Portal społecznościowy Facebook od lat cieszy się ogromną popularnością. Obecnie w Polsce korzysta z niego aż 17,4 mln osób[1]. Jest to druga najczęściej używana strona internetowa po wyszukiwarce Google.pl. Firmy promujące się w sieci powinny zatem rozważyć skorzystanie z Facebooka jako źródła ruchu na stronie firmowej. Najczęściej promocja na Facebooku kojarzona jest z prowadzeniem fanpage’a. Wymaga to dużego zaangażowania, poświęcenia czasu na redagowanie i zamieszczanie nośnych treści, utrzymywanie kontaktu z użytkownikami. Często zniechęca to właścicieli firm, którym i bez tego brakuje czasu. Facebook proponuje jednak również inną formę pozyskiwania klientów – Facebook Ads.

Specyfika Facebook Ads

Facebook Ads to kolejny, po reklamie displayowej Adwords czy Adkontekst, program reklamy kontekstowej. Wyświetlanie reklam ograniczone jest tu do jednej witryny (portalu Facebook.com), jednak ze względu na ogromną liczbę korzystających z niej internautów, pozwala dotrzeć do milionów potencjalnych klientów. Reklama na Facebooku wyróżnia się niezwykłymi możliwościami dopasowania grupy docelowej do oczekiwań reklamodawcy. Serwis zbiera bowiem wręcz niezliczoną ilość danych o swoich użytkownikach. Ze względu na dużą interaktywność portalu (możliwość dodawania like’ów, komentowania, udziału w wydarzeniach, udostępniania treści) i możliwość upubliczniania informacji o sobie, tworząc reklamy można wybierać kryteria doboru odbiorców spośród wielu szczegółowych kategorii. Zanim jednak przejdzie się do etapu zakładania kampanii należy zastanowić się, jakie cele reklamowe chcemy osiągnąć.

Dla kogo Facebook Ads będzie najlepsze?

Reklama na Facebooku pozwala wybrać różne rodzaje celów reklamowych. Wskazane jest połączenie reklam ze stroną firmy na Facebooku, nie trzeba jednak ograniczać promocji do fanpage’a. Cele reklamowe można podzielić na następujące grupy:

  • zachęta do działań w obrębie samego Facebooka, tj. polubienie fanpage’a, zgłoszenie udziału w wydarzeniu, odpowiedź na zaproszenie, wszelkie interakcje ze stroną na FB, wyświetlenie filmu;
  • zachęta do odwiedzenia zewnętrznej strony WWW, dokonania zakupów w sklepie internetowym;
  • zachęta do pobrania lub skorzystania z aplikacji.

Możliwości wydają się zatem ogromne, trzeba jednak pamiętać o specyfice portalu społecznościowego. Reklamy nie trafiają tu do osób będących już na etapie podejmowania decyzji o zakupie produktu. Użytkownicy nie szukają tu informacji o produkcie, jak w przypadku linków sponsorowanych w Google. Facebook jest miejscem spędzania wolnego czasu, rozrywki. Zamiarem reklamodawcy musi być zatem wzbudzenie potrzeby posiadania danego produktu lub skorzystania z usługi. Trzeba uświadomić internautom, że właśnie tego potrzebują, przy czym celem nie jest natychmiastowa sprzedaż, a raczej promocja (o zachowaniach klientów przeczytasz więcej tutaj). Nie każdy rodzaj usług jest w stanie sprostać tym wymaganiom. Reklamy muszą zwracać na siebie uwagę, przyciągać, a do tego oferować coś na tyle interesującego, by skłonić do przejścia na stronę czy polubienia. Z tego powodu reklama ta wydaje się najbardziej korzystna w przypadku wprowadzania na rynek nowych oryginalnych usług czy produktów.

Wygląd reklam

Tworzenie reklam, mających zaciekawić i wyraźnie wyróżniać się spośród setek zdjęć i postów, wymaga niezwykłej kreatywności. Nie jest to łatwe, tym bardziej, że ograniczeniem jest format reklam. Składają się one z trzech elementów: tytułu (25 znaków), treści (135 znaków) i obowiązkowej grafiki. Zdjęcie odgrywa tu największą rolę, dlatego warto wybrać kilka różnych obrazów (maksymalnie 6 opcjonalnych grafik do jednej reklamy), z których system wybierze najbardziej skuteczne i będzie je częściej wyświetlać. Nie są jednak konieczne umiejętności graficzne, grafiki można nawet wybrać z darmowej bazy gotowych do użycia zdjęć.

Formaty reklamowe Facebook Ads

Rys. 1. Możliwości wyświetlania reklam na Facebooku (źródło: Facebook.com).

Reklamy mogą być wyświetlane w dwóch miejscach: w prawej kolumnie (w mniejszym formacie) lub w aktualnościach, jako post sponsorowany (wówczas przekierowywać będą na fanpage).

Sprawdź TOP programy darmowe do tworzenia banerów reklamowych.

Dobór grupy odbiorców

Nie mniej pracy niż tworzenie reklam wymaga ustalenie kryteriów targetowania, które są jeszcze bardziej złożone niż opisane w poprzednim artykule rodzaje kierowania reklam w AdKontekst. Standardowo wybiera się lokalizację, wiek, płeć i język odbiorców. Można wybrać również opcję „więcej danych demograficznych”, co pozwoli maksymalnie sprecyzować grono osób, które zobaczą naszą reklamę. Mamy wówczas do wyboru następujące kategorie:

  • status związku,
  • wykształcenie – można wybrać nie tylko poziom wykształcenia, ale i kierunki studiów, konkretne szkoły, lata studiów,
  • praca – można wybrać branże, stanowiska zawodowe lub pracodawców,
  • przynależność etniczna,
  • pokolenie,
  • rodzice – istnieje możliwość wyboru, czy reklamy mają trafić do osób spodziewających się dziecka lub posiadających dzieci w określonym wieku (jest kilka przedziałów do wyboru),
  • wydarzenia z życia – można trafić do osób, które się zaręczyły, jadą na wakacje, przeprowadziły się, itp.

Jeszcze więcej szczegółowych kryteriów targetowania

Kolejnym etapem jest wybór zainteresowań i zachowań. Dane te opierają się na stronach, które polubili użytkownicy lub zainteresowaniach, jakie zdeklarowali. Tutaj również jest spore pole do wyboru. Spośród licznych kategorii tematycznych (tj. moda, biznes, technologie) na szczególną uwagę zasługują:

  • informacje o rodzinie i związku – można dotrzeć w ten sposób do matek, ojców, małżeństw, osób randkujących, rodziców;
  • aktywności cyfrowe – system wyróżni osoby dokonujące zakupów w sklepach internetowych, administratorów stron na FB, użytkowników poszczególnych przeglądarek internetowych czy systemów operacyjnych, osoby grające na konsolach; można również wybrać czy chcemy dotrzeć do osób korzystających z FB najczęściej rano lub wieczorem; istnieje też możliwość wyrobu właścicieli małych firm i wiele innych;
  • użytkownicy urządzeń przenośnych – zależnie od rodzaju lub marki urządzenia, systemu operacyjnego.

Istnieje też możliwość wyboru parametrów połączeń, czyli skierowanie reklam do osób, które weszły już w interakcję z fanpagem (np. polubiły stronę, wzięły udział z wydarzeniu) oraz do ich znajomych lub do osób, które nie miały żadnego kontaktu z marką.

Jak widać możliwości targetowania są nieporównywalnie większe niż w innych programach reklamowych, trzeba jednak pamiętać, że nie wszyscy użytkownicy są chętni do dzielenia się na forum tak szczegółowymi informacjami ze swojego prywatnego życia, co wyklucza ich z grona odbiorców.

Opłaty za reklamy

Reklamy rozliczane są w modelu za kliknięcie (CPC – ang. cost per click) lub wyświetlenia (CPM – ang. cost per mile, koszt tysiąca wyświetleń). Stawka zależy zaś od potencjalnej klikalności. Ma na nią wpływ konkurencja oraz liczebność grupy docelowej. Potencjalny zasięg reklam możemy sprawdzić na bieżąco wybierając kryteria targetowania (zobacz Rys. 2.), w ten sam sposób zobaczymy zmiany szacunkowej stawki za kliknięcie. W przypadku wyboru zbyt szczegółowych wytycznych, a tym samym bardzo wąskiej grupy, wyświetlanie reklam może być niemożliwe.

Podobnie jak w innych systemach, reklamy wyświetlane będą na zasadzie aukcji, według algorytmu opierającego się na wielu różnych czynnikach, m.in. historii wyników konkurujących reklam i wysokości stawki. Oprócz stawki za daną reklamę można zdefiniować osobny budżet dla każdej kampanii czy zestawu reklam, budżet dzienny i całkowity oraz limit konta, przydatny jeśli prowadzone jest kilka równoczesnych kampanii. Minimalny budżet dzienny wynosi 1USD, jednak musi być co najmniej dwa razy większy niż koszt kliknięcia.

Potencjalny zasięg reklam Facebook Ads

Rys. 2. Zmiany zasięgu reklam w zależności od wybranych kryteriów targetowania.

Płatność jest możliwa kartą debetową lub kredytową oraz poprzez system PayPal. Płatności są pobierane automatycznie. Facebook Ads oferuje również w ramach współpracy lub okresowych promocji kredyty i kupony reklamowe.

Zarządzanie kontem i optymalizacja

Oferowanym przez Facebook narzędziem do tworzenia reklam i zarządzania kampaniami jest Menadżer reklam. Można prowadzić w nim wiele odrębnych kampanii równocześnie. Dostępne są tam dane o skuteczności wszystkich reklam, zestawów reklam i poszczególnych kampanii. Można analizować je na podstawie różnych parametrów skuteczności, zakresu dat, sprawdzać ich bieżący status (aktywna, nieaktywna, wyświetlana, usunięta). Z tego miejsca generowane są również raporty, uwzględniające nie tylko dane o wyświetleniach i kliknięciach, ale też danych społecznościowych i bezpośrednich interakcjach, jakie przyniosły reklamy (np. polubienie strony z poziomu reklamy, przyjęcia zaproszenia lub komentarz). Można też wygenerować i zamieścić na stronie tzw. piksele konwersji, w celu monitorowania stopy zwrotu z inwestycji. Zdefiniowane raporty mogą być cyklicznie wysyłane na wybrany adres email.

Facebook oferuje również program Start to Success, niosący bezpłatną indywidualną pomoc dla reklamodawców. Świadczone jest wsparcie w zakresie opracowania strategii, tworzenia reklam, monitorowania wyników kampanii i jej optymalizacji. Uczestnicy otrzymują kupon na kwotę 20 EUR. Udział obwarowany jest jednak warunkami – uczestnikami mogą być tylko firmy, które w ciągu czterech tygodni wydadzą minimum 20 EUR dziennie.

Możliwości Facebook Ads mają jeszcze wzrosnąć

Facebook Ads wydaje się dawać reklamodawcom bardzo duże możliwości pozyskiwania klientów. Największe szanse na uzyskanie kliknięć mają jednak usługi, które będą w stanie zaciekawić użytkowników i przyciągnąć ich uwagę. Potrzeba jest tu oryginalność i kreatywność. Dzięki szczegółowym parametrom targetowania można wyświetlać swoje reklamy dokładnie określonej grupie odbiorców. Kryteria te ograniczają się obecnie tylko do danych uzyskanych w ramach użytkowania samego Facebooka. Planowane są jednak zmiany, polegające na uwzględnieniu również informacji o innych odwiedzanych witrynach i wykorzystywanych aplikacjach. Pozwoli to jeszcze bardziej zwiększyć skuteczność reklam. Facebook wprowadza też działania mające zweryfikować czy użytkownicy faktycznie uważają pokazywane im reklamy za adekwatne. Program stale jest doskonalony.

[1] Dane pochodzą z raportu Megapanel styczeń 2015 r.