Kampanie reklam video nie są jeszcze popularną metodą promocji wśród przedsiębiorców. Warto jednak wiedzieć, że ta forma promocji ma ogromny potencjał. Dzięki dużemu zasięgowi YouTube i znacznie niższej konkurencji niż w przypadku tradycyjnych linków sponsorowanych czy banerów reklamowych łatwiej zostać tam zauważonym. Nadal jednak medium to wykorzystują głównie duże korporacje, a małe i średnie firmy uważają (mylnie!), że zwyczajnie ich na to nie stać. Mit ten postaram się rozwiać w kolejnym artykule, gdzie mowa będzie m.in. o różnicach między reklamą video w YT i telewizji. Dziś jednak zajmijmy się charakterystyką możliwości reklamowych, jakie daje AdWords dla video.

Jaki powinien być film reklamowy?

Pragnąć reklamować się w YouTube należy pamiętać o zachowaniu specyfiki tego kanału komunikacji internetowej, by tworzyć adekwatne treści. Filmy nie powinny od pierwszego kadru przypominać typowej telewizyjnej czy banerowej reklamy produktu, nie skupiać się na rzeczy i jej sprzedaży, a raczej na odbiorcy i jego korzyściach. Warto opowiadać historię interesującą dla widza, zachowując przy tym realistyczną formę. Jeśli film wydaje się niekomercyjny, będzie chętniej oglądany. Nie powinno się zapominać, by w reklamie umieścić wyraźne wezwanie do działania. Szczególnie skuteczne okazuje się to już na początku filmu. Pamiętać trzeba też, że krótsze reklamy są częściej oglądane w całości. Wpływa to na zwiększenie współczynnika oglądalności (VTR) oraz podniesienie Wyniku Jakości reklam, dzięki czemu możliwe jest obniżenie kosztów. Ale o kosztach później… Na początek warto zastanowić się, co może nam dać reklama video.

Podstawowe zalety reklam w YT

Filmy reklamowe okazują się idealną formą promocji marki czy nowego produktu (podobnie jak reklamy na Facebooku, opisane tutaj). Pozwalają w największym stopniu budować świadomość marki i powiązać w oczach widzów firmę czy produkt z pozytywnymi emocjami. Budzi się w ten sposób zaufanie i więź, skutkujące następnie lojalnością wobec firmy. Ogromną zaletą reklam w YouTube jest zasięg – można dotrzeć do nawet 9 milionów odbiorców w ciągu jednego dnia. W odróżnieniu od typowych reklam AdWords nie płaci się tutaj za kliknięcia, ale obejrzenie reklamy lub wybranie jej do obejrzenia.

Formaty reklam video

AdWords dla Video oferuje dwa zasadnicze formaty reklam. Pierwszy z nich to – InStream – wyświetlany jest, podobnie jak reklama telewizyjna, przed emisją filmu zamieszczonego w YouTube lub w jej trakcie. Jednak widzowie, jeśli nie są zainteresowani, mają możliwość rezygnacji z obejrzenia filmu po pięciu sekundach, klikając przycisk „Pomiń”. Jako reklamodawca płacimy tylko wówczas, gdy odbiorca obejrzał minimum 30 sekund naszej reklamy lub – jeśli jest krótsza – zobaczył ją w całości. Do reklamy można dołączyć baner towarzyszący, czyli reklamę graficzną, za której kliknięcia nie jesteśmy obciążani dodatkowym kosztem.

Drugi typ reklam video nazywany jest In Display. Reklamy te widoczne są w wyszukiwarce filmów w formie filmów sponsorowanych pojawiających się na górze wyników wyszukiwania oraz na liście propozycji po prawej stronie oglądanego filmu. W ich przypadku użytkownik może samodzielnie zdecydować czy chce wyświetlić reklamę, obejrzenie jest więc naliczane od razu po kliknięciu w reklamę. W YouTube mogą być również wyświetlane tradycyjne reklamy graficzne kierowane na sieć reklamową Google (GDN).

Ile kosztuje reklama video?

W AdWords dla Wideo można w łatwy sposób zakładać kampanie i nimi zarządzać oraz analizować koszty i skuteczność. Koszt obejrzenia reklamy (CPV, ang. cost per view) jest znacznie niższy niż w przypadku linków sponsorowanych czy kampanii w GDN. W zależności od ustawień i jakości kampanii wynosić może kilkadziesiąt lub nawet kilka groszy. Niska cena w dużej mierze jest wynikiem mniejszej popularności tego typu reklamy. Jeśli jednak konkurencja będzie się zwiększać (czego należy się spodziewać), wysokość stawek również wzrośnie. Sprawia to, że szczególnie teraz jest dobry czas, by zainwestować w reklamę w YouTube.

YouTube oferuje również inną formę płatności – miejsca rezerwowane MustHead. Daje to możliwość wyświetlania reklamy przez cały dzień w najbardziej widocznym meijscu na stronie głównej YouTube.com. Dzięki temu zasięg jest wielomilionowy, jednak koszt również jest niemały – średni koszt za dzień (CPD, ang cost per day) wynosi ponad 50 tysięcy doalrów. Jest to więc raczej usługa skierowana do dużych firm. Możliwa jest jednak też rezerwacja na mniejszą skalę, czyli wyświetlanie przed filmem reklam, których nie można pominąć. Wówczas koszt obejrzenia jest 2-3 razy wyższy niż normalnie, jednak nadal pozostaje stosunkowo niewielki. Kupienie  miejsc rezerwowanych, nie jest możliwe w panelu zarządzania kampanią oraz musi być załatwione z wyprzedzeniem. Wymagany jest w tej kwestii kontakt w obsługą Google, co najlepiej przekazać agencji marketingowej, można wówczas bowiem liczyć na sprawniejsze załatwienie sprawy.

Dobór grupy odbiorców

Jeśli chcemy mieć poczucie, że dobrze lokujemy pieniądze, należy precyzyjnie dobrać grupę odbiorców. Tak jak w innych usługach AdWords, można ograniczyć zasięg reklam i trafiać tylko do wybranej grupy kierowania. Oferowane metody kierowania są analogiczne jak w całej sieci reklamowej, ale ze względu na specyfikę YT nie wszystkie są równie korzystne. Najważniejsze są zawsze lokalizacja oraz język. Korzystne jest również sprecyzowanie kryteriów demograficznych, czyli płci i wieku (przedtem warto sprawdzić w Google Analytics, kto najczęściej z zaangażowaniem korzysta z naszej strony firmowej).

Znając swoją grupę odbiorców możesz idealnie skomponować przekaz reklamowy lub baner. Podajemy przykłady dobrych darmowych programów do tworzenia banerów, które powinieneś znać.

Tematy i słowa kluczowe nie działają w YouTube w sposób tak skuteczny jak w pozostałych typach kampanii AdWords. Dzieje się tak, ponieważ na YT nie mamy wiele tekstu, używane są za to tagi, które jednak często stosowane są intuicyjnie i w sposób nieprzemyślany, niekoniecznie więc odzwierciedlają treść, o którą nam chodzi. Warto jednak się nimi posłużyć w pierwszym rozpoznawczym etapie kampanii, gdy zależy nam na dużym zasięgu. Umożliwi to zlokalizowanie najbardziej skutecznych miejsc docelowych (kanałów), by następnie tylko na nich skupić kolejny etap kampanii. W dalszej kolejności można dodać kierowanie na zainteresowania, co pozwoli ograniczyć kampanię do grupy największych entuzjastów branży. Wobec nich opłaca się również zastosować remarketing.

Zakładając kampanię video  warto wykluczyć urządzenia mobilne. Kampanie kierowane tylko na wi-fi otrzymują często wyższy współczynnik oglądalności (VTR), bo odbiorcy stacjonarni są bardziej przygotowani i nastawieni na pojawiające reklamy, podczas gdy użytkownicy komórek bywają bardziej niecierpliwi i z większym prawdopodobieństwem będą pomijać reklamy.

Pomiar skuteczności

Prowadzoną kampanię video, jak każdą inną, należy regularnie analizować pod kątem skuteczności oraz optymalizować, by podnosić efektywność. Mamy do dyspozycji statystyki w panelu AdWords dla Video oraz YouTube Analytics. W panelu możemy obserwować m.in. dane dotyczące liczby obejrzeń i wyświetleń oraz bezpłatnych kliknięć w banery. Informacje niezwykle pomocne do optymalizacji znajdziemy w raporcie utrzymania uwagi odbiorców. Możemy sprawdzić, jaką część video oglądają widzowie. Dane podzielone na tzw. kwartyle (25, 50, 75 i 100% długości filmu) powiedzą nam, czy w miarę trwania filmu liczba odbiorców się zmniejsza i w którym momencie najczęściej jest on pomijany.

Optymalizacja reklam video

Wiedza o skuteczności poszczególnych części filmu jest bardzo cenną wskazówką w procesie optymalizacji kampanii. Starając się podnieść efektywność reklam video nie można jednak skupiać się tylko na statystykach. YouTube to bowiem portal społecznościowy, który dostarcza wielu innych informacji od odbiorców. Są to polubienia, komentarze, odwiedziny kanału i subskrypcje. Warto zatem na kanale firmowym nie ograniczać się jedynie do zamieszczania treści używanych jako filmy reklamowe. Użytkownicy odwiedzając taki kanał mogą się zniechęcić. Jeśli jednak zobaczą, że treści są różnorodne i aktualizowane, firma wiele zyska w ich oczach.

Należy pamiętać, że obecnie cały marketing internetowy wielkimi krokami zmierza w stronę marketingu treści. Dbałość o atrakcyjny i użyteczny content nie tylko na stronie, ale też na innych portalach zrzeszających potencjalnych odbiorców, jest dziś niezbędna dla każdego przedsiębiorcy. Warto zatem różnicując publikowane treści, zainwestować również w materiały wideo.