Permanentne zmiany w algorytmie Google stawiają przed agencjami SEO coraz to nowe wyzwania. Czasy, w których wystarczyło pozyskiwać w sposób masowy linki do pozycjonowanej domeny bezpowrotnie minęły. Obecnie liczy się jakość, a nie ilość. W branży coraz częściej pojawiają się również opinie, że wysokie pozycje można osiągnąć nawet bez jednego linka zdobytego do domeny. Pogląd ten choć nadal kontrowersyjny warty jest głębszego zastanowienia. Z pewnością jednak twierdzenie, że samym linkowaniem można uzyskać stałą wysoką pozycję jest mitem.

Można stwierdzić, że 2015 rok jest czasem, w którym Google jeszcze bardziej niż kiedykolwiek analizuje strony pod kątem contentu na nich umieszczonego. Świadczyć o tym mogą aktualizacje algorytmów, również dotykające mobilne wyniki wyszukiwania. Ponadto, wyszukiwarki uczą się rozpoznawać ludzkie gusta, dlatego też tak istotne wydaje się obecnie tworzenie treści będącej wartością dodaną dla użytkownika. Według Google wystarczy kilka podstron z treściami o niskiej wartości lub duplikatami, aby miało to negatywny wpływ na ranking w wyszukiwarce. Co więcej, bardzo często małe serwisy z niewielką ilością treści nie mają szans rywalizować o wysokie pozycje, nawet jeśli otrzymają silny zastrzyk w postaci mocnych linków.

Linki prowadzące do strony

Google nigdy nie potwierdziło informacji, że linki do domeny szkodzą. Wyszczególnione jedynie zostały linki, które uznaje się za spam oraz te, które są dla wyszukiwarki atrakcyjne. I tutaj pojawia się największy problem, bowiem wartościowy link to zdaniem inżynierów Google link pozyskany w sposób naturalny, a więc nie wpływający świadomie na manipulowanie mocą serwisów. Jak jednak odróżnić czy dany odnośnik do witryny jest naturalny? Czy na przykład komentarz na forum z podaniem linka do swojej strony należy uznać za SPAM? W końcu forum do tego służy, aby dzielić się informacjami, a link może się okazać niezwykle poszukiwaną dla użytkownika informacją.

Podobne kontrowersje budzą katalogi stron. Wpis dodany do katalogu jest rzeczą całkowicie naturalną, w końcu przedsiębiorca ma prawo zareklamować swoją stronę internetową. Według założeń Google katalogi mają jednak wpływ na przepływ PR, a co za tym idzie na ranking w wyszukiwarce. Jak te dylematy pogodzić i czy należy całkowicie zaprzestać zdobywania linków na rzecz optymalizacji strony?

Jak pozycjonować?

Całkowita rezygnacja z link buildingu jest bardzo ryzykowna. Linki nadal działają, jednak trzeba robić to z głową. Absolutnie zabronione jest poleganie na automatach, które w krótkim czasie i przy niewielkich kosztach zdobywają linki do pozycjonowanej domeny. Mowa tu o wszelkich SWL-ach takich jak link me, gotlink, statlink, e-weblink itp. Nie należy posiłkować się również blastami, a więc tysiącami wpisów spamujących na różnego rodzaju forach internetowych. Pozycjonowanie przy pomocy precli, niskiej jakości katalogów, linków z bezwartościowych blogów oraz for również jest niezwykle ryzykowne i nie pomoże w podniesieniu pozycji w rankingu wyszukiwarki.

Link Building powinien być bardziej przemyślany. Zdecydowanie lepiej postawić na mniejszą ilość wartościowych linków aniżeli linkować z miejsc zaniedbanych. Z całą pewnością warto inwestować we własne zaplecze, które zawsze daje większą moc aniżeli zewnętrzne serwisy. Zdobywanie linków z tematycznych portali i blogów nadal ma sens, pod warunkiem, że są to serwisy z dobrą historią i solidnymi wskaźnikami Trust Flow. Katalogi stron nadal są atrakcyjne dla SEO, jednak tutaj warto stworzyć własną, elitarną listę i korzystać tylko z niej.  Ponadto obecnie dywersyfikacja profilu linków jest jeszcze bardziej pożądana niż kiedykolwiek wcześniej. I nie chodzi tu tylko o różnicowanie źródeł, ale również o samą budowę odnośnika. Linki brandowe są obecnie równie wartościowe, co tak zwane Exact Match, czyli anchory w dopasowaniu ścisłym, dlatego warto je stosować przynajmniej w stosunku 50:50.

Funkcjonalność stron internetowych

Wszelkie zmiany algorytmów Google jakie miały miejsce w ostatnich 2 latach, a było ich sporo, mają za zadanie osiągnąć jeden cel – poprawić jakość wyników wyszukiwania. Wytyczne Google dla Webmasterów są jasne. Trzeba tworzyć strony bogate w treści, które są dla użytkownika przydatne oraz przedstawione w przejrzysty sposób (zobacz więcej tutaj). Co to oznacza dla przedsiębiorców posiadających własne strony internetowe? Muszą przystosować się do nowych reguł gry, a duża w tym rola agencji marketingowych. Dzisiejsze SEO nie może polegać na zdobywaniu jak największej ilości linków do domeny, musi przybrać charakter interakcji między agencją SEO a jej klientem. Priorytetem jest oczywiście ustalenie strategii rozbudowy serwisu. Trzeba skrupulatnie przemyśleć poszczególne kroki oraz ustalić po czyjej stronie leżeć będzie tworzenie nowego contentu. Do zadań pozycjonerów należy oczywiście odpowiednie przygotowanie serwisu poprzez optymalizację kodu strony. Jeśli strona była tworzona zgodnie z wytycznymi dla webmasterów warto pamiętać, aby nie przesadzić i nie przeoptymalizować strony. Ważniejsza obecnie jest naturalna rozbudowa serwisu, tak aby był on czytelny, miał intuicyjną nawigację oraz przyjazne adresy URL.

Strategia łączona przynosi najlepsze efekty

Odpowiadając na pytanie postawione w temacie: „link building czy optymalizacja?” należy zaznaczyć, że obie formy są obecnie skuteczne, jednak znaczenie zdobywania linków wyraźnie osłabło. Nie znaczy to oczywiście, że mocnym linkowaniem nie da się uzyskać dobrych wyników w Google, jednak warto pamiętać, że efekty takiego działania mogą być nietrwałe. Przy słabym serwisie prędzej czy później będziemy narażeni na karę ze strony Google, która najczęściej objawia się nałożeniem filtra, a więc w konsekwencji spadkiem pozycji poszczególnych fraz w wynikach wyszukiwania. To co jest najważniejsze podczas rozbudowy serwisu to tworzenie unikalnych treści. Nie każdy klient musi być jednak utalentowany w zakresie pisania tekstów, dlatego istotne jest, aby zespół SEO miał w swoich szeregach copywritera, który z informacji udostępnionych przez klienta stworzy unikalne i wartościowe treści.

Rola klienta w dzisiejszym SEO jest ogromna. Musi współpracować z agencją i dostarczać informacje o swojej firmie w myśl zasady „strona internetowa jest kapitałem firmy na lata”.  Nawet jeśli współpraca z daną agencją zostanie zakończona, opisane podejście do SEO jest przepustką do osiągania sukcesów w Internecie. Mając dobry serwis zdecydowanie łatwiej jest nie tylko osiągać wysokie pozycje w organicznych wynikach Google, można również tworzyć skuteczniejsze kampanie AdWords, a co za tym idzie mniej płacić za reklamę.

I na koniec wskazówka odnośnie rozbudowy serwisu. Nie warto tworzyć treści tylko po to, aby było ich dużo. Dobrze jest, aby były one pomocne dla użytkownika. Jeśli zamieścimy opis produktu w ciekawy lub inny niż konkurencja sposób, mamy większe szansę, że internauci będą się wymieniać poglądami na ten temat. Podobnie, jeśli stworzymy poradnik na temat oferowanego produktu lub usługi. Za pomocą ciekawych treści nie tylko pozyskujemy ruch na naszą stronę, lecz bardzo często też wartościowe linki naturalne, a to przecież jest dla Google najbardziej wartościowe.

Czytelników zainteresowanych wskazówkami, dotyczącymi optymalizacji odsyłamy do tekstu „Tajniki optymalizacji„.