Google Ad Grants to odmiana usługi Google AdWords, czyli systemu reklamowego firmy Google, dedykowana organizacjom non-profit. Ten szczególny rodzaj usługi Google AdWords ma przede wszystkim na celu umożliwienie organizacjom uruchomienie kampanii reklamowej wspierającej akcje charytatywne bądź innego rodzaju inicjatywy społeczne za pośrednictwem wyszukiwarki Google Adwords. Dotyczy to organizacji, których działalność nie jest nastawiona na zysk, choć oczywiście nie wyklucza to możliwości prowadzenia przez nie działań o charakterze gospodarczym. Na działania reklamowe organizacje otrzymują aż 10 000 USD miesięcznie,  jest więc o co się postarać. Google Grants to wielka szansa na wypromowanie fundacji i zwiększenie jej świadomości wśród społeczeństwa. Warto postarać się o maksymalną widoczność szczególnie w okresie rozliczeń podatkowych, gdy organizacje pożytku publicznego mogą starać się o 1 % podatku.

Warunki uczestnictwa

Aby skorzystać z usługi Google Ad Grants należy przystąpić do programu Google dla Organizacji Non-Profit,spełniając określone kryteria. Głównym warunkiem uczestnictwa jest oczywiście posiadanie aktualnego statusu organizacji charytatywnej zgodnego z wymogami kraju, w którym dana organizacja jest zarejestrowana. W przypadku Polski wymogiem jest przynależność do Organizacji Pożytku Publicznego  zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) prowadzonym przez Ministerstwo Sprawiedliwości lub do Fundacji i stowarzyszeń zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS), które nie posiadają statusu Organizacji Pożytku Publicznego. Oprócz tego organizacja ubiegająca się o udział w programie Google dla Organizacji Non-Profit musi być zarejestrowana w serwisie Technologie.org.pl, regionalnym oddziale TechSoup Global, wspierającym organizacje społeczne w zakresie zdobywania wiedzy i zaplecza technologicznego, umożliwiającego maksymalne wykorzystanie drzemiącego w nich potencjału. Ponadto organizacja musi zaakceptować oświadczenia odnośnie niestosowania dyskryminacji oraz przyjmowania i wykorzystywania darowizn, jak również posiadać stronę internetową, zawierającą odpowiednią, merytoryczną treść.

Zgłoszenie do usługi Google Ad Grants

Organizacje spełniające powyższe warunki mogą liczyć na pozytywne rozpatrzenie przez Google chęci udziału w programie. Proces zgłoszenia rozpoczyna się od wypełnienia formularza dostępnego pod adresem www.google.com/nonprofits/account/signup/pl. Zanim przystąpimy do uzupełniania poszczególnych pól warto wcześniej sprawdzić lub pozyskać kod weryfikacyjny TechSoup, gdyż jego posiadanie jest niezbędne do prawidłowego wypełnienia zgłoszenia. Na decyzję w sprawie akceptacji czeka się od kilku sekund do dwóch dni roboczych w przypadku konieczności przeprowadzenia głębszej analizy konkretnego wniosku. Po otrzymaniu akceptacji możemy zarejestrować się w usłudze Google Ad Grants.

Rejestracja w usłudze Google Ad Grants

Proces rejestracji w usłudze Google Ad Grants nie jest skomplikowany. Aby rozpocząć musimy posiadać już jednak odpowiednio skonfigurowane konto AdWords, założone zgodnie ze wskazówkami Google odnośnie kont dla usługi Google Ad Grants.  Instrukcję tworzenia konta Ad Grants znajdziemy tutaj. Należy pamiętać, by wybrać walutę USD. W ramach kampanii obsługiwany jest tylko typ kampanii Tylko sieć wyszukiwania. Następnie logujemy się na konto Google dla Organizacji Non-Profit i klikamy przycisk „Zarejestruj się teraz”, a w następnej kolejności przycisk „Zarejestruj się” pod Google Ad Grants. Po potwierdzeniu, że konto jest poprawnie skonfigurowane, podaniu identyfikatora klienta AdWords i wypełnieniu reszty pól formularza klikamy „Zarejestruj się” i gotowe.

Wytyczne dla użytkowników usługi Google Ad Grants

Bezpłatna kampania reklamowa prowadzona za pośrednictwem systemu Google AdWords to naprawdę niesamowita okazja do promocji różnego typu inicjatyw czy akcji charytatywnych na stronach wyników wyszukiwania w Google. Uczestników programu  Google Ad Grants, w przeciwieństwie do reklamodawców korzystających ze standardowych kont AdWords, obowiązują jednak pewne ograniczenia. Po pierwsze dotyczą one budżetu, który wynosi 329 USD dziennie, czyli w przeliczeniu około 10 000 USD miesięcznie. Koszt kliknięcia (CPC) nie może natomiast przekroczyć wartości 2 USD. Kampania może być kierowana tylko i wyłącznie na słowa kluczowe, a reklamy są wyświetlane jedynie w sieci wyszukiwania.

W zakresie zarządzania kontem od użytkowników programu wymaga się logowania na konto przynajmniej raz w miesiącu, a na przestrzeni 90 dni należy dokonać choćby jednej zmiany, mającej na celu nieustanne podnoszenie skuteczności kampanii. Największe obostrzenia dotyczą jednak reklam, których tekst musi być zgodny z misją promowanej organizacji, a użyte w kampanii słowa kluczowe muszą nawiązywać do prowadzonej przez nią działalności, w szczególności do zdefiniowanego przez nią programu. Reklama stricte komercyjna, wyświetlana tylko i wyłącznie w celu uzyskania korzyści materialnych jest niedopuszczalna, podobnie jak reklama zachęcająca do zakupu produktów finansowych. Organizacja może jednak promować różnego typu odpłatne produkty czy usługi, jednak w takim przypadku 100% zysku ze sprzedaży musi zostać przeznaczone na realizację działań, wynikających z programu danej organizacji. Naruszenie powyższych zasad przez uczestników programu wiąże się z odebraniem możliwości korzystania z usługi Ad Grants przez daną organizację.

Możesz uzyskać jeszcze więcej!

Większość reklamodawców zapewne zgodzi się, że 10 000 USD miesięcznie na reklamę prowadzoną za pośrednictwem systemu Google AdWords to naprawdę sporo. Istnieje jednak możliwość podniesienia sumy tych środków do aż 40 000 USD!  Zdobycie dodatkowych 30 000 USD jest możliwe w programie Google Grantspro i znajduje się w zasięgu ręki wszystkich uczestników programu Google Ad Grants, którzy spełniają odpowiednie warunki, takie jak posiadanie zdefiniowanego śledzenia konwersji w dotychczas prowadzonej kampanii, wysoki współczynnik CTR czy wydatki w co najmniej dwóch miesiącach powyżej 9 900 USD. Więcej informacji o programie Grantspro można znaleźć tutaj.