Content marketing  to, jak już powszechnie wiadomo, strategia opierająca się na działaniach w zakresie publikacji atrakcyjnych i przydatnych treści. Jest to idealny sposób na zainteresowanie oraz pozyskanie potencjalnych klientów, zwabionych naszymi profesjonalnymi i trafiającymi w ich zainteresowania działaniami. Poprzez Content marketing budujemy świadomość innych osób na temat naszej marki, skłaniając odbiorców do udostępniania publicznie informacji dotyczących firmy, świadczonych przez nią usług lub oferowanych produktów. Marketing treści popularnie nazywany jest „królem”, dlaczego? Ponieważ taka forma docierania do klientów jest nie tylko coraz bardziej popularna, ale przede wszystkim niezwykle skuteczna.

Warto opracować strategię, która pozwoli nam wdrożyć Content marketing w naszych działaniach i osiągnąć zamierzony cel. O jakości contentu przeczytać można w poprzednim artykule (Wysoka jakość treści…), dzisiaj postaramy się przeprowadzić Państwa przez kolejne etapy wdrażania strategii Content Marketingu w firmie.

Etap I – Planowanie

Początki bywają trudne, tworząc plan przygotowawczy trzeba zatem zgodnie z zasadą „od ogółu do szczegółu” opracować cały proces. Należy więc określić przede wszystkim:

  • Cele,
  • Grupę docelową,
  • Tematykę.

Powyższe elementy to trzy podstawowe i pierwszorzędne czynności, jakie należy wykonać. Będzie to wprowadzenie do działań, które w przyszłości zaowocują pożądanymi efektami. Kolejną sprawą, jaką należy ustalić jest konieczność przeprowadzenia audytu treści. Niezbędne jest również opracowanie kalendarza publikacji, który pomoże nam działac w dalszych etapach krok po kroku zgodnie z planem. I na końcu kluczowa zasada… systematyczna publikacja. Niestety, marketing treści jest tą formą pozyskiwania klientów, która wymaga od nas niezwykle wiele zaangażowania i poświęcenia, zapewnić mogę jednak, iż praca się opłaci.

Etap II –  Dobór elementów strategii

Kiedy już pokonamy pierwszy etap, czas oddać się nieco ciekawszym procesom, nie tak schematycznym jak te,  przez które trzeba przebrnąć na początku. Etap drugi opiera się na doborze składników strategii, a wybierać można spośród wielu dostępnych form materiału, wśród których warto wyróżnić następujące grupy:

  • Naturalne – nie mające charakteru sprzedażowego,
  • Zaufane – pochodzące z zaufanego i rzetelnego źródła,
  • Wirusowe – głównie skierowane na użytek w mediach społecznościowych, wciągające odbiorców,
  • Multimedialne – obrazy, zdjęcia, filmy, czyli wszystko, co przyciąga uwagę,
  • Użyteczne – przydatne dla odbiorcy,
  • Skanowalne – łatwe w szybkim odbiorze wzrokowym.

Dobór tych składników jest dowolny, można je mieszać w dowolnych proporcjach tworząc własne ciekawe i niepowtarzalne przepisy na promocję marki.

Etap III – Wybór technik content marketingowych

Jesteśmy już w połowie opracowywania strategii Content Marketingu, teraz przyszedł bowiem czas na wybór odpowiednich technik, według raportu Content Marketing Institute istnieje aż 26 sposobów urzeczywistniania marketingu treści. Spośród nich wyróżnić warto chociażby:

  • Website content – polega na umieszczaniu artykułów na własnej stronie, innych stronach np. branżowych, prowadzeniu bloga bądź mikrostrony.
  • Multimedia – są to: infografiki, filmy video, podcasty, webinaria itp.
  • Content drukowany – książki, magazyny (oczywiście w formie papierowej).
  • Nowe technologie – np. gry czy aplikacje na telefon, ale także mobile content.
  • Materiały online – raporty badawcze, raporty statystyczne, magazyny online, eBooki, newslettery.
  • Pozostałe – do których zaliczymy: media społecznościowe bądź spotkania osobiste.

Warto przy tym wspomnieć, iż do najbardziej popularnych form Content Marketingu zalicza się pisanie artykułów na stronach internetowych, zakładanie kont na portalach społecznościowych oraz internetowe newslettery. Należy je zatem uwzględnić, tworząc własną strategię.

Etap IV – Tworzenie treści

Oto dotarliśmy do etapu, w którym nastąpi „produkcja” Content marketingu. Zadanie to wymaga wiele czasu i znajomości branży, by powstające treści były rzeczowe i użyteczne dla odbiorców. Pamiętać należy jednak, że angażować w ten proces można nie tylko profesjonalistów (agencje marketingowe i copywriterów), ale także współpracowników, którzy posiadają odpowiednią wiedzę i doświadczenie praktyczne. Wskazane jest tworzenie treści uniwersalnych, takich, które będą przydatne „zawsze i wszędzie”, nie tracąc na swej wartości  z upływem czasu. Inspiracji do materiałów można poszukiwać na wielu polach, np. we własnych kontaktach z klientami, by w jasny i przystępny sposób odpowiedzieć na ich wszelkie wątpliwości.

Etap V – Emisja i promocja treści

To ostatni, ale niemniej ważny etap w całym procesie tworzenia skutecznego marketingu treści. Od momentu wdrożenia trzeba bowiem zadbać o odpowiednią promocję i prawidłowe funkcjonowanie Contentu. Należy pamiętać (i jest to zasada nadrzędna), że Content Marketing pozostawiony bez opieki zwyczajnie obumiera. Warto wykorzystywać więc kanały, które zapobiegną tym tragicznym skutkom zaniedbania. Najbardziej opłacalne okazać się może skorzystanie z usług profesjonalnej firmy, która poświęci cały swój czas na te działania. Samodzielnie trudno bowiem wygospodarować odpowiednią ilość czasu na przygotowania i systematyczne prowadzenie niezbędnych prac. Zalecanymi wspierającymi kanałami promocji, jakie powinno się wykorzystać są:

  • Twoja strona www,
  • Media społecznościowe,
  • E – mail,
  • Internetowe newslettery,
  • Płatne kanały promocji: np. AdWords, reklama na Facebooku.

Oczywistym jest, że warto inwestować w coś, co przynosi korzyści. Angażując się w Content Marketing należy jednak pamiętać, iż jest on wymagający, potrzebuje wiele uwagi i dbałości. Jeśli nie jesteśmy w stanie samodzielnie poświęcić się temu tematowi, warto zwrócić się o pomoc do agencji z większym doświadczeniem. Jeśli jednak zdecydujemy się działać w pojedynkę, należy działać według ustalonych schematów pracy, wplatając w nie pewną dozę twórczości, innowacyjności i własnego poświęcenia.

Źródła:

– http://manager.nf.pl/content-marketing-w-5-krokach-infografika,,48692,46

– www.contentmarketinginstitute.com