Posiadanie własnej strony firmowej jest obecnie koniecznością, jednak to dopiero pierwszy krok na drodze do sukcesu. Kolejne wymagają już zdecydowanie więcej zaangażowania, wiedzy i doświadczenia w zakresie marketingu internetowego. Prawidłowe wykorzystanie strony www może przynieść niebagatelne korzyści. Statystyki mówią same za siebie – już ponad 63% Polaków korzysta przynajmniej raz w tygodniu z Internetu[1]. Obok tak ogromnego medium nie można przejść obojętnie. Samo założenie strony to jednak za mało. Trzeba zastanowić się, jak ją wypromować, by pozyskać klientów.

Po stworzeniu własnej strony internetowej konieczne jest zatem dobranie odpowiednich metod promocji. Należy wyjść do klienta, pokazać mu swoje produkty i usługi, a także przekonać, że są one mu potrzebne. W tym celu każda firma powinna opracować strategię marketingową i wybrać przynajmniej trzy źródła pozyskiwania klienta. Wybór metod zawsze musi być jednak poprzedzony profesjonalną optymalizacją strony pod kątem wyszukiwarek oraz użyteczności dla internautów. Chodzi tu nie tylko o przyjazny kod źródłowy strony, ale również odpowiednie rozmieszczenie poszczególnych elementów witryny, optymalizację treści i grafiki oraz stworzenie wygodnej dla użytkownika nawigacji.

Po wykonaniu optymalizacji strony można przejść do tego, co jest najważniejsze dla każdego przedsiębiorcy – pozyskiwania klientów. Obecnie ruch na witrynę zdobywa się na wiele sposobów, jednak trzeba pamiętać o tym, że nie każde odwiedziny przynoszą użytkowników zainteresowanych zakupem. Wszelkie działania marketingowe trzeba zatem analizować przy użyciu odpowiednich narzędzi, sprawdzać współczynnik odrzuceń, czas spędzony na stronie, konwersję oraz kilka innych parametrów i na tej podstawie modyfikować opracowaną wcześniej strategię marketingową.

Poniżej przedstawiamy najskuteczniejsze sposoby na wypromowanie strony i pozyskanie klienta w Internecie:

1. Daj się znaleźć w wynikach organicznych – Pozycjonowanie (SEO)

Od wielu lat pozycjonowanie to jedna z najpopularniejszych metod pozyskania ruchu. Jej główną zaletą jest to, że internauta wpisując w oknie wyszukiwarki dane hasło otrzymuje dokładnie to, czego szukał, czyli firmy posiadające w ofercie wyszukiwane produkty lub usługi. Trafność działania marketingowego ze względu na wykluczenie niezainteresowanych odbiorców przekazu reklamowego jest tutaj zatem ogromna. Obecność na pierwszej stronie wyszukiwarki w wynikach organicznych w niektórych branżach może przynieść wiele tysięcy odwiedzin miesięcznie, a jeśli dodamy do tego fakt, że są to użytkownicy z jakiegoś względu zainteresowani naszą ofertą to efekt kampanii SEO może być bardzo zyskowny.

Przeczytaj więcej o pozycjonowaniu stron.

2. Płać tylko za kliknięcia w Twoją reklamę – Linki Sponsorowane (AdWords)

Reklama CPC (ang. cost per click, czyli koszt kliknięcia) to obok SEO główna metoda pozyskiwania klienta w wyszukiwarce Google. Jej największą zaletą jest, podobnie jak w przypadku pozycjonowania, wysoka trafność reklamy. Na uwagę zasługuje też płatność tylko i wyłącznie za kliknięcie. Reklamodawca nie płaci zatem za samo wyświetlenie reklamy, a tylko za internautów, którzy odwiedzili jego witrynę. Atutem jest intuicyjny panel do zarządzania kampaniami AdWords, jednak nie posiadając doświadczenia w optymalizacji kampanii linków sponsorowanych lepiej obsługę zlecić Agencji SEM. Trzeba bowiem wybrać najbardziej zyskowne słowa kluczowe, stworzyć grupy reklam, ustalić koszty, a czasem nawet stworzyć dedykowaną stronę docelową (landing page).

Więcej o usłudze prowadzenia kampanii AdWords przeczytasz tutaj.

3. Docieraj do klientów odwiedzających tematyczne serwisy –  Adkontekst

Siłą reklamy w sieci kontekstowo-behawioralnej jest docieranie do klientów odwiedzających serwisy tematycznie powiązane z naszą ofertą. Dzięki temu można wybrać tylko taką grupę docelową, jaka nas interesuje. Reklama emitowana jest w postaci tekstowej, graficznej lub w postaci efektownego banera. Zaletą jest również możliwość wybrania tylko takich serwisów, na których reklama ma być emitowana, a także geotargetowanie, a więc kierowanie reklam dla internautów korzystających z sieci w konkretnej lokalizacji. Podobnie jak w przypadku AdWords rozliczenie odbywa się na podstawie kliknięć (CPC), a więc reklamodawca nie płaci za samo wyświetlenie reklamy.

4. Nie daj o sobie zapomnieć – Remarketing

Metoda ta określana jest jako nowa siła marketingu internetowego. Zasada działania polega tutaj na docieraniu do klientów, którzy chociaż raz odwiedzili naszą stronę internetową. Reklama pojawi się takim użytkownikom w momencie przeglądania przez nich różnych stron sieci reklamowej lub w momencie wyszukiwania słów kluczowych w wyszukiwarce. Uruchomienie kampanii remarketingowej wiąże się z wklejeniem tagu remarketingowego na każdej stronie witryny internetowej. Dzięki temu użytkownik odwiedzający nasz serwis zostanie zapisany w plikach Cookies. Umożliwi to zapamiętanie unikalnego identyfikatora użytkownika i wyświetlanie mu naszych reklam. Jest to doskonała metoda docierania do klientów niezdecydowanych, którzy zwykle nie dokonują zakupu od razu. Warto im się przypomnieć właśnie dzięki remarketingowi.

5. Bądź ekspertem w swojej dziedzinie i chwal się tym – Content Marketing

Budowanie bazy wartościowych treści to od kilku dobrych lat mocno rozwijana metoda pozyskiwania klienta. W ostatnim czasie Content uważany jest za główne narzędzie przedsiębiorstw w drodze po sukces. Strategia Content Marketingowa polega na dzieleniu się z internautami wartościową wiedzą. Publikowanie przydatnych treści ma ogromną siłę. Dzięki występowaniu w roli eksperta można podnieść swój prestiż oraz tak istotne zaufanie. Dobrze zaplanowana kampania Content Marketingowa powoduje, że internauci w sposób naturalny sami dzielą się stworzonymi przez daną firmę materiałami. Mogą to być artykuły umieszczane na znanym portalu branżowym, filmy na YouTube, case study na blogu czy choćby materiał szkoleniowy rozsyłany przez newsletter. Pozyskanie ruchu wymaga w tym przypadku pewnych akcji promocyjnych, jednak siłą CM jest wojowanie wartościową treścią, którą internauci sami chętnie dzielą się z innymi użytkownikami sieci.

6. Pokaż się użytkownikom przeglądającym ogłoszenia – Serwisy ogłoszeniowe

Popularne portale ogłoszeniowe generują dziennie setki tysięcy odwiedzin. Wstawienie ogłoszenia wraz z linkiem do swojej strony jest dobrym sposobem na zwiększenie ruchu i wypromowanie strony. Ogłoszenie powinno wyróżniać się spośród konkurencji i kierować na stronę docelową ze szczegółową ofertą firmy. Do najpopularniejszych serwisów ogłoszeniowych należą między innymi: oferia.pl, favore.pl, olx.pl, oferteo.pl czy twojfachowiec.net.

7. Zadbaj o pozytywną opinię swojej firmy – Marketing szeptany na forach

Metoda ta posiada bardzo dużą siłę, jeśli jest umiejętnie stosowana. Największą zaletą jest tutaj kształtowanie w umysłach internautów pozytywnej opinii o firmie, produkcie lub usłudze. Ludzie chętnie ufają opiniom innych ludzi, zwłaszcza podobnych pod jakimś względem do nich samych. Dlatego opinia w postaci plotki puszczona na tematycznym forum może być strzałem w dziesiątkę. W celu pozyskania ruchu należy w treści posta koniecznie podać link do swojej strony, a jeśli jest to niemożliwe chociaż adres strony bez odnośnika. Marketing szeptany dociera do bardzo dużej grupy potencjalnych klientów, którzy bardzo często przed dokonaniem zakupu czytają informacje na temat danego produktu lub usługi. Korzystać z tej metody należy jednak bardzo ostrożnie, aby wszelkie działania nie zostały potraktowane jako spam.

8. Bądź obecny w spisach firm – Katalogi firm oraz katalogi stron

Swoją stronę firmową można zgłosić do popularnych katalogów firmowych takich jak chociażby odi.pl, pf.pl, kbf.pl czy firmowy.com.pl. W przypadku katalogów stron warto dodać wpis tylko do tych najbardziej wartościowych, a więc posiadających wysokie parametry zaufania oraz wartość PR. Dzięki zgłoszeniu stron do dobrze wyselekcjonowanych katalogów nie tylko można bezpośrednio zwiększyć ruch na stronie, ale również budować zaufanie domeny. Zły dobór oraz nieumiejętne posługiwanie się katalogami może z kolei doprowadzić do spadku w rankingu wyszukiwarki Google. Warto w tym przypadku pamiętać o publikacji unikalnych treści i zakazie spamowania.

9. Dbaj o interakcje z klientem za pomocą Fanpage’a – Serwisy społecznościowe

O sile social mediów świadczą same liczby. Najpopularniejszy Facebook posiada ponad miliard użytkowników, Twitter ponad ćwierć miliarda, natomiast Google+ już ponad 300 milionów[2]. Warto zatem założyć profile w tych serwisach, a link do nich umieścić na swojej stronie firmowej. Celem prowadzenia fanpage’a jest powiększanie zasięgu potencjalnych odbiorców oraz utrzymanie kontaktu z obecnymi klientami. Portale społecznościowe ułatwiają szybki kontakt z fanami oraz umożliwiają budowanie wartościowej i długotrwałej interakcji. Warto pamiętać jednak o tym, że social media mają być jedynie uzupełnieniem promocji własnej strony internetowej, która nadal jest najpopularniejszą wizytówką każdej firmy. Na portalach społecznościowych zachęca się internautów do odwiedzenia strony z ofertą poprzez publikację krótkich zajawek, reklam, infografik czy ciekawostek. Można też organizować konkursy, które sprawnie przeprowadzone często cieszą się dużym powodzeniem.

10. Nagraj spot reklamowy – Reklama na YouTube

Reklama w serwisach video jest bardzo dobrym uzupełnieniem reklam tekstowych. Tutaj bezkonkurencyjna jest platforma YouTube, która dociera do ponad 15 milionów Polaków. Jej atutem bez wątpienia jest ogromny zasięg oraz relatywnie niskie koszty. Reklamodawca płaci tylko i wyłącznie za obejrzenie całego spotu, a więc nie wyda nawet złotówki, jeśli internauta nie będzie zainteresowany reklamą i kliknie po 5 sekundach przycisk „pomiń”.  Obejrzenie całej reklamy kosztuje od kilku do kilkudziesięciu groszy, natomiast kliknięcie w spot i przejście na stronę internetową jest darmowe. Reklamę na YouTube można bardzo precyzyjnie kierować na grupę konkretnych odbiorców. Wybór jest możliwy spośród takich kategorii jak zainteresowania, wiek, płeć, lokalizacja czy konkretny kanał YT. Zaletą tej metody jest również tzw. capping, a więc ograniczenie wyświetlania spotu jednemu użytkownikowi, aby nie nękać go naszym przekazem.

11. Skontaktuj się bezpośrednio z potencjalnymi klientami – E-mail Marketing

Tworzenie kampanii mailingowych nadal jest dobrym sposobem na pozyskanie klienta. Wiadomości elektroniczne muszą jednak być projektowane w sposób przemyślany i tylko takie mają rację bytu. Większość standardowych maili z typowymi tekstami reklamowymi ląduje niestety w koszu. Mailing musi być spersonalizowany pod konkretną grupę odbiorców, jego temat musi być intrygujący, a treść krótka i rzeczowa. Warunkiem skutecznego mailingu jest również posiadanie aktualnej i niewyeksploatowanej bazy. Bez tego nawet najdoskonalsza strategia mailingowa może okazać się nieskuteczna.

12. Bądź tam, gdzie wielu internautów – Popularne w sieci serwisy rozrywkowe

Promując swoją stronę internetową można pomyśleć również o popularnych w sieci serwisach takich jak wykop.pl czy demotywatory.pl. Zwłaszcza ten pierwszy potrafi wygenerować nawet 30 000 wejść dziennie. Problem jest tu jednak z jakością pozyskanego ruchu. W wielu przypadkach jest on nietrafiony, a zatem przed planowaniem umieszczenia posta z linkiem w tego typu serwisach należy określić grupę docelową i zbadać czy promocja w nich ma sens.  Duży współczynnik odrzuceń może mieć negatywny wpływ na ranking domeny w wyszukiwarkach, dlatego metodę tę należy wykorzystywać  umiejętnie.

Koniecznie zmierz efekty

Dobór skutecznej kampanii jest zadaniem trudnym i wymaga dużego doświadczenia w promocji stron. Każda branża ma swoją specyfikę i w zasadzie nie istnieje coś takiego jak złoty środek. Skuteczność działań marketingowych trzeba każdorazowo zbadać i poddać analizie. Można wykorzystać do tego celu Google Analytics, czyli narzędzie pomagające zmierzyć zwrot z inwestycji w reklamę internetową. Dzięki rozbudowanej funkcjonalności panelu zarządzania możliwe jest śledzenie konwersji, sprawdzenie ilości odwiedzin, zmierzenie współczynnika odrzuceń czy choćby sprawdzenie źródeł ruchu. Umiejętność analizowania danych pozwoli na weryfikację poniesionych kosztów na marketing internetowy i pomoże optymalnie dopasować strategię do oczekiwanych rezultatów.

Dobrze zaprojektowana oraz prowadzona kampania marketingowa to obecnie klucz do sukcesu, dlatego warto poświęcić dużo uwagi, by dobrze poznać skuteczne sposoby promocji. Najpopularniejsze z metod reklamy online zostaną przybliżone w kolejnych artykułach.

[1]  Dane wg raportu CBOS „Internauci 2014”, Warszawa, czerwiec 2014 r.

[2] Dane wg www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users.