprawdzić czy są one przyjazne dla mobile. Zanim wybierzesz szablon sprawdź w dokumentacji technicznej czy znajdują się takie słowa jak „mobilne” lub „elastyczne”. Jeśli znajduje się wersja demonstracyjna szablonu to koniecznie przetestuj jej dostosowanie do wersji mobilnej poprzez test zgodności, o którym była mowa wyżej. Warto też sprawdzić szybkość działania szablonu. W tym celu przejdź do narzędzia polecanego przez Google Page Speed Insights. Obsługa jest bardzo prosta, wystarczy w pasku wyszukiwania wpisać adres Twojej strony internetowej, a w wyniku otrzymasz ocenę w skali od 1 do 100 punktów, a także sugestie od Google co należy i co warto poprawić. Oceniona zostanie również wygoda użytkownika. Wyniki w narzędziu różnią się w zależności od urządzenia. Oddzielnie oceniane są „komputery” i oddzielnie „komórki”.

Test Page Speed Insight

Rys. 3. Test szybkości ładowania domeny – PageSpeed Insigths.

Podsumowanie

Celem wprowadzenia nowego algorytmu jest poprawa komfortu przeglądania stron internetowych wyszukanych w Google. Od 21 kwietnia na swoich telefonach coraz mniej korzystać będziemy ze stron, które są pisane drobnym tekstem, które posiadają niewielkie, wręcz nieklikalne linki czy choćby zmuszają do przewijania w bok, aby cokolwiek zobaczyć.  Właściciele witryn, którzy chcą być widoczni w mobilnych wynikach wyszukiwania muszą to zrozumieć. Niestety dla niektórych z nich oznacza to uciążliwą i kosztowną przebudowę serwisu. Bo o ile niewielkie strony firmowe pełniące rolę wizytówki da się dostosować praktycznie w ciągu 1 dnia, o tyle skomplikowane strony postawione na wymagających silnikach zajmą z pewnością dużo czasu. Kto jeszcze nie zdążył wprowadzić zmian, musi się zatem bardzo pospieszyć. Jeśli chcesz poznać również przyczyny możliwych spadków w wynikach na komputerach, zajrzyj tutaj.