Kampania AdWords jest jedną z najczęściej stosowanych metod marketingu online. Wiele osób, w tym Klienci, uważa, że jedyną stroną odpowiedzialną za skuteczność prowadzonej kampanii jest agencja SEM, której zlecono to zadanie. Owszem, zadaniem specjalisty ds. AdWords jest założenie i prowadzenie kampanii tak, by przynosiła jak najlepsze rezultaty. Nie można jednak zapominać, że ogromne oddziaływanie na jakość kampanii ma strona docelowa, na którą kierowane są reklamy. Nawet najlepiej zaplanowana struktura konta i stale prowadzona optymalizacja mogą okazać się nieskuteczne, gdy problem leży w mało atrakcyjnej stronie. Z tego względu przed przystąpieniem do zakładania kampanii warto przeprowadzić audyt strony, podobny jak w przypadku pozycjonowania strony.

Audyt AdWords a SEO

Audyt strony pod SEO opisany został w artykule Profesjonalny audyt SEO. Obejmuje on wiele elementów, które częściowo pokrywają się z wymaganiami odnośnie optymalizacji strony pod kampanię AdWords. Nie oznacza to, że jeśli korzystamy z pozycjonowania i otrzymaliśmy już audyt SEO, to nam wystarczy. Pozycjonowanie strony i AdWords to dwie różne usługi, zatem stronę należy przeanalizować oddzielnie pod kątem każdej z nich.

Treści na stronie internetowej

Jednym z najistotniejszych elementów, wpływających na ocenę jakości domeny jest obecność treści na stronie. Nie liczy się jednak tylko jej ilość, choć oczywiście im więcej rzeczowych i tematycznych tekstów, tym lepiej. Z roku na rok Google przykłada coraz większą wagę do przydatności zawartych na stronie treści. Dbając o odbiorców, powinniśmy zamieścić na stronie informacje i porady, które zainteresują czytelników bądź potencjalnych klientów, odwiedzających naszą witrynę. Optymalizując teksty na potrzeby kampanii AdWords należy zastanowić się, m.in.:

  • jakie zalety mają nasze usługi lub produkty?
  • czym nasza oferta wyróżnia się spośród konkurencji?
  • jakie specjalne promocje (tj. darmowa dostawa, wysyłka w jeden dzień, rabat dla nowych klientów) możemy zaoferować odbiorcom?

Wszystkie te informacje warto uwzględnić w tekstach reklamowych, by zachęcić odbiorców do klikania w naszą reklamę. Nie można jednak zapominać w tym momencie o kluczowej zasadzie Google AdWords, jaką jest trafne dopasowanie kluczowych elementów: reklam, strony i zapytania użytkownika. Jeśli podajemy jakąś informację w treści reklamy, po kliknięciu w link użytkownik powinien znaleźć ją również na stronie docelowej. W innym przypadku może uznać naszą reklamę za nieuczciwą i poczuć się oszukanym. Kampanie AdWords opierają się w głównej mierze na koszcie kliknięcia (CPC), należy zatem unikać sytuacji, w której osoba nie zainteresowana naszą ofertą kliknie w link, bowiem narażamy się wówczas na niepotrzebne koszty.

Struktura strony a struktura konta AdWords

Kolejną regułą, którą należy przestrzegać zakładając kampanię jest zachowanie odpowiedniej struktury konta. Przypomnę, że konto AdWords składa się z kilku poziomów: na jednym koncie Klienta możemy zakładać kilka kampanii (np. kierowane na różne geolokalizacje czy różne subdomeny jednego serwisu), w ramach kampanii zaś tworzymy grupy reklam, w obrębie których grupujemy powiązane tematycznie słowa kluczowe. Planując strukturę konta dobrze jest opierać się na strukturze promowanej strony. Niestety, nie zawsze jest to możliwe. Bardzo dużo firmowych stron internetowych ma zaledwie kilka zakładek, a poszczególne usługi nie są odpowiednio pogrupowane, a jedynie opisane w jednej zakładce Oferta. W takiej sytuacji trudno utworzyć złożoną strukturę konta. Możemy (a raczej należy) oczywiście utworzyć kilka grup reklam (oddzielając różne usługi, np. strzyżenie włosów, farbowanie włosów, trwałą ondulację i zabiegi kosmetyczne). Nie zmieni to jednak faktu, że wszystkie reklamy kierować będą na tę samą stronę, gdzie każda usługa jest tylko wspomniana, zaś znaczna część treści mówi o czym innym. Brak właściwej struktury zakładek na stronie, może zatem obniżyć Wynik Jakości kampanii, podnosząc równocześnie koszt kliknięcia.

Technologia budowy strony

Strony we flashu i na ramkach chociaż mają widoczne podstrony, podczas poruszania się po stronie mają stały adres URL. Powoduje to brak możliwości kierowania reklam na konkretne zakładki, nawet jeśli wizualnie serwis ma rozbudowaną strukturę. Szanse prowadzenia właściwie zoptymalizowanej kampanii dla takiej strony są bardzo ograniczone.

Słowa kluczowe na stronie

Kluczem do skutecznej kampanii AdWords (szczególnie linków sponsorowanych) są słowa kluczowe. To na podstawie wybranych fraz system podejmuje decyzje czy nasza reklama jest w danym momencie odpowiednia i czy zostanie wyświetlona. Ustalając listę słów należy opierać się na oczekiwaniach właściciela strony – to on wie najlepiej, jakie usługi chce promować i które przynoszą mu największe zyski. Nie zawsze opłaca się dodawać do kampanii wszystkie usługi lub produkty, lepszym rozwiązaniem może być skupienie się na tych najbardziej rentownych, szczególnie, gdy budżet jest ograniczony. Wybierając słowa kluczowe trzeba jednak pamiętać, że muszą one występować na stronie docelowej. Nie chodzi tu o tzw. “upychanie” słów na stronie, a o naturalne użycie fraz w treści. Promocja słów kluczowych, które nawet nie pojawiają się w treści serwisu skutkuje obniżeniem jakości kampanii i podniesieniem kosztu kliknięcia.

Wygląd strony i web usability

Chociaż wydawać się może, że w kampaniach brana pod uwagę jest głównie treść pisana na stronie, ogromne znaczenie ma również jej wygląd i funkcjonalność. Strony oparte na nowoczesnych szablonach są o wiele lepiej oceniane przez system, jako spełniające aktualne standardy. Strony takie są znacznie lepiej dostosowane do możliwości obecnych przeglądarek. Mają też wiele więcej funkcjonalności mile widzianych przez użytkowników Internetu, takich jak wtyczki społecznościowe, możliwość wygodnego udostępniania treści czy bardziej przejrzysta nawigacja. Zadowolenie z nowych szablonów wynika jednak nie tylko z użyteczności – są one zwyczajnie bardziej atrakcyjne wizualnie. Przestarzałe witryny w starciu z nowoczesnymi częściej budzą zniechęcenie odwiedzających, co może znacznie zwiększyć współczynnik odrzuceń, w konsekwencji zmarnowana będzie duża część kliknięć. Podobnie ma się sprawa ze stronami w budowie, jeśli użytkownik zostanie skierowany na stronę, która jest częściowo niedokończona, ma puste zakładki, nie ma formularza kontaktowego, z dużym prawdopodobieństwem ją opuści, traktując firmę jako nieprofesjonalną.

Responsywność strony

Kampanie AdWords mogą być kierowane na różne typy urządzeń. Niestety, nie zawsze warto korzystać z tej opcji. Jeśli strona nie jest responsywna, reklamy wyświetlane na urządzeniach mobilnych z góry będą stracone – nawet jeśli zachęcą klientów do przejścia do witryny, użytkownik szybko ją opuści, bo będzie się nieprawidłowo prezentować na jego smartfonie czy tablecie. W ramach audytu należy zatem przeprowadzić test mobile friendly, o którym pisaliśmy w artykule Responsywność stron – nowy standard www.

Adresy URL

Ważnym aspektem audytu strony jest również format adresów URL. Mile widziane są tzw. przyjazne adresy, czyli nie zawierające znaków tj. ?, #, $, % itp. W adresie URL powinna być zawarta nazwa usługi lub produktu, często będąca zarazem słowem kluczowym. Ważne też, by adresy URL były napisane w tym samym języku, co treść strony.

Optymalizacja kodu

Na ocenę jakości domeny ma również wpływ kod źródłowy strony. Należy zwrócić szczególną uwagę na optymalizację meta tagów, czyli tytułu i opisu strony, które widoczne są w naturalnych wynikach wyszukiwania. Warto zadbać także o opisy zdjęć w alternatywnych tekstach fotografii.

Google Analytics

Audyt strony powinien dostarczyć również informacji, czy w kodzie strony zaimplementowany został kod śledzenia Google Analytics. Narzędzie to jest niezwykle pomocne przy optymalizacji kampanii. Co ważne, można je połączyć z kontem AdWords, by uzyskać jeszcze więcej cennych informacji na temat skuteczności reklam i słów kluczowych. O sposobach weryfikacji umieszczenia kodu pisałam już w tym miejscu. W analogiczny sposób można sprawdzić, czy na stronie zamieszczano inne rodzaje kodów śledzenia.

Jak widać działania poprzedzające kampanię AdWords to nie tylko wybór słów kluczowych i podzielenie ich w grupy. Profesjonalnie prowadzona kampania zakładać powinna również kompleksowy audyt strony, zawierający nie tylko analizę poszczególnych elementów witryny, ale przede wszystkim czytelne wskazówki dla właściciela strony, co należy poprawić w celu podniesienia skuteczności kampanii.